Klok tikt voor project rond Gent-Sint-Pieters
Geplaatst: 25 okt 2006, 12:20
GENT - Met de inwerkingstelling van de grote klok is de restauratie van het stationsgebouw Gent-Sint-Pieters zo goed als rond. Over een paar maanden start de NMBS met de bouw van een nieuw hypermodern treinstation.
Meer dan een half jaar hebben de treinreizigers het zonder hun vertrouwde uurwerk moeten stellen. De oude uurwerktoren werd in maart afgebroken om hem nadien steen voor steen weer op te bouwen. De restauratie was hoogstnodig omdat de dertig meter hoge toren dertig centimeter overhelde. Jannie Haek, gedelegeerd bestuurder van de NMBS-Holding, kwam gistervoormiddag zelf naar Gent om met de inwerkingstelling van de klok de restauratie af te ronden.
,,Daarmee is de renovatie van het oude stationsgebouw zo goed als rond'', zegt Haek. ,,Nu worden de muurschilderingen binnenin het station onder handen genomen. In 2007 komt er aan de ingang van het station een nieuwe glazen luifel.''
De NMBS heeft de blik al op de toekomst gericht. Onder en rond het bestaande Gent-Sint-Pieters bouwt de spoorwegmaatschappij een compleet nieuw station. Als er geen problemen opduiken met de bouwvergunning, starten de werken nog dit jaar. ,,En dan zijn we voor een tijdje vertrokken'', zegt districtsdirecteur Christiane Van Rijckeghem. ,, Het nieuwe Gent-Sint-Pieters moet af zijn tegen 2015.''
December 2006. Start van de bouw van de parking aan de Fabiolalaan. In februari 2007 gaan het postgebouw en dienstgebouw van de NMBS tegen de vlakte. De ruwbouw moet af zijn tegen begin 2009. Eind dat jaar zal de parking in gebruik zijn.
April 2007. De tunnel onder de sporen ter hoogte van de Voskenslaan wordt vervangen door twee nieuwe, . een voor trams en bussen en een die de verbinding vormt tussen de nieuwe verbindingsweg station-R4 en de parkeergarage.
Voorjaar 2008. Begin van de aanleg van de verbindingsweg tussen R4, parkeergarage en Fabiolalaan. De nieuwe weg moet klaar zijn tegen het najaar 2009. In dezelfde periode wordt ook de Fabiolalaan heraangelegd.
Begin 2009. Start van de werken aan het station met de bouw van een nieuwe keermuur langs de Sint-Denijslaan. In 2010 worden sporen 12 en 11 ondergraven. Daarna wordt verder gewerkt aan een tempo van twee sporen per jaar.
Najaar 2009. Het Maria Hendrikaplein wordt heringericht.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =GKB13L8AJ