Pagina 1 van 2

Vertragingen na brand op passagierstrein Brussel-Oostende

Geplaatst: 25 okt 2006, 18:31
door AM80
Op de trein van Brussel naar Oostende via Gent is woensdag op het grondgebied van Wetteren rond 15 uur brand uitgebroken. De brand is intussen geblust. Er vielen geen gewonden.

Brand
De trein kwam tot stilstand in Westrem, een deelgemeente van Wetteren, nadat brand was ontstaan in het eerste treinstel. Er was een kortsluiting tussen een bovenleiding en een stroomopnemer, meldt Infrabel, de beheerder van de spoorweginfrastructuur.

"Daardoor heeft het dak van de trein vuur gevat, maar de toestand is onder controle", zegt Guido Ardeel van Infrabel. "De reizigers in het eerste treinstel werden naar het tweede rijtuig gebracht." De passagiers werden na de bluswerken geëvacueerd en konden hun reis voortzetten met een andere trein, die momenteel ter plaatse is.

Volgens luitenant Luc Erauw van de brandweer van Wetteren stopte de trein nadat spoorwegarbeiders een teken gaven met de rode vlag. De treinbestuurder had niet gezien dat er brand was uitgebroken. Door de kortsluiting hadden twee kabels op het dak van de eerste wagon vuur gevat. De bovenleiding is eveneens beschadigd.

Vertragingen
Het spoorverkeer tussen Gent en Denderleeuw is voorlopig in beide richtingen versperd. "De treinen tussen Gent en Denderleeuw moeten omrijden via Aalst. Dat veroorzaakt vertragingen van 10 tot 20 minuten", aldus Ardeel.

Als de betrokken trein niet verder kan rijden, zal het treinverkeer van Brussel richting Gent over één spoor moeten verlopen. Dat betekent dat het verkeer van de kust richting Brussel omgeleid zal worden via Aalst. Infranel verwacht dat de vertragingen beperkt zullen blijven. (belga)


Bron : http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_28 ... n=homeArt1

Geplaatst: 25 okt 2006, 18:49
door 260689
het was trein 1535 ik weet het van een treinbestuurder die juist de dienst brugge tongeren knokke brugge deed.
trein was opweg naar knokke/blankenberge

Geplaatst: 25 okt 2006, 19:03
door TSP
stroomopnemer
Die panto heet toch stroomAFnemer? :P Of zit er roest op mijn Belgisch? :D

Geplaatst: 25 okt 2006, 19:11
door Wover
bij kortsluiting wordt dat dan stroomopnemer zeker :roll:

Geplaatst: 25 okt 2006, 19:18
door Traxxion
Wover schreef:bij kortsluiting wordt dat dan stroomopnemer zeker :roll:
Niet waar, integendeel.
Kortsluiting = gebrek aan weerstand -> teveel stroom -> evt brand.

Geplaatst: 25 okt 2006, 19:19
door Wover
Het was maar zwans hoor :P

Geplaatst: 25 okt 2006, 19:19
door TBbart
tis al langer bekend dat er iets scheelt met die panto's van MS96 hé, na denderleeuw daar bleek dat ook het geval, mss is enorme vonk getrokken geweest de isolatoren zullen het begeven hebben en het dak zal in de fik gevlogen zijn,
veronderstel ik hé,

Geplaatst: 25 okt 2006, 19:41
door nicken
Nieuw onderwerp,fikkende treinen :D

Geplaatst: 25 okt 2006, 19:46
door overweg13
Dag,

Vanmiddag is er brand uitgebroken in ms568 (IC 1535 naar Knokke-Blankenberge), vermoedelijk na een kortsluiting in de hoogspanningskast (of zo, ik ben geen technicus). Ik zat in het achterste stel (560, het middelste stel was de 533) en ik kon een stevige rookontwikkeling zien, en meteen de noodstop voelen. Veiligheidshalve werd de brandweer opgetrommeld.
De reizigers konden na een tijdje hun reis voortzetten met een speciale trein, bestaande uit 2 mw41, die zelfs tot Brugge zouden doorrijden. Uiteindelijk was de vertraging in Gent 104'.
Alles bleef rustig, en het treinpersoneel zorgde voor vlugge en duidelijke informatie.

Geplaatst: 25 okt 2006, 19:50
door nicken
overweg13 schreef:Dag,

Vanmiddag is er brand uitgebroken in ms568 (IC 1535 naar Knokke-Blankenberge), vermoedelijk na een kortsluiting in de hoogspanningskast (of zo, ik ben geen technicus). Ik zat in het achterste stel (560, het middelste stel was de 533) en ik kon een stevige rookontwikkeling zien, en meteen de noodstop voelen. Veiligheidshalve werd de brandweer opgetrommeld.
De reizigers konden na een tijdje hun reis voortzetten met een speciale trein, bestaande uit 2 mw41, die zelfs tot Brugge zouden doorrijden. Uiteindelijk was de vertraging in Gent 104'.
Alles bleef rustig, en het treinpersoneel zorgde voor vlugge en duidelijke informatie.
Een zeer goede begeleiding van de NMBS,velen klagen er over bij dergelijke probs,nu mag het ook eens gezegd worden,dat ze dan vandaag goed hun best gedaan hebben naar de passagiers toe met vlugge en duidelijk communicatie

Geplaatst: 25 okt 2006, 20:03
door TBbart
als ze eens snel en vlug gereageerd hebben zal dat niet in het nieuws vermeld worden denk ik, want der is niks spannends aan dan :roll:

Geplaatst: 25 okt 2006, 20:04
door paljas
TBbart schreef:tis al langer bekend dat er iets scheelt met die panto's van MS96 hé, na denderleeuw daar bleek dat ook het geval, mss is enorme vonk getrokken geweest de isolatoren zullen het begeven hebben en het dak zal in de fik gevlogen zijn,
veronderstel ik hé,
Wat was dan wel het probleem te Denderleeuw? Toch zeker de panto niet!! Dat kan ik u wel bevestigen.

Geplaatst: 25 okt 2006, 20:23
door TBbart
met die kabels enzo, naar het schijnt zouden er panto's van MS96's afgekeurt geweest zijn rond die tijd ... omdat ze beschadigingen maakten aan de bovenleiding, mss dat het nu ook zoiets was dat de panto moeilijk deed met de draad en een vonk ontstaan is? Maar blijkbaar weten ze het niet goed want iemand zegt daarjuist dat het de hoogspanningskast zou zijn?

Geplaatst: 25 okt 2006, 20:30
door 't Seinerke
euhm, voor zover ik me kan herinneren zijn er die dag inderdaad panto's afgekeurd van Deense neusen, maar ook van typen 13, net door die beschadigde bovenleiding,
de panto's zelf waren niet de oorzaak (dacht ik toch).

Geplaatst: 27 okt 2006, 10:21
door e49memling
TSP schreef:
stroomopnemer
Die panto heet toch stroomAFnemer? :P Of zit er roest op mijn Belgisch? :D
Is inderdaad stroomafnemer, overigens, de taal Belgisch? in Nederland uitgevonden? stuur mij eens een woordenboek daarvan.

Trouwens altijd leuk dat fouten worden aangegeven door iemand die minstens één taalfout per zin maakt. :twisted: :twisted: :twisted: