Pagina 1 van 2

Bovenleiding gaat soms nog een stukje door op een diesellijn

Geplaatst: 30 okt 2006, 22:57
door Dieselfreak
Het valt mij wel eens op dat, waar een diesellijn zich afsplitst van een geëlektrificeerde lijn, de bovenleiding soms niet onmiddellijk ophoudt maar nog enkele tientallen tot een paar honderd meter (half) doorgaat. Zoals bijvoorbeeld in Oudenaarde richting Gent: op de lijn naar Gent gaat de bovenleiding na de afsplitsing van de lijn naar Brussel nog even door, eerst nog volledig, dan nog maar half: alleen aan de linkerkant. Pas na enkele honderden meters verdwijnt ze volledig.

Wat is hier de reden van? Een stopgezette elektrificatie? E-treinen die per ongeluk op het verkeerde spoor geraakt zijn de mogelijkheid geven terug te keren? Een "parkeerplaats" voor elektrische treinen?

Geplaatst: 31 okt 2006, 09:04
door trainfreak
Zeker dat er verder geen aftakking meer is?
OP L122 loop de draad ook nog even verder door omdat er een aftakking is naar L50a.

Geplaatst: 31 okt 2006, 09:39
door SIMPY.be
Het is misschien om te rangeren, om bijvoorbeeld HLE's makkelijk van kan te wisselen van een ram rijtuigen.
Ofwel is het een kleine veiligheid, mocht er perongeluk een elektrisch stel op die sporen komen, dat het uit eigen kracht kan terugkeren.
Oftewel is het echt Belgisch, en is het uit voorziening voor later, dat die lijn "ooit" ook geëlektrificeerd zou worden...

Geplaatst: 31 okt 2006, 11:25
door Wover
In Herentals bij de splitsing van L15 en L29 is het dan weer helemaal niet.

Hoewel, Op het tegenspoor van L15, waar ze nog samen lopen, maar waar geen trein van L29 kan komen staat inderdaad nog een 100tal meter bovenleiding, maar niet meer na de eigenlijke splitsing.

Geplaatst: 31 okt 2006, 23:25
door Steven
SIMPY.be schreef:Het is misschien om te rangeren, om bijvoorbeeld HLE's makkelijk van kan te wisselen van een ram rijtuigen.
Ofwel is het een kleine veiligheid, mocht er perongeluk een elektrisch stel op die sporen komen, dat het uit eigen kracht kan terugkeren.
Oftewel is het echt Belgisch, en is het uit voorziening voor later, dat die lijn "ooit" ook geëlektrificeerd zou worden...
in oudenaarde zal het wel om die reden zijn aangezien er toch een depot zou moeten zijn, dit maakt het aantal mogelijkheden om bepaalde rangeringen elektrisch te doen gewoon groter

Geplaatst: 01 nov 2006, 19:28
door Speedy
Steven schreef:
SIMPY.be schreef:Het is misschien om te rangeren, om bijvoorbeeld HLE's makkelijk van kan te wisselen van een ram rijtuigen.
Ofwel is het een kleine veiligheid, mocht er perongeluk een elektrisch stel op die sporen komen, dat het uit eigen kracht kan terugkeren.
Oftewel is het echt Belgisch, en is het uit voorziening voor later, dat die lijn "ooit" ook geëlektrificeerd zou worden...
in oudenaarde zal het wel om die reden zijn aangezien er toch een depot zou moeten zijn, dit maakt het aantal mogelijkheden om bepaalde rangeringen elektrisch te doen gewoon groter
Is inderdaad om te rangeren.
Zowel kant 'De Pinte' als kant 'Ronse' kan er met elektrisch materieel over beperkte afstand worden 'gerangeerd'.

Geplaatst: 01 nov 2006, 20:30
door Wover
Nu vraag ik mij toch af waarom er in Herentals dan toch nog 100m bovenleiding hangt, terwijl hier nooit of te nimmer een elektrische goederentrein zal rijden. Ook is er naast de reizigerssporen nog een spoor geëlektrificeerd, maar daar zie ik de eerstvolgende 10 jaar ofzo ook geen elo locs op rijden :P

Geplaatst: 01 nov 2006, 20:37
door Steven
Wover schreef:Nu vraag ik mij toch af waarom er in Herentals dan toch nog 100m bovenleiding hangt, terwijl hier nooit of te nimmer een elektrische goederentrein zal rijden. Ook is er naast de reizigerssporen nog een spoor geëlektrificeerd, maar daar zie ik de eerstvolgende 10 jaar ofzo ook geen elo locs op rijden :P
alles in functie zien van mogelijke rangeringen, niet noodzakelijk voor goederen maar ook voor passagierstreinen

Geplaatst: 13 nov 2006, 17:19
door Dieselfreak
Hier zie je de spoorlijn Ronse-Gent in Oudenaarde (naar links = richting Gent) vlak na de afsplitsing van de lijn Kortrijk-Brussel. De bovenleiding gaat, zoals ik zei, eerst nog dubbel door, na de eerste tunnel onder de sporen nog half om uiteindelijk volledig op te houden, zoals je goed ziet op onderstaande foto. Het spoor is aanvankelijk nog dubbel, maar gaat even verder over in enkelspoor.
Afbeelding Afbeelding

Geplaatst: 13 nov 2006, 17:23
door overweg13
Wover schreef:Nu vraag ik mij toch af waarom er in Herentals dan toch nog 100m bovenleiding hangt, terwijl hier nooit of te nimmer een elektrische goederentrein zal rijden. Ook is er naast de reizigerssporen nog een spoor geëlektrificeerd, maar daar zie ik de eerstvolgende 10 jaar ofzo ook geen elo locs op rijden :P
Ik benop dat vlak absoluut geen expert, maar bij mij komt spontaan het vermoeden op dat het iets te maken heeft met het opspannen van de bovenleidingen en het aanhechten van de trekgewichten. Maar nog eens, ik ben absoluut geen expert.

Geplaatst: 13 nov 2006, 17:29
door Steven
overweg13 schreef:
Wover schreef:Nu vraag ik mij toch af waarom er in Herentals dan toch nog 100m bovenleiding hangt, terwijl hier nooit of te nimmer een elektrische goederentrein zal rijden. Ook is er naast de reizigerssporen nog een spoor geëlektrificeerd, maar daar zie ik de eerstvolgende 10 jaar ofzo ook geen elo locs op rijden :P
Ik benop dat vlak absoluut geen expert, maar bij mij komt spontaan het vermoeden op dat het iets te maken heeft met het opspannen van de bovenleidingen en het aanhechten van de trekgewichten. Maar nog eens, ik ben absoluut geen expert.
ook juist, maar voornamelijk ook om nog rangeringen mogelijk te maken met elektrisch materieel indien nodig

Geplaatst: 10 feb 2007, 00:10
door kevin_55
Steven schreef:
overweg13 schreef:
Wover schreef:Nu vraag ik mij toch af waarom er in Herentals dan toch nog 100m bovenleiding hangt, terwijl hier nooit of te nimmer een elektrische goederentrein zal rijden. Ook is er naast de reizigerssporen nog een spoor geëlektrificeerd, maar daar zie ik de eerstvolgende 10 jaar ofzo ook geen elo locs op rijden :P
Ik benop dat vlak absoluut geen expert, maar bij mij komt spontaan het vermoeden op dat het iets te maken heeft met het opspannen van de bovenleidingen en het aanhechten van de trekgewichten. Maar nog eens, ik ben absoluut geen expert.
ook juist, maar voornamelijk ook om nog rangeringen mogelijk te maken met elektrisch materieel indien nodig

ik ben van oudenaarde, en ik weet enkel dat ze dat ooit eens voorzien hadden om te elektrificeren tot in gent

Geplaatst: 10 feb 2007, 01:38
door Shrek
overweg13 schreef: Ik benop dat vlak absoluut geen expert, maar bij mij komt spontaan het vermoeden op dat het iets te maken heeft met het opspannen van de bovenleidingen en het aanhechten van de trekgewichten. Maar nog eens, ik ben absoluut geen expert.
Het gebeurd ook wel dat ze een stukje bovenleiding verlengen als er op die plaats geen gewichten kunnen gehangen worden, maar dat is meestal maar 1-2 palen verder, geen tientallen meters :P (paljas, kan jij mss verder uitleggen? :) )

Geplaatst: 10 feb 2007, 01:40
door nicken
Shrek schreef:
overweg13 schreef: Ik benop dat vlak absoluut geen expert, maar bij mij komt spontaan het vermoeden op dat het iets te maken heeft met het opspannen van de bovenleidingen en het aanhechten van de trekgewichten. Maar nog eens, ik ben absoluut geen expert.
Het gebeurd ook wel dat ze een stukje bovenleiding verlengen als er op die plaats geen gewichten kunnen gehangen worden, maar dat is meestal maar 1-2 palen verder, geen tientallen meters :P (paljas, kan jij mss verder uitleggen? :) )
paljas zit ergens anders nu denk ik :D :lol:

Geplaatst: 13 feb 2007, 23:38
door paljas
Jaja... kzat in betere oorden...
Het uitlopen van de bovenleiding heeft dus niets te maken met het al dan niet kunnen plaatsen van een spanuitrusting. De rijdraad heeft enkel een maximumlengte van ongeveer 1500m maar kan evengoed 100-200 of 300m zijn. De reden zal dus wel degelijk zijn om rangeringen uit te voeren.

Schol!