Pagina 1 van 3
Stipte trein lokt geen extra klanten
Geplaatst: 01 nov 2006, 08:52
door Jonathan
"Zou u vaker de trein nemen mocht die stipter rijden?", vroegen wij (het nieuwsblad) in de zaterdagkrant. De respons laat raden dat dit niet volstaat om meer klanten naar de stations te lokken:
Ja= 34.59 %
Neen=65,41%
http://www.nieuwblad.be/poll
Wat dan wel? Uitbereiding aanbod? Confortabele treinen? Meer zitplaatsen? Confortabelere stations?
Geplaatst: 01 nov 2006, 09:47
door groentje
Betrouwbaarder treinen lokken geen extra klanten. Maar onbetrouwbare treinen jagen ze wel weg...
Je krijgt volgens mij maar nieuwe klanten bij, als je meer mensen een zitplaats kan geven, als de snelheid om je bestemming te bereiken concurrentiëler wordt met andere vervoersmodi, en als dit goed wordt gecommuniceerd. En dan nog krijg je volgens mij maar een langzame ommeslag, daar zal nog wel enige tijd over heen gaan vooraleer die verbeteringen effect zullen hebben.
Geplaatst: 01 nov 2006, 10:51
door Teach2
Ik weet niet wat jouw idee is van 'geen extra klanten', maar als één op drie zegt dat ze de trein meer zouden nemen, wel, dan zou ik al die extra klanten die dat oplevert geen eten willen geven...
Geplaatst: 01 nov 2006, 10:57
door Jonathan
Teach2 schreef:Ik weet niet wat jouw idee is van 'geen extra klanten', maar als één op drie zegt dat ze de trein meer zouden nemen, wel, dan zou ik al die extra klanten die dat oplevert geen eten willen geven...
Stond zo in het Nieuwsblad. Ik vond het ook nogal raar. GEEN extra klanten?
Geplaatst: 01 nov 2006, 15:55
door Wover
groentje schreef:Betrouwbaarder treinen lokken geen extra klanten. Maar onbetrouwbare treinen jagen ze wel weg...
Je krijgt volgens mij maar nieuwe klanten bij, als je meer mensen een zitplaats kan geven, als de snelheid om je bestemming te bereiken concurrentiëler wordt met andere vervoersmodi, en als dit goed wordt gecommuniceerd. En dan nog krijg je volgens mij maar een langzame ommeslag, daar zal nog wel enige tijd over heen gaan vooraleer die verbeteringen effect zullen hebben.
Zo'n reclamecampagnes gelijk die met die treinbegleider met pijl en boog, die een trein afschiet, waarop gezegd wordt hoe lang het duurt vanuit de stad waarin het bord staat tot een andere grote stad, die zijn goed.
Kvind da ze meer info over reistijden moeten geven, bv aan elk station een groot bord met de belangrijkste bestemmingen en hun reisduur zou volgens mij heel veel doen...
Geplaatst: 01 nov 2006, 16:14
door Sander
Ik denk dat als je anno 2006 nog klanten wilt trekken, je zéér strakke rijtijden zult moeten hebben (door bijvoorbeeld een hoge snelheidslijn), goede aansluitingen en een zitplaats moet kunnen bieden. Maar je zult ook genoeg 'moderne zitplaatsen' moeten hebben. Laptopaansluitingen, tafeltje, een restauratie, TV-schermen in het rijtuigen met verstoringsinfo en nieuws, bestemmingsdisplays en het belangrijkste: de zitplaats moet binnen een paar minuten omgetoverd kunnen zijn tot een mobiel kantoor.
Geplaatst: 01 nov 2006, 17:03
door Accelerat
Sander schreef:Maar je zult ook genoeg 'moderne zitplaatsen' moeten hebben.
Hmm... onze IRM heeft volgens mij toch wel een boel nederlandse treinspotters afgeschrikt!

Geplaatst: 01 nov 2006, 17:11
door overweg13
Dag,
Je mag één ding niet vergeten: er zijn nog altijd een heleboel mensen die niet zouden weten hoe ze de trein moeten nemen. Die zijn nog lang niet toe aan stipt, snel, betrouwbaar, goedkoop. Die moeten eerst nog leren ontdekken hoe je een biljet neemt, hoe je een reisweg opzoekt, dat je ook in eerste klasse kunt reizen, dat er treinen rijden van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
Zo'n vraag over stiptheid en treinen nemen, is dan ook gewoon lachwekkend.
Geplaatst: 01 nov 2006, 17:45
door Steven
idd er zijn ernom veel mensen die lui zijn en daardoor ook totaal gene weet hebben van hoe openbaar vervoer gebruiken.
vandaag nog iemand gezien, eerst opstappen en dan u pas afvragen naar waar die trein gaat, goed

bezig ze
Geplaatst: 01 nov 2006, 22:13
door groentje
Inderdaad. Voor een stukje zal je ook aan sensibilisering moeten doen, en dat ze daar maar jong genoeg mee beginnen: iedere klas minstens 1 keer op de trein

Geplaatst: 01 nov 2006, 22:23
door trainfreak
Met school doen we ook af en toe uitstappen per trein.
De leerkrachten weten niet hoe een go-pass in te vullen...
Ze vragen zich af waar de trein stopt terwijl het op de tv's aan de roltrappen opstaat...
Geplaatst: 03 nov 2006, 10:52
door sweek
Je ziet hier toch echt wel een andere evolutie. Treinmaatschappijen met een goede reputatie zoals Chiltern lokken zijn heel populair, en de huisprijzen langs hun lijnen zijn dan ook omhoog gegaan. Het gaat dan natuurlijk niet alleen om stiptheid, maar ook om frequentie etc. Het totaalpakket lokt mensen.
Geplaatst: 08 nov 2006, 19:09
door e49memling
Frequentie, denk ik, is uiteindelijk het belangrijkste, als je maximum 15 minuten moet wachten op een trein, kan het geen redelijk mens wat schelen dat die wat vertraging heeft.
Zoals de (stads)bus, tram of Metro, naar het station gaan en weten dat er rap een trein komt, zelfs als je de vorige juist gemist hebt.
Geplaatst: 08 nov 2006, 19:12
door e49memling
overweg13 schreef:Dag,
Je mag één ding niet vergeten: er zijn nog altijd een heleboel mensen die niet zouden weten hoe ze de trein moeten nemen. Die zijn nog lang niet toe aan stipt, snel, betrouwbaar, goedkoop. Die moeten eerst nog leren ontdekken hoe je een biljet neemt, hoe je een reisweg opzoekt, dat je ook in eerste klasse kunt reizen, dat er treinen rijden van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
Zo'n vraag over stiptheid en treinen nemen, is dan ook gewoon lachwekkend.
Niet alleen niet weten. Het komt gewoon niet bij hun op. (gemakzucht, gewoonte, drempelvrees..?)
Geplaatst: 08 nov 2006, 19:13
door nicken
als ik mij in het stad verplaats,zoals ik in brugge woon,zal ik rapper de fiets,bromfiets of bus nemen,uitstapjes naar andere steden zowiezo de trein,bus en metro
bij zo'n dingen is de wagen een omding,is goed om mee naar de makro te driven
