Pagina 1 van 2

Afschaffing 1e en 2e klas in trein niet aan de orde

Geplaatst: 09 nov 2006, 20:46
door AM80
Het afschaffen van het comfortverschil tussen 1e en 2e klasse op treinen is momenteel nog niet aan de orde". Dat stelt staatssecretaris voor overheidsbedrijven Bruno Tuybens in antwoord op een schriftelijke vraag van Hilde Dierickx (VLD). Het nut om het onderscheid tussen 1e en 2e klasse op treinen in stand te houden is al jarenlang een punt van discussie.

Grensoverschrijdende treinen
Tuybens wijst er onder meer op dat de afschaffing van het onderscheid op de voor de NMBS zeer belangrijke grensoverschrijdende treinen uitgesloten is daar op de aangrenzende spoorwegnetten de 1e klasse aangeboden wordt.

De invoering van het kosteloze woon-werkverkeer heeft overigens de bezetting van de 1e klasse doen stijgen. In geval van overbezetting van 2e klasse kan het treinpersoneel overigens het onderscheid opheffen. In 2005 reisden 5,4 miljoen mensen in 1e klasse (3,2 procent). Zij zorgden voor 34 miljoen euro (8 procent) aan inkomsten.

Gemiddeld bevat een trein 16,72 procent aan zitplaatsen in 1e klasse. De NMBS tracht op basis van tellinggegevens het aanbod aan zitplaatsen af te stemmen op de vraag, maar een en ander is afhankelijk van de beschikbaarheid van het type ingezet materieel. (belga/hln)

bron: hln.be
Prettige dag verder
AM80

Geplaatst: 10 nov 2006, 14:11
door Steven
dat wist ik al lang dat een eerste klasse passagier meer opbrengt in% dan het aantal passagiers opzich

Geplaatst: 10 nov 2006, 15:46
door am62
Steven schreef:dat wist ik al lang dat een eerste klasse passagier meer opbrengt in% dan het aantal passagiers opzich
En laten we uiteraard ook niet de NMBS-vrijkaarten vergeten... over 't laatst zat ik in eerste klasse rijtuig met rond mij maar liefst 6 vrijkaarten.... 8)

Geplaatst: 10 nov 2006, 16:37
door nicken
am62 schreef:
Steven schreef:dat wist ik al lang dat een eerste klasse passagier meer opbrengt in% dan het aantal passagiers opzich
En laten we uiteraard ook niet de NMBS-vrijkaarten vergeten... over 't laatst zat ik in eerste klasse rijtuig met rond mij maar liefst 6 vrijkaarten.... 8)
Is dat dan een vrijkaart van NMBS werknemers?
Is die eigenlijk alleen voor 2 de klas,of is dat ook voor 1 ste klas?
Of hangt da van de functie af bij de ijzeren weg?

Geplaatst: 10 nov 2006, 16:43
door am62
nicken schreef:
am62 schreef:
Steven schreef:dat wist ik al lang dat een eerste klasse passagier meer opbrengt in% dan het aantal passagiers opzich
En laten we uiteraard ook niet de NMBS-vrijkaarten vergeten... over 't laatst zat ik in eerste klasse rijtuig met rond mij maar liefst 6 vrijkaarten.... 8)
Is dat dan een vrijkaart van NMBS werknemers?
Is die eigenlijk alleen voor 2 de klas,of is dat ook voor 1 ste klas?
Of hangt da van de functie af bij de ijzeren weg?
Dat zou je best aan de werknemers van de NMBS vragen. Ze kunnen het misschien zzlf eens uitleggen.

Ik ben geen werknemer maar ik denk dat de halve Frankrijkstraat in mijn eerste klasse rijtuig zat...

Geplaatst: 10 nov 2006, 17:17
door Wover
Ik heb zo'n vrijkaartjes, ik herinner mij nog dat int begin dat voor 2e klas was en sinds een jaar of 10 voor 1e klas.

Helaas krijg je er maar een beperkt aantal per jaar. Ze zouden beter een ticket in abonnementvorm geven waarmee je heel het jaar gratis mee kan rijden.

Geplaatst: 10 nov 2006, 17:28
door nicken
Wover schreef:Ik heb zo'n vrijkaartjes, ik herinner mij nog dat int begin dat voor 2e klas was en sinds een jaar of 10 voor 1e klas.

Helaas krijg je er maar een beperkt aantal per jaar. Ze zouden beter een ticket in abonnementvorm geven waarmee je heel het jaar gratis mee kan rijden.
Ja men vriendin rijdt ook met van die gele kaartjes waar je de datum moet invullen in letters en da is voor 2 de klas,de werknemers moeten enkel hun kaart tonen normaal,men vraag was: rijden die enkel in 2 de klas daar mee,of ook in 1 ste klas,of hangt da weer af van u functie,of moet een arbeider met een kapotte rug weer onderdoen voor een ander daar?
haar pa werkt aan het spoor
En da is idd beperkt,ik dacht hou ouder het kind wordt,hou meer kaartjes ze krijgen,dit zolang ze school lopen,maximum 25 dacht ik

Geplaatst: 10 nov 2006, 17:59
door Wover
wij krijgen er nu geloof ik 40 per jaar. En tzijn er trouwens blauw achtige dit jaar, met driehoekjes op enz :P

Geplaatst: 10 nov 2006, 18:16
door trainfreak
Iemand met een hogere functie bij de NMBS krijgt een vrijkaart 1ste klasse. Ook mensen na x-aantal jaar dienst dacht ik? Maar dit kan ondertussen al veranderd zijn :?
En instructeurs?

Geplaatst: 10 nov 2006, 18:39
door Steven
trainfreak schreef:Iemand met een hogere functie bij de NMBS krijgt een vrijkaart 1ste klasse. Ook mensen na x-aantal jaar dienst dacht ik? Maar dit kan ondertussen al veranderd zijn :?
En instructeurs?
vrijkaart is afhankelijk van de functie, treinbestuurders krijgen 2de klasse, als ze 12 jaar actief zijn krijgen ze couponnetjes om in eerste te zitten (losse ticketjes per dag te gebruiken), echter voor de mensen die als treinbestuurder na 1992 begonnen zijn is deze regel niet meer geldig
instructeurs hebben eerste klasse meende ik te weten (maar niet zeker)

Geplaatst: 10 nov 2006, 19:02
door am62
degene bij wie ik zat waren dus voor zover ik zag witte vrijkaarten.... (type abo, maar zonder foto dacht ik)

Geplaatst: 10 nov 2006, 19:22
door groentje
Ons is ook verteld, dat we nog een graad moeten verhogen om in 1e te mogen. Van O/STCH naar E/OSTCH of Adj/STCH, dus. Niet dat ik het zo nodig heb, als ik per se wil zitten, betaal ik wel een klasverhoging.

Geplaatst: 10 nov 2006, 22:46
door Trainspotterke
Iedereen zit hier wel te klagen dat de AM96 teveel aan eerste klasse aanbiedt, maar op de IC E van 7.31u in Brugge richting Brussel zitten de 4 eerste klassewagens (van de 12) toch altijd goed gevuld! :wink:

Geplaatst: 11 nov 2006, 08:27
door OO-MSS
Trainspotterke schreef:Iedereen zit hier wel te klagen dat de AM96 teveel aan eerste klasse aanbiedt, maar op de IC E van 7.31u in Brugge richting Brussel zitten de 4 eerste klassewagens (van de 12) toch altijd goed gevuld! :wink:

eentje dervan is gedeklasseerd geloof ik

Geplaatst: 11 nov 2006, 12:03
door e49memling
Er zijn bepaalde mensen die duidelijk kiezen voor eerste klas, om rustig hun werk te kunnen doen, te rusten of te lezen...

Bij afschaffing van eerste klas verliest de spoorweg voor een bepaalde kategorie van reizigers zijn aantrekkingskracht en gaan die naar alternatieven zoeken.

Ik denk daarom dat de afschaffing niet verstandig zou zijn.