Pagina 1 van 2
NMBS wil treintickets per gsm verkopen
Geplaatst: 09 nov 2006, 21:05
door Jean
NMBS wil treintickets per gsm verkopen
De NMBS onderzoekt of ze treintickets per gsm kan verkopen.
Daarbij wordt naar het Duitse voorbeeld gekeken. Dat antwoordde staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens (sp.a) op een schriftelijke vraag van kamerlid Fons Borginon (VLD).
Afgelopen zomer startte de Deutsche Bahn met de verkoop van treintickets via de gsm.
Via de mobiele website van de Duitse spoormaatschappij kunnen treinreizigers tot tien minuten voor hun trein vertrekt een ticket kopen.
Na betaling krijgen de pendelaars een MMS-berichtje dat geldt als treinticket. De conducteur controleert het met een speciale scanner.
Het virtuele treinticket, dat lange wachttijden aan het loket moet helpen voorkomen, kost evenveel als een ticket dat reizigers in het station kopen.
Een reservatie via de gsm kost drie euro extra.
(belga/hln)
Bron :
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_29 ... t.bron=RSS
Geplaatst: 09 nov 2006, 23:10
door Frank
Jammer van die tien minuten, het zou handig kunnen zijn om het ticket op het perron te kopen als je laat aankomt en je trein niet wil missen.
Anyway, drie euro extra lijkt bij ons onzinnig: betaal je beter het maakloon op de trein: hoef je vooraf niets te doen (buiten de TBG verwittigen) en heb je kans niets te moeten betalen (als de TBG niet op komt dagen).

Geplaatst: 10 nov 2006, 07:24
door trainfreak
Die drie euro is wel voor als je wilt reserveren he...
Geplaatst: 10 nov 2006, 12:27
door Frank
Ik denk niet dat je plaats gereserveerd is als je zo werkt, of wel? Het artikel gebruikt het woord "reserveren" wel, maar of dat ook wil zeggen dat je een voorbehouden plaats toegewezen krijgt, zou ik betwijfelen. Tot tien minuten voor vertrek betekent dat je iemand van 'jouw' plaats zou moeten halen want het systeem weet niet dat er iemand zit.
Geplaatst: 10 nov 2006, 16:35
door nicken
Ik ken dat systeem van in de Efteling in Nederland,gewoon een sms (een soort van barcode) voor de scanner houden,het lichtje springt op groen,en veel fun dan

Geplaatst: 10 nov 2006, 18:01
door Accelerat
phoe... moet de NMBS daar nu ook al aan beginnen?!
Geplaatst: 10 nov 2006, 18:14
door trainfreak
Als je een gewoon ticket koopt ben je ook niet zeker van je plaats he...
Geplaatst: 10 nov 2006, 21:22
door Jean
Frank schreef:Jammer van die tien minuten, het zou handig kunnen zijn om het ticket op het perron te kopen als je laat aankomt en je trein niet wil missen.
Anyway, drie euro extra lijkt bij ons onzinnig: betaal je beter het maakloon op de trein: hoef je vooraf niets te doen (buiten de TBG verwittigen) en heb je kans niets te moeten betalen (als de TBG niet op komt dagen).

Anders zouden er waarschijnlijk velen zwartrijden en pas als TBG nadert snel sms-ticket kopen .
Geplaatst: 10 nov 2006, 21:49
door nicken
Jean schreef:Frank schreef:Jammer van die tien minuten, het zou handig kunnen zijn om het ticket op het perron te kopen als je laat aankomt en je trein niet wil missen.
Anyway, drie euro extra lijkt bij ons onzinnig: betaal je beter het maakloon op de trein: hoef je vooraf niets te doen (buiten de TBG verwittigen) en heb je kans niets te moeten betalen (als de TBG niet op komt dagen).

Anders zouden er waarschijnlijk velen zwartrijden en pas als TBG nadert snel sms-ticket kopen .
Voor de spoorweg een niet zo goed systeem vindt ik
Voor pretparken,fuifen,enz vindt ik het wel kunnen
Geplaatst: 10 nov 2006, 21:53
door trainfreak
Als ik me niet vergis kan je in Duitsland zo al een ticket kopen?
Ofwel zijn ze er mee begonnen.
Geplaatst: 10 nov 2006, 21:58
door nicken
Ik denk dat daar veel mezerie zo van komen hier in Belgie,zo'n dicht spoornet,steeds meer reizigers,en ja als de TBG niet tot bij die persoon geraakt,een gratis reis,dada centjes
De ticket aan het loket en aan de TBG,en op internet lijken me nog steeds het beste
Kzie het sebiet al voor me een GO PASS via sms systeem,dan gaat heel de boel naar de haaien binnen de kortste keren.Ik hoop dat de NMBS dan ook niet dat systeem in huis haalt,wat als mensen van de interne veiligheidsdienst,om welke redenen dan ook het vervoersbewijs willen zien,het vraagt letterlijk om vele problemen,en er zullen er dan nog meer komen dan nu
Geplaatst: 10 nov 2006, 22:01
door trainfreak
"Mijn batterij is net uitgevallen"
Nog zoiets...
Geplaatst: 11 nov 2006, 00:03
door nicken
trainfreak schreef:"Mijn batterij is net uitgevallen"
Nog zoiets...
Voila,nie anders dan mss,of men gsm is net gestolen meneer,en ga zo maar verder,nie anders dan problemen en mezerie met zo'n systemen,handig voor de klant,een hel voor de NMBS
Geplaatst: 11 nov 2006, 13:05
door JPL107
In het buitenland wordt het systeem al enkele jaren met succes toegepast dus waarom zou het hier niet kunnen.
En excuses van ik ben mijn gsm verloren of mijn batterij is plat vind ik zever. Een ticket kunde ook vergeten of verliezen.
De NMBS moet van mij niet achterblijven met de nieuwste mogelijkheden van betalen.
Geplaatst: 11 nov 2006, 15:09
door groentje
Inderdaad. Laat nog zijn dat er reizigers pas als ze de tbg zien een GSM-ticket kopen. Het zijn extra inkomsten, en de tbg moet weer iets minder cash op zak hebben/kan sneller de trein controleren.