Pagina 1 van 2
Welk materieel?
Geplaatst: 03 mei 2020, 22:47
door Sgb
Hoi, ik heb een korte vraag uit Nederland:
Is er een website/overzicht waarop je kan zien welk materieel er op welke Belgische treinserie rijdt? En welk materieel rijdt er op de IC Luik - Luxemburg?
Re: Welk materieel?
Geplaatst: 03 mei 2020, 22:55
door trainlovertje
Jazeker, en zelfs ook de Luxemburgse vind je op diezelfde stite:
http://www.beluxtrains.net/
Re: Welk materieel?
Geplaatst: 03 mei 2020, 23:47
door FLV-FGSP
Ook handig is
https://www.haltelink.be/. Je geeft daar bijv. Luik in en krijgt dan een lijst met de eerstvolgende treinen. Je klikt op het pijltje rechts en je krijgt in de meeste gevallen de samenstelling van de trein.
Re: Welk materieel?
Geplaatst: 04 mei 2020, 00:18
door Sgb
Bedankt!
Wat is de reden dat er nu Desiros rijden op Luik - Luxemburg?
Re: Welk materieel?
Geplaatst: 04 mei 2020, 00:33
door trainlovertje
Sgb schreef: ↑04 mei 2020, 00:18
Bedankt!
Wat is de reden dat er nu Desiros rijden op Luik - Luxemburg?
Deze hebben sinds een half jaar geleden de toelating gekregen om in Luxemburg commerciële diensten te verzekeren. De gesleepte treinen waren moeilijker in exploitatie, omdat de locomotief steeds moest rondgezet worden en NMBS geen in Luxemburg geautoriseerde stuurwagens op reserve heeft. Hopelijk kan de M7 deze Desiro's 'snel' (dat zal nog wel een aantal jaren duren) aflossen...
Re: Welk materieel?
Geplaatst: 04 mei 2020, 00:35
door Shrek
Sgb schreef:Bedankt!
Wat is de reden dat er nu Desiros rijden op Luik - Luxemburg?
Veel goedkoper in exploitatie en er kan nu in Guillemins gekeerd worden.
Re: Welk materieel?
Geplaatst: 04 mei 2020, 00:37
door Shrek
trainlovertje schreef:Sgb schreef: ↑04 mei 2020, 00:18
Bedankt!
Wat is de reden dat er nu Desiros rijden op Luik - Luxemburg?
Deze hebben sinds een half jaar geleden de toelating gekregen om in Luxemburg commerciële diensten te verzekeren. De gesleepte treinen waren moeilijker in exploitatie, omdat de locomotief steeds moest rondgezet worden en NMBS geen in Luxemburg geautoriseerde stuurwagens op reserve heeft. Hopelijk kan de M7 deze Desiro's 'snel' (dat zal nog wel een aantal jaren duren) aflossen...
M7 zal daar niet rijden. Hoop eerder op een MS96

Re: Welk materieel?
Geplaatst: 04 mei 2020, 21:15
door Dieselfreak
Shrek schreef: ↑04 mei 2020, 00:37M7 zal daar niet rijden. Hoop eerder op een MS96
Dat zouden er dan van de reeks 441 - 490 zijn, want de nummers 501 - 570 kunnen niet rijden onder 25.000 volt.
Re: Welk materieel?
Geplaatst: 04 mei 2020, 21:20
door Shrek
Dieselfreak schreef:Shrek schreef: ↑04 mei 2020, 00:37M7 zal daar niet rijden. Hoop eerder op een MS96
Dat zouden er dan van de reeks 441 - 490 zijn, want de nummers 501 - 570 kunnen niet rijden onder 25.000 volt.
Ja inderdaad, eens dat die ETCS ingebouwd hebben zouden die zonder problemen naar Luxemburg moeten kunnen.
Re: Welk materieel?
Geplaatst: 04 mei 2020, 23:35
door Steven
Maar de reeks 500 kan aangepast worden voor 25kV, zover ik weet zit er een blok beton op de plaats van de transfo met een gelijkaardig gewicht. Of het zijn geld waard is om deze stellen aan te passen is dan weer een andere vraag nu ze reeds meer dan 20 jaar oud zijn.
Re: Welk materieel?
Geplaatst: 04 mei 2020, 23:56
door ianryckewaert13
Ze kunnen toch i6/10/11bdx met 13 in duw trek combinatie inleggen die nu op Brussel arlon Luxemburg rijden en pendel arlon Luxemburg gebruiken
En (Liers-)Liege-Guillemins - gouvy Luxemburg uurdienst en na Luxemburg door naar Brussel zuid via arlon en in gouvy Aarlen Luxemburgs personeel en de rest NMBS
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Re: Welk materieel?
Geplaatst: 05 mei 2020, 00:55
door Shrek
Steven schreef:Maar de reeks 500 kan aangepast worden voor 25kV, zover ik weet zit er een blok beton op de plaats van de transfo met een gelijkaardig gewicht. Of het zijn geld waard is om deze stellen aan te passen is dan weer een andere vraag nu ze reeds meer dan 20 jaar oud zijn.
Voor Luik-Luxemburg zijn er toch helemaal niet zoveel stellen nodig, die zijn toch nog wel te vinden elders?
Re: Welk materieel?
Geplaatst: 05 mei 2020, 00:58
door Shrek
ianryckewaert13 schreef:Ze kunnen toch i6/10/11bdx met 13 in duw trek combinatie inleggen die nu op Brussel arlon Luxemburg rijden en pendel arlon Luxemburg gebruiken
En (Liers-)Liege-Guillemins - gouvy Luxemburg uurdienst en na Luxemburg door naar Brussel zuid via arlon en in gouvy Aarlen Luxemburgs personeel en de rest NMBS
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Wat een draak van een verbinding is me dat. Zo'n lange verbindingen aan elkaar koppelen is vragen om vertragingen, hou die dus maar mooi uiteen. Bovendien is het aantal nodige zitplaatsen totaal verschillend. Ofwel rijdt je met lege rijtuigen naar Luik ofwel zit je als sardienen naar Brussel. Dat willen we dus niet.
Re: Welk materieel?
Geplaatst: 05 mei 2020, 11:41
door ianryckewaert13
Shrek schreef:ianryckewaert13 schreef:Ze kunnen toch i6/10/11bdx met 13 in duw trek combinatie inleggen die nu op Brussel arlon Luxemburg rijden en pendel arlon Luxemburg gebruiken
En (Liers-)Liege-Guillemins - gouvy Luxemburg uurdienst en na Luxemburg door naar Brussel zuid via arlon en in gouvy Aarlen Luxemburgs personeel en de rest NMBS
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Wat een draak van een verbinding is me dat. Zo'n lange verbindingen aan elkaar koppelen is vragen om vertragingen, hou die dus maar mooi uiteen. Bovendien is het aantal nodige zitplaatsen totaal verschillend. Ofwel rijdt je met lege rijtuigen naar Luik ofwel zit je als sardienen naar Brussel. Dat willen we dus niet.
De drukke ritten overstap in Aarlen op m6
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Re: Welk materieel?
Geplaatst: 05 mei 2020, 14:04
door Shrek
ianryckewaert13 schreef: ↑05 mei 2020, 11:41
Shrek schreef:ianryckewaert13 schreef:Ze kunnen toch i6/10/11bdx met 13 in duw trek combinatie inleggen die nu op Brussel arlon Luxemburg rijden en pendel arlon Luxemburg gebruiken
En (Liers-)Liege-Guillemins - gouvy Luxemburg uurdienst en na Luxemburg door naar Brussel zuid via arlon en in gouvy Aarlen Luxemburgs personeel en de rest NMBS
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Wat een draak van een verbinding is me dat. Zo'n lange verbindingen aan elkaar koppelen is vragen om vertragingen, hou die dus maar mooi uiteen. Bovendien is het aantal nodige zitplaatsen totaal verschillend. Ofwel rijdt je met lege rijtuigen naar Luik ofwel zit je als sardienen naar Brussel. Dat willen we dus niet.
De drukke ritten overstap in Aarlen op m6
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
En wat is dan het voordeel tegenover die M6 naar Luxemburg laten rijden?