16 juli 2020 Mazée - Doische
Geplaatst: 17 jul 2020, 14:21
Mijn zesde etappe op de GR 'Sentier des Abbayes Trappistes de Wallonie' liep van Mazée via het zeer schilderachtige dorp Hierges vlak over de Franse grens tot een punt voorbij Doische, waar de GR125 de drukke N40 vlak bij een bushalte kruist. In totaal stapte ik een kleine 15 km. Het weer was zwaar bewolkt met af en toe wat lichte regen, temperatuur 16 à 17 graden. Voor mij is dat goed wandelweer, al zou een streepje zon het landschap er natuurlijk mooier doen uitzien.
De treinreis was quasi identiek aan die van vorige keer (2 juli), met dit verschil dat ik geen plaatsje kon versieren op de museumtreinen van de CFV3V wegens volgeboekt, en dus genoegen nam met de (goedkopere) TEC-bussen:
Sint-Niklaas - Antw.Berchem IC1806 07:27 07:48 stipt M6 + HLE1854
Antw.Berchem - Charleroi-Sud IC4529 07:59 09:35 +1 HLE2703 + M6
Charleroi-Sud - Couvin S64 3910 10:12 11:07 +2 MW4105
Couvin - Mazée TEC 60/3 11:15 11:48 +8 Van Hool new A330 4677
Terugreis:
Doische-R. de Givet - Florennes-Gare TEC 138a 17:21 17:48 +1 Van Hool new A330 4664
Florennes-Gare - Charleroi-Sud TEC 138b 18:30 19:16 -2 Van Hool new A330 4663
Charleroi-Sud - Antw.Berchem IC4519 19:25 20:59 +2 HLE2749 + M6
Antw.Berchem - Sint-Niklaas IC1842 21:12 21:32 -1 HLE1854 + M6
Voor het eerst sinds de coronacrisis kreeg ik vervoerbewijzencontrole: op de trein van Charleroi naar Couvin en op die van Charleroi naar Antwerpen. Op de TEC-bussen was het ontwaardingsapparaat nu telkens toegankelijk. De bus van Doische naar Florennes reed speciaal voor mij: op de hele rit was ik de enige passagier
Onderweg kwam ik voorbij enkele spoorwegrelicten: het stationsgebouw en een overwegwachtershuisje in Doische, en het magistrale stationsgebouw en de bijzondere, jammer genoeg in puin vallende locomotievenloods van Florennes-Central.
Overwegwachtershuisje (?) nabij het station van Doische
Het voormalige stationsgebouw van Doische, thans een woonzorgcentrum. Vergelijk http://www.garesbelges.be/doische.htm
Dit (grens)station lag op de kruising van de lijnen 156 Chimay - Mariembourg - Hastière van de Compagnie de Chimay en 138A Florennes - Givet van de Grand Central Belge.
Het imposante stationsgebouw van Florennes-Central, opgericht door de Belgische Staatsspoorwegen omstreeks 1910. Vergelijk http://www.garesbelges.be/florennes.htm
Florennes was destijds een belangrijk spoorwegknooppunt van waaruit spoorlijnen liepen naar Acoz - Châtelet (138), Ermeton-sur-Biert - Dinant (136A-150), Doische - Givet (138A) en Walcourt (135 en 136). Voor meer info zie http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#Florennes
Het station telde zeven perronsporen met onderdoorgang (vandaag groeit daar een heus bos) en een locomotievenloods in rotondevorm met een draaischijf. Wat vandaag van die loods overblijft, zie je op de foto's hieronder.

De treinreis was quasi identiek aan die van vorige keer (2 juli), met dit verschil dat ik geen plaatsje kon versieren op de museumtreinen van de CFV3V wegens volgeboekt, en dus genoegen nam met de (goedkopere) TEC-bussen:
Sint-Niklaas - Antw.Berchem IC1806 07:27 07:48 stipt M6 + HLE1854
Antw.Berchem - Charleroi-Sud IC4529 07:59 09:35 +1 HLE2703 + M6
Charleroi-Sud - Couvin S64 3910 10:12 11:07 +2 MW4105
Couvin - Mazée TEC 60/3 11:15 11:48 +8 Van Hool new A330 4677
Terugreis:
Doische-R. de Givet - Florennes-Gare TEC 138a 17:21 17:48 +1 Van Hool new A330 4664
Florennes-Gare - Charleroi-Sud TEC 138b 18:30 19:16 -2 Van Hool new A330 4663
Charleroi-Sud - Antw.Berchem IC4519 19:25 20:59 +2 HLE2749 + M6
Antw.Berchem - Sint-Niklaas IC1842 21:12 21:32 -1 HLE1854 + M6
Voor het eerst sinds de coronacrisis kreeg ik vervoerbewijzencontrole: op de trein van Charleroi naar Couvin en op die van Charleroi naar Antwerpen. Op de TEC-bussen was het ontwaardingsapparaat nu telkens toegankelijk. De bus van Doische naar Florennes reed speciaal voor mij: op de hele rit was ik de enige passagier

Onderweg kwam ik voorbij enkele spoorwegrelicten: het stationsgebouw en een overwegwachtershuisje in Doische, en het magistrale stationsgebouw en de bijzondere, jammer genoeg in puin vallende locomotievenloods van Florennes-Central.



Dit (grens)station lag op de kruising van de lijnen 156 Chimay - Mariembourg - Hastière van de Compagnie de Chimay en 138A Florennes - Givet van de Grand Central Belge.

Florennes was destijds een belangrijk spoorwegknooppunt van waaruit spoorlijnen liepen naar Acoz - Châtelet (138), Ermeton-sur-Biert - Dinant (136A-150), Doische - Givet (138A) en Walcourt (135 en 136). Voor meer info zie http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#Florennes
Het station telde zeven perronsporen met onderdoorgang (vandaag groeit daar een heus bos) en een locomotievenloods in rotondevorm met een draaischijf. Wat vandaag van die loods overblijft, zie je op de foto's hieronder.


