Pagina 1 van 8

Werkvensters HSL

Geplaatst: 15 feb 2021, 22:36
door rvdborgt
Shrek schreef: 15 feb 2021, 20:55
ostbahnhof schreef: 15 feb 2021, 20:48 Luik Leuven Brussel in het weekend: blijft dat op 1 trein per uur?
Ja. Zelfs in de week rijdt die niet ieder uur, dus in het weekend is dat zeker niet nodig.
Dat komt door de werkvensters.

Groetjes,
Rian

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 15 feb 2021, 22:41
door Shrek
rvdborgt schreef: 15 feb 2021, 22:36
Shrek schreef: 15 feb 2021, 20:55
ostbahnhof schreef: 15 feb 2021, 20:48 Luik Leuven Brussel in het weekend: blijft dat op 1 trein per uur?
Ja. Zelfs in de week rijdt die niet ieder uur, dus in het weekend is dat zeker niet nodig.
Dat komt door de werkvensters.

Groetjes,
Rian
Neen die bestaan niet meer op HSL2.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 15 feb 2021, 22:49
door rvdborgt
Shrek schreef: 15 feb 2021, 22:41
rvdborgt schreef: 15 feb 2021, 22:36 Dat komt door de werkvensters.
Neen die bestaan niet meer op HSL2.
Interessant. Sinds wanneer is dat?

Groetjes,
Rian

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 feb 2021, 15:30
door Shrek
rvdborgt schreef: 15 feb 2021, 22:49
Shrek schreef: 15 feb 2021, 22:41
rvdborgt schreef: 15 feb 2021, 22:36 Dat komt door de werkvensters.
Neen die bestaan niet meer op HSL2.
Interessant. Sinds wanneer is dat?

Groetjes,
Rian
Ik heb iets te snel gesproken, ze zitten op een andere manier in het systeem maar bestaan nog steeds.
(En maat goed ook, wissels schouwen gaat veel makkelijker overdag dan on het donker).

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 feb 2021, 15:42
door rvdborgt
Shrek schreef: 16 feb 2021, 15:30
rvdborgt schreef: 15 feb 2021, 22:49
Shrek schreef: 15 feb 2021, 22:41 Neen die bestaan niet meer op HSL2.
Interessant. Sinds wanneer is dat?
Ik heb iets te snel gesproken, ze zitten op een andere manier in het systeem maar bestaan nog steeds.
(En maat goed ook, wissels schouwen gaat veel makkelijker overdag dan on het donker).
Vanuit het standpunt van een leesbare treindienst zijn de dergelijke gaten hoogst ongewenst. Ze zorgen ook voor reistijdverlengingen van/naar Maastricht/Visé (aansluitingen in Luik) en Spa (aansluitingen in Pepinster).
Wat is er op lijn 4 eigenlijk met de werkvensters gebeurd? Daar waren gaten in de treindienst naar Noorderkempen maar die zijn verdwenen toen de Benelux naar lijn 4 ging.

Groetjes,
Rian

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 feb 2021, 16:39
door Shrek
Op HSL4 is er tussen 11u en 12u een hele periode zonder verkeer waarin de wissels geschouwd kunnen worden.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 feb 2021, 16:59
door rvdborgt
Shrek schreef: 16 feb 2021, 16:39 Op HSL4 is er tussen 11u en 12u een hele periode zonder verkeer waarin de wissels geschouwd kunnen worden.
Tussen de Beneluxen in dus?
Opvallend wel dat er blijkbaar grotere vensters nodig waren toen de Benelux nog niet over lijn 4 reed.

Groetjes,
Rian

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 feb 2021, 17:32
door jan_olieslagers
Misschien eerder "dat er grotere vensters mogelijk waren" ..?

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 feb 2021, 17:58
door Shrek
rvdborgt schreef: 16 feb 2021, 16:59
Shrek schreef: 16 feb 2021, 16:39 Op HSL4 is er tussen 11u en 12u een hele periode zonder verkeer waarin de wissels geschouwd kunnen worden.
Tussen de Beneluxen in dus?
Opvallend wel dat er blijkbaar grotere vensters nodig waren toen de Benelux nog niet over lijn 4 reed.

Groetjes,
Rian
Gezien die elkaar daar kruisen heb je een uur tijd om alle wissels rond Noorderkempen op te meten, dat is wel voldoende voor een geoefende ploeg.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 feb 2021, 18:59
door JHS2013
Hoe vaak moeten die gemeten worden?

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 feb 2021, 19:39
door Shrek
JHS2013 schreef: 16 feb 2021, 18:59 Hoe vaak moeten die gemeten worden?
2 keer per week dacht ik, maar ik ben niet zeker.

rvdborgt schreef: 16 feb 2021, 15:42 Vanuit het standpunt van een leesbare treindienst zijn de dergelijke gaten hoogst ongewenst. Ze zorgen ook voor reistijdverlengingen van/naar Maastricht/Visé (aansluitingen in Luik) en Spa (aansluitingen in Pepinster).
Laten we vooral het perspectief niet verliezen: een gat in de dienstregeling is een lichte hinder, een trein die aan 300 km/h ontspoort is hoogst ongewenst.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 feb 2021, 20:03
door FLV-FGSP
Hoe doen ze dat dan in landen als Zwitersland of Duitsland? Daar is het verschijnsel 'blanc horaire' totaal onbekend.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 feb 2021, 20:09
door Shrek
FLV-FGSP schreef: 16 feb 2021, 20:03 Hoe doen ze dat dan in landen als Zwitersland of Duitsland? Daar is het verschijnsel 'blanc horaire' totaal onbekend.
Je kan die schouwingen ook 's nachts doen, zo gaat het bijvoorbeeld op L36N, maar dat duurt langer en kost een stuk meer. Infrabel besteedt het geld liever aan andere dingen zoals het op dubbelspoor houden van L130A of L37 voorbij Welkenraedt.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 feb 2021, 21:50
door rvdborgt
Shrek schreef: 16 feb 2021, 20:09
FLV-FGSP schreef: 16 feb 2021, 20:03 Hoe doen ze dat dan in landen als Zwitersland of Duitsland? Daar is het verschijnsel 'blanc horaire' totaal onbekend.
Je kan die schouwingen ook 's nachts doen, zo gaat het bijvoorbeeld op L36N, maar dat duurt langer en kost een stuk meer. Infrabel besteedt het geld liever aan andere dingen zoals het op dubbelspoor houden van L130A of L37 voorbij Welkenraedt.
Er zijn niet alleen minder kosten maar ook minder inkomsten.
Overdag schouwingen doen = minder treinen = minder inkomsten. Twee retours Leuven - Welkenraedt 5 dagen per week loopt volgens mij aardig op.

Groetjes,
Rian

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 feb 2021, 22:00
door rvdborgt
Shrek schreef: 16 feb 2021, 19:39
rvdborgt schreef: 16 feb 2021, 15:42 Vanuit het standpunt van een leesbare treindienst zijn de dergelijke gaten hoogst ongewenst. Ze zorgen ook voor reistijdverlengingen van/naar Maastricht/Visé (aansluitingen in Luik) en Spa (aansluitingen in Pepinster).
Laten we vooral het perspectief niet verliezen: een gat in de dienstregeling is een lichte hinder, een trein die aan 300 km/h ontspoort is hoogst ongewenst.
Niet alles wat hinkt is een vergelijking. Dergelijke gatendienstregelingen zijn ongewenst (ze kosten reizigers) en zijn ook vermijdbaar zonder dat er treinen door zouden ontsporen.

Groetjes,
Rian