Pagina 1 van 5

"Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Geplaatst: 01 jun 2022, 20:58
door Dieselfreak
Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven: deze stappen moeten ‘nieuw tijdperk van het spoor’ inluiden

De NMBS moet over tien jaar 30 procent meer reizigers vervoeren, met dank aan meer treinen, extra ruimte voor fietsen, betere gsm-ontvangst onderweg en levendige stations. Dat staat in het nieuwe beheerscontract met de overheid, waarop al een decennium wordt gewacht.

De rest van het artikel kan ik niet lezen, omdat ik geen account bij Het Nieuwsblad heb. Wat bedoelen ze nu precies met "meer treinen"? Hogere frequentie? Vroegere en latere treinen? En wat met "levendige stations"? De laatste decennia worden de stations enkel maar "doodser": steeds minder stations zijn nog bemand.

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Geplaatst: 01 jun 2022, 21:03
door jan_olieslagers
Wie zijn "ze"? Of anders gezegd: van wie komt zo'n tekst? Zou wel eens best van een of andere politieke partij kunnen komen die reeds in verkiezingsmodus begint te communiceren. Volstrekt verwaarloosbaar, dus, puur blabla.

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Geplaatst: 01 jun 2022, 21:08
door Adler
Dat staat in het nieuwe beheerscontract met de overheid, waarop al een decennium wordt gewacht.
Het ontwerpcontract is twee weken geleden unaniem goedgekeurd door de raad van bestuur van de NMBS.
Deze week komt het voor het eerst op de tafel van de regering.

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Geplaatst: 01 jun 2022, 21:11
door jan_olieslagers
Oei, ik had toch nog durven hopen dat daar meer ging instaan dan dergelijke prietpraat. Het zijn drie schone intenties, maar staat er bij elks ook een budget bijvermeld? Zoniet is het praat voor de vaak.

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Geplaatst: 01 jun 2022, 21:16
door Adler
In 2032 moeten de treinen van de NMBS elk jaar in totaal 92 miljoen kilometer afleggen – of zo’n 10 miljoen kilometer meer dan vandaag.
Op weekdagen zal het aantal treinen toenemen van 3.800 naar ruim 4.200.
Ze zullen ‘s morgens vroeger vetrekken en ‘s avonds later doorrijden.
Twee treinen per uur in elke richting in zowat elk station wordt het minimumaanbod.
Rond de grote steden gaat het om vier treinen per uur.
Dat alles moet de NMBS in staat stellen om 30 procent meer reizigers aan te trekken.

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Geplaatst: 01 jun 2022, 21:31
door jan_olieslagers
:) acht maal acht is even, ik herhaal de vraag: :)
Staan daar ook concrete budgetten tegenover? Zoniet is het niet meer dan een slag in het water.

Ook sluit ik me graag aan bij de opmerking
De laatste decennia worden de stations enkel maar "doodser"
Wat gaat men daar concreto aan doen? En alweer: met hoeveel budget?

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Geplaatst: 01 jun 2022, 22:00
door pietje
Ik heb mij daar ook al wat bedenkingen over gemaakt.
De finale tekst heb ik nog niet gezien, maar als ik zie dat er "minstens 2 treinen per uur, per richting" gaan zijn, denk ik spontaan dat een trein op het uur en eentje 10 minuten later er samen ook 2 zijn.h
Als reiziger heb je er maar weinig aan, maar zolang ik niet expliciet zie dat men zegt elk half uur een trein, weet ik dat we ons niet teveel illusies moeten maken.

Het is inderdaad dringend nodig dat er nieuwe beheerscontracten komen met Infrabel en de NMBS, maar dan moet daar wel echte ambitie inzitten, met de nodige budgetten.

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Geplaatst: 01 jun 2022, 22:51
door Paul
De NMBS zegt daarvoor 400 miljoen euro extra nodig te hebben, gespreid over tien jaar, boven wat op dit moment al is vastgelegd. Het totale investeringsplan voor de komende tien jaar komt daardoor op ,8,6 miljard euro. Aldus De Standaard vandaag.

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Geplaatst: 02 jun 2022, 06:50
door Hagelander
Hoe hoopvol zo'n teksten ook klinken, is er nog iemand die er echt geloof aan hecht? We kennen al zoveel projecten die met veel tamboerie worden aangekondigd, maar wat uiteindelijk niets wordt. Oftewel, de olifant baart een muis. In persartikels wordt er erg graag uitgepakt met plannen...

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Geplaatst: 02 jun 2022, 09:32
door giuseppe
Dit is gebaseerd op de visie 2040, die inmiddels te downloaden is op de website van de FOD mobiliteit.
https://mobilit.belgium.be/sites/defau ... sie_nl.pdf

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Geplaatst: 02 jun 2022, 13:51
door dantjebram72
Ik zie persoonlijk toch wel grote structurele problemen als ze die ambities willen waarmaken, want vergeet niet dat ze ook het goederenvoer sterk willen laten stijgen.

Praktisch zie ik vooral een probleem met de NZ verbinding in Brussel, Lijn 59, en lijn 15 tussen Antwerpen en Lier(Y Nazareth). Maar ook op andere plaatsen gaat het toch spannend worden. Die terkortkomingen oplossen gaat wellicht miljarden kosten en die centen zie ik de overheid niet direct op tafel gooien. En als de overheid het geld op tafel legt duurt het meestal eindeloos lang, zie GEN, station Gent, vier sporen Gent-Brugge.

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Geplaatst: 02 jun 2022, 13:58
door Shrek
dantjebram72 schreef: 02 jun 2022, 13:51 En als de overheid het geld op tafel legt duurt het meestal eindeloos lang, zie GEN, station Gent, vier sporen Gent-Brugge.
Fout.
Bij deze projecten legde de overheid het geld gespreid over lange tijd op tafel waardoor deze projecten nodeloos lang duren. Moest alles in één keer gesubsidieerd zijn was dat allemaal al lang klaar.

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Geplaatst: 02 jun 2022, 14:38
door giuseppe
En als ze nu eerst eens een ontwerp dienstregeling gaan uitwerken en zien waar de knelpunten liggen. Dan kan er ook gebouwd worden voor een bepaalde noodzaak.

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Geplaatst: 02 jun 2022, 14:42
door Shrek
giuseppe schreef: 02 jun 2022, 14:38 En als ze nu eerst eens een ontwerp dienstregeling gaan uitwerken en zien waar de knelpunten liggen. Dan kan er ook gebouwd worden voor een bepaalde noodzaak.
Dat is al eerder besproken in een ander topic, maar het komt er op neer dat je daar 0,0 mee kan doen zolang je niet de budgetten hebt om die knelpunten dan ook op relatief korte termijn op te lossen.

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Geplaatst: 02 jun 2022, 17:47
door dantjebram72
Shrek schreef: 02 jun 2022, 13:58
dantjebram72 schreef: 02 jun 2022, 13:51 En als de overheid het geld op tafel legt duurt het meestal eindeloos lang, zie GEN, station Gent, vier sporen Gent-Brugge.
Fout.
Bij deze projecten legde de overheid het geld gespreid over lange tijd op tafel waardoor deze projecten nodeloos lang duren. Moest alles in één keer gesubsidieerd zijn was dat allemaal al lang klaar.
Inderdaad, verkeerd verwoord.