Pagina 1 van 1

Gestoorde overwegen

Geplaatst: 12 dec 2006, 21:14
door Wover
Hallo,

daarnet zat ik op de IR Brussel - Manage met voorziene aankomst in Herentals om 20.12, maar ik had al in de mot dat er iets niet klopte :P

Iets na Kessel dubbel geel, afremmen naar 60, dan rood net voor een overweg in Nijlen en dan kregen we de mededeling dat de overwegen gestoord waren (enkel in Nijlen). Dan hebben we 4 of 5 overwegen gepasseerd tegen SF05 om dan na de laatste overweg van Nijlen terug groen te krijgen.

Nu vroeg ik mij af wat de procedure eigenlijk juist is bij zo'n gestoorde overwegen. Ik neem aan dat de oorzaak bij een slecht contact of dergelijke ligt tussen een "overwegennetwerk" (in dit geval dat van Nijlen). Daardoor sluiten alle overwegen zich (een soort van veilige modus), ook al komt er geen trein aan, en springen de seinen voor de overwegen op rood.

Dan moet de trein papiertjes invullen om het rode sein te overschrijden en moet hij alle overwegen tegen SF05 oversteken. Maar waarom moet die SF05. Wanneer er gestoorde overwegen zijn, worden deze toch op de kortste tijd beveiligd door politie of NMBS personeel...

En dan een laatste vraagje, als de overweg dan beveiligd is door personeel, mogen die dan door de gesloten overweg verkeer doorlaten, of hoe wordt zoiets opgelost?

Mvg,

Wout

Geplaatst: 12 dec 2006, 22:25
door Steven
door dat de seinen geen controle hebben op die overweg, of de werking op zich niet 100% kan gecontroleerd worden daarom sfo5, dit zolang tot het technisch probleem van de overweg opgelost is. zomaar verkeer door een gesloten overweg? door agenten? wat kennen die van treinverkeer? zeker niet op eigen houtje, dat zal op zijn minst in overeenstemming zijn met dispatching of een seinhuis eventueel, maar volledig zelfstandig werkende overwegen met permissieve (niet beheerde) seinen vrees ik dat het wachten is tot de storing weg is (dus ga maar rondrijden met de auto)

Re: Gestoorde overwegen

Geplaatst: 12 dec 2006, 23:08
door Trainspotterke
Wover schreef:Hallo,

daarnet zat ik op de IR Brussel - Manage met voorziene aankomst in Herentals om 20.12, maar ik had al in de mot dat er iets niet klopte :P

Iets na Kessel dubbel geel, afremmen naar 60, dan rood net voor een overweg in Nijlen en dan kregen we de mededeling dat de overwegen gestoord waren (enkel in Nijlen). Dan hebben we 4 of 5 overwegen gepasseerd tegen SF05 om dan na de laatste overweg van Nijlen terug groen te krijgen.

Nu vroeg ik mij af wat de procedure eigenlijk juist is bij zo'n gestoorde overwegen. Ik neem aan dat de oorzaak bij een slecht contact of dergelijke ligt tussen een "overwegennetwerk" (in dit geval dat van Nijlen). Daardoor sluiten alle overwegen zich (een soort van veilige modus), ook al komt er geen trein aan, en springen de seinen voor de overwegen op rood.

Dan moet de trein papiertjes invullen om het rode sein te overschrijden en moet hij alle overwegen tegen SF05 oversteken. Maar waarom moet die SF05. Wanneer er gestoorde overwegen zijn, worden deze toch op de kortste tijd beveiligd door politie of NMBS personeel...

En dan een laatste vraagje, als de overweg dan beveiligd is door personeel, mogen die dan door de gesloten overweg verkeer doorlaten, of hoe wordt zoiets opgelost?

Mvg,

Wout
Aan een overweg waar alleen tractors passeren zullen ze niet zo snel agenten of NMBS-medewerkers plaatsen, hé! :P

Re: Gestoorde overwegen

Geplaatst: 12 dec 2006, 23:22
door Moi
Wover schreef:En dan een laatste vraagje, als de overweg dan beveiligd is door personeel, mogen die dan door de gesloten overweg verkeer doorlaten, of hoe wordt zoiets opgelost?
NMBS-personeel zal (als ze bij verstand zijn) nooit het wegverkeer gaan regelen op een overweg, het enige wat ze kunnen doen is iedereen te ontraden de overweg te passeren. Spoorvoertuigen hebben immers altijd voorrang! Ik heb het ooit meegemaakt dat een agent (van de lokale politie indertijd nog) een trein die bezig was met SF05 oplegde om te stoppen omdat hij de auto's aan het doorlaten was! We zijn toen ook gestopt op de overweg om hem ne keer uit te leggen hoe het wél werkt, daarna hebben we zijne naam nog ne keer gevraagd en achteraf doorgegeven... 'm zal het wel weten nu zeker?

Geplaatst: 08 feb 2007, 12:12
door Asterix
Wat betekent "een overweg in groot alarm in bewaking zetten'? Gaat er dan iemand van Infrabel ter plaatse het verkeer tegen houden?

Geplaatst: 08 feb 2007, 14:13
door groentje
Ja. Een overwegwachter wordt dan naar de OW gestuurd, en zal de overweg manueel bedienen. Treinen worden dan telefonisch aangekondigd aan de OW-wachter, die dan de slagbomen sluit.
Het voordeel is, dat je, als je geen trein verwacht, de slagbomen terug kan openen, iets wat bij een geautomatiseerd systeem niet mogelijk is zonder de storing op te lossen...

Geplaatst: 08 feb 2007, 17:51
door Asterix
OK, bedankt voor de uitleg. Draait die persoon dan manueel de slagbomen met een sleutel naar boven?

Geplaatst: 08 feb 2007, 17:53
door Steven
Jeroen schreef:OK, bedankt voor de uitleg. Draait die persoon dan manueel de slagbomen met een sleutel naar boven?
de manuele bediening van een overweg bevind zich in de zogenaamde keet net naast de overweg (kan stenen of metalen gebouw(tje) zijn)