hoofdzetel Infrabel
Geplaatst: 22 mei 2024, 09:49
Terwijl de NMBS een 60 meter hoog en ruim 200 meter lang gebouw plant aan de zijde van de Fonsnylaan (grotendeels achter de historische gebouwen), broedt ook Infrabel op een eigen hoofdzetel aan het Zuidstation. Die zal zich aan de kant van Anderlecht bevinden, langs de Frankrijkstraat.
De spoorwegbeheerder heeft een stedenbouwkundige vergunning aangevraagd voor een gebouw dat 1.400 werkplekken zal tellen, goed voor zowat 40 procent van het Infrabelpersoneel, dat niet de hele tijd achter een desk op de hoofdzetel moet werken.
Het project The Switch (de wissel, hebt u hem?) is kleiner dan in een eerdere vergunningsaanvraag uit 2022. In tegenstelling tot de hoofdzetel van de NMBS is de architectuur het resultaat van een wedstrijd, die gewonnen werd door Artbuild Architects, Gortemaker Algra Feenstra en Sweco Belgium.
Het complex bestaat uit drie volumes. Het hoogste bevindt zich langs de sporen en reikt tot 60 meter. Een tweede gebouw aan de straatzijde richting station meet 40 meter, terwijl een derde richting Veeartsenstraat 27 meter hoog mag worden. Het laatste bouwvolume maakt zo de link met de bestaande panden en eventuele toekomstige bouwvolumes daar. De drie volumes laten aan de zijkant plaats voor inspringzones met groen, die een perspectief openen op de sporen.
Opmerkelijk is de keuze voor veel hout in de structuur van het gebouw. De lagere verdiepingen krijgen een betonstructuur, maar bij de hogere wordt resoluut voor hout gekozen om zo de CO2-uitstoot te verlagen. In een – gunstig – advies noemt de Brusselse bouwmeester die keuze bijzonder innoverend voor een gebouw van die omvang.
De hoofdzetel krijgt verder een bedrijfsrestaurant voor tweehonderd personen, een autoparking met 174 plaatsen en een fietsparking voor 188 tweewielers.
Een aantal van de bestaande gebouwen aan de Frankrijkstraat moeten wijken. Het gaat om dienstwoningen voor het personeel van Infrabel en een cateringzone van de NMBS, maar ook om het bestaande Infrabelgebouw in die zone.
Infrabel zelf zegt dat het gebouw een leefruimte moet worden die even aantrekkelijk als efficiënt is. Tegelijk wil het bedrijf er een voorbeeldgebouw van maken, onder meer op ecologisch vlak. Met de operatie wil de infrastructuurbeheerder zijn diensten die nu op verschillende plaatsen als huurder zitten centraliseren in een eigen gebouw, weet La DH en bevestigt Infrabel. "Door eigenaar te worden winnen op 7 jaar tijd die huurbedragen terug", zegt woordvoerder Frédéric Petit aan onze redactie.
Als Infrabel zijn vergunning krijgt, wil het de werken al in januari 2025 starten, om ze twee jaar later in december 2027 af te ronden. Het gebouw zou dan in 2028 in gebruik worden genomen. Of dat lukt is nog de vraag. De hoofdzetel van de NMBS aan de overzijde van de sporen heeft al een vergunning sinds 2022, maar door beroepen bij de Raad van State door buurtbewoners is er van een bouwbegin nog steeds geen sprake.
https://www.bruzz.be/actua/stedenbouw/o ... newsletter
De spoorwegbeheerder heeft een stedenbouwkundige vergunning aangevraagd voor een gebouw dat 1.400 werkplekken zal tellen, goed voor zowat 40 procent van het Infrabelpersoneel, dat niet de hele tijd achter een desk op de hoofdzetel moet werken.
Het project The Switch (de wissel, hebt u hem?) is kleiner dan in een eerdere vergunningsaanvraag uit 2022. In tegenstelling tot de hoofdzetel van de NMBS is de architectuur het resultaat van een wedstrijd, die gewonnen werd door Artbuild Architects, Gortemaker Algra Feenstra en Sweco Belgium.
Het complex bestaat uit drie volumes. Het hoogste bevindt zich langs de sporen en reikt tot 60 meter. Een tweede gebouw aan de straatzijde richting station meet 40 meter, terwijl een derde richting Veeartsenstraat 27 meter hoog mag worden. Het laatste bouwvolume maakt zo de link met de bestaande panden en eventuele toekomstige bouwvolumes daar. De drie volumes laten aan de zijkant plaats voor inspringzones met groen, die een perspectief openen op de sporen.
Opmerkelijk is de keuze voor veel hout in de structuur van het gebouw. De lagere verdiepingen krijgen een betonstructuur, maar bij de hogere wordt resoluut voor hout gekozen om zo de CO2-uitstoot te verlagen. In een – gunstig – advies noemt de Brusselse bouwmeester die keuze bijzonder innoverend voor een gebouw van die omvang.
De hoofdzetel krijgt verder een bedrijfsrestaurant voor tweehonderd personen, een autoparking met 174 plaatsen en een fietsparking voor 188 tweewielers.
Een aantal van de bestaande gebouwen aan de Frankrijkstraat moeten wijken. Het gaat om dienstwoningen voor het personeel van Infrabel en een cateringzone van de NMBS, maar ook om het bestaande Infrabelgebouw in die zone.
Infrabel zelf zegt dat het gebouw een leefruimte moet worden die even aantrekkelijk als efficiënt is. Tegelijk wil het bedrijf er een voorbeeldgebouw van maken, onder meer op ecologisch vlak. Met de operatie wil de infrastructuurbeheerder zijn diensten die nu op verschillende plaatsen als huurder zitten centraliseren in een eigen gebouw, weet La DH en bevestigt Infrabel. "Door eigenaar te worden winnen op 7 jaar tijd die huurbedragen terug", zegt woordvoerder Frédéric Petit aan onze redactie.
Als Infrabel zijn vergunning krijgt, wil het de werken al in januari 2025 starten, om ze twee jaar later in december 2027 af te ronden. Het gebouw zou dan in 2028 in gebruik worden genomen. Of dat lukt is nog de vraag. De hoofdzetel van de NMBS aan de overzijde van de sporen heeft al een vergunning sinds 2022, maar door beroepen bij de Raad van State door buurtbewoners is er van een bouwbegin nog steeds geen sprake.
https://www.bruzz.be/actua/stedenbouw/o ... newsletter