Hallo,
Kan iemand me ajb vertellen wat de spanning is van de binnenverlichting van een tramstel van tussen de beide wereldoorlogen?
Ik denk dat ik al correct begrepen had dat de aandrijfspanning 700V was. Klopt dit?
Dankjewel
Walter
voltage binnenverlichting trams?
voltage binnenverlichting trams?
Laatst gewijzigd door eaw458 op 09 jun 2024, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Re: voltage binnenverlichting trams?
Zou dat wel voor alle netten hetzelfde zijn? Buurtspoorweg aka boerentram, Gent, Antwerpen, Brugge, Mechelen, Brussel, ...
Overigens, als ik eventjes mag mierenneuken: het Engelse "voltage" wordt in het Nederlands vertaald als "spanning".
Overigens, als ik eventjes mag mierenneuken: het Engelse "voltage" wordt in het Nederlands vertaald als "spanning".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Ik kan me nauwelijks indenken dat de lampen op een spanning van 700 V werkten. Als het rechtstreeks op de bovenleidingspanning ging dan zullen er wel een paar lampen in serie hebben gestaan, met 3 lampen op 700 V krijg je 233 V per lamp.
Maar waarschijnlijk nog een paar meer in serie, 110/115 V was in die tijd meer gebruikelijk.
Maar waarschijnlijk nog een paar meer in serie, 110/115 V was in die tijd meer gebruikelijk.
De TL-lampen van de binnenverlichting stonden bij een Gentse 3 asser in serie. Deze werden rechtstreeks met bovenleidings spanning gevoed. van andere types ben ik niet zeker.