Pagina 1 van 2

Bug in verkoopssysteem

Geplaatst: 20 jul 2024, 21:10
door Shrek
Gisteren lag, wegens een bug in beveiligingssoftware, de verkoop van treintickets een groot deel van de dag stil. De facto was het een dagje gratis reizen. Wie heeft er allemaal gebruik van gemaakt? :mrgreen:

Re: Bug in verkoopssysteem

Geplaatst: 20 jul 2024, 22:50
door Knipex
Ik weet dat er geen tickets konden gekocht worden via de webside en de app.
Waren de automaten ook buiten dienst?

Re: Bug in verkoopssysteem

Geplaatst: 21 jul 2024, 00:46
door jan_olieslagers
De draadtitel is lichtjes verwarrend: met het verkoopsysteem als dusdanig was niks mis, vermoedelijk, de fout zat in een externe beveiligingsdienst waarvan dit systeem afhankelijk is. Het is een beetje woordenklieverij, ik besef het, maar voor die ene keer dat er het spoorbedrijf niets te verwijten valt moet dat toch duidelijk gesteld worden :)

@Knipex: s/webside/website/g

Re: Bug in verkoopssysteem

Geplaatst: 21 jul 2024, 12:21
door Steven
Er zijn nog een klein aantal treinbegeleiders die met itris werken en die konden perfect werken om tickets aan boord te verkopen. Tot grote spijt van sommige reizigers.

Re: Bug in verkoopssysteem

Geplaatst: 21 jul 2024, 16:29
door wuitz
Het was verboden om controle te doen afgelopen vrijdag.

Re: Bug in verkoopssysteem

Geplaatst: 21 jul 2024, 17:23
door 260689
wuitz schreef: 21 jul 2024, 16:29 Het was verboden om controle te doen afgelopen vrijdag.
Ik hoop dat ze wel hun veiligheidscontrole zijn blijven doen. Zodoende dat de mensen toch iemand konden aanspreken.

Re: Bug in verkoopssysteem

Geplaatst: 21 jul 2024, 18:37
door overweg13
Uit de twee vorige reacties meen ik te mogen afleiden dat tbg's altijd controle doen en ook nog altijd beschikbaar zijn voor de klanten van het bedrijf waarvoor ze werken. Hahaha...

Re: Bug in verkoopssysteem

Geplaatst: 21 jul 2024, 21:54
door trainlovertje
Een andere 'bug' in het verkoopssysteem: aan de NMBS-automaat in de stationshal van Aachen Hbf kan je geen multi passes kopen. Daastraks geprobeerd, het gamma is daar sterk beperkt, volgens mij tot de NMBS-producten die geldig zijn vanaf Aachen Hbf.

Ik ben er vrij zeker van dat dat vroeger niet het geval was en er dus wat gesnoeid is... Vindt de NMBS het misschien niet leuk dat mensen hun reis 'splitsen' door twee verschillende tickets te kopen om de prijs te drukken?

Re: Bug in verkoopssysteem

Geplaatst: 21 jul 2024, 22:40
door rvdborgt
De automaten buiten België hebben altijd een beperkt assortiment gehad. De NMBS had daar een zwak excuus voor. Ik vermoed dat de beperkoloog daar een hand in heeft gehad.

De automaat in Aken was trouwens maandenlang buiten dienst. Bijzonder dat hij plotseling weer werkt.

Re: Bug in verkoopssysteem

Geplaatst: 22 jul 2024, 08:59
door thejay
Op 1 juli werkte de automaat in Aachen en inderdaad, de passen waren in Roosendaal, Maastricht en Aachen nooit te koop. NMBS heeft ooit gezegd dat dit was om elk misverstand te vermijden dat je ze vanaf deze stations al kon gebruiken. Klantvriendelijker zou zijn om dan ook een 'internationale' versie te voorzien die dan iets duurder is, maar wel dezelfde voordelen biedt.

Re: Bug in verkoopssysteem

Geplaatst: 23 jul 2024, 05:58
door JPV
Je kan toch moeilijk verwachten dat de Duitsers akkoord zullen gaan met een of ander voordeeltarief voor Belgen voor het gebruik van het Duitse net? Die onafhankelijkheid van elke treinmaatschappij voor speciale rittentarieven lijkt me toch logisch?

Of bedoel je dat men de Multipass dan zo duur moet maken als de gewone prijs met 10 keer een enkele rit Aachen-Luik erbij?

Re: Bug in verkoopssysteem

Geplaatst: 10 aug 2024, 10:17
door overweg13
overweg13 schreef: 21 jul 2024, 18:37 Uit de twee vorige reacties meen ik te mogen afleiden dat tbg's altijd controle doen en ook nog altijd beschikbaar zijn voor de klanten van het bedrijf waarvoor ze werken. Hahaha...
Jullie zullen onderhand wel al weten dat ik me ernstige vragen stel bij de controlebereidheid van sommige tbg's. Onlangs las ik zelfs dat tbg's voor veel andere (veiligheids)aspecten instaan en dat controle niet hun belangrijkste taak is. Ik wil dat graag geloven. Daarom vraag ik me af of men de eigenlijke biljettencontrole niet kan afsplitsen van de rest van de taken van de tbg's en het toevertrouwen aan een bedrijf dat daarvoor geselecteerd werd, na een openbare aanbesteding, zoals parkeren nu al in erg veel steden in handen is van privébedrijven, wat de stadsbesturen trouwens geen windeieren legt, omdat ze delen in de kook. Niet dat ik denk dat er meteen bedrijven klaarstaan om de controlefunctie van de tbg's over te nemen, maar het zou meteen zwartrijden of grijsrijden zo goed als onmogelijk maken.
Van een knuppel in het hoenderhok gesproken, nietwaar?

Re: Bug in verkoopssysteem

Geplaatst: 10 aug 2024, 11:51
door Steven
En welk bedrijf heeft er beëdigde bedienden in dienst? Denk er aan dat voor heel wat zaken de spoorwegen een eigen wetgeving hebben die dan ook zou moeten aangepast worden. Kortweg dat zal dus eerst via het parlement moeten gebeuren. Ik zie de meerwaarde ook niet in. Hier gaat het om een functie waarbij sociaal contact is (bij parkeercontroles is dat veel minder het geval) en je zoekt dus mensen die de zelfde vaardigheden moeten ondergaan als een TBG, waar ze er nu dus al te weinig van vinden. Ga je dan mensen zoeken die nog minder betaald worden om dezelfde problemen op te lossen? Succes met het vinden van kandidaten denk ik zo. Want iemand die geen veiligheidsfunctie heeft zal wellicht een lager loon hebben. Maar moet er wel de agressie aan boord bijnemen.

Re: Bug in verkoopssysteem

Geplaatst: 10 aug 2024, 11:57
door overweg13
Tja, ik dacht nu zelf ook niet dat dit voorstel op dit forum op gejuich en applaus onthaald zou worden, maar het zou alleszins nog veel beter zijn dan treinen zonder tbg's te laten rijden. Vroeg of laat flakkert dat voorstel toch opnieuw op.

Re: Bug in verkoopssysteem

Geplaatst: 10 aug 2024, 12:18
door Steven
overweg13 schreef: 10 aug 2024, 11:57 Tja, ik dacht nu zelf ook niet dat dit voorstel op dit forum op gejuich en applaus onthaald zou worden, maar het zou alleszins nog veel beter zijn dan treinen zonder tbg's te laten rijden. Vroeg of laat flakkert dat voorstel toch opnieuw op.
Dat heeft enkel als doel om vlakaf te besparen op personeelskosten, die los je niet op door ander (goedkoper) personeel te nemen in de ogen van de mensen die zoiets beslissen. Daar moet die kost gewoon gelijk zijn aan nul voor hun.