Treinsamenstelling steeds correct ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Metoyou

Treinsamenstelling steeds correct ?

Bericht door Metoyou »

Ik merk in de app van nmbs dat er een treinsamenstelling staat voor de rit die je plant te nemen.

Wat is jullie ervaring hiermee ?
Is deze steeds correct of verschijnt er soms toch nog een andere trein aan het perron ?
rvdborgt

Re: Treinsamenstelling steeds correct ?

Bericht door rvdborgt »

Mijn 417 van gisteren zou uit 2 18'en bestaan... dus ik vermoed dat er iemand vergeten is de rijtuigen in te voeren... maar doorgaans klopt het wel.
Metoyou

Bericht door Metoyou »

rvdborgt schreef: 31 jul 2024, 09:21 Mijn 417 van gisteren zou uit 2 18'en bestaan... dus ik vermoed dat er iemand vergeten is de rijtuigen in te voeren... maar doorgaans klopt het wel.
Excuseer, dit is chinees voor mij 😁😁😁😚😚

Dank voor de bevestiging dat het doorgaans klopt.

Het gaat om de verbinding Liedekerke - Herentals, vertrek 7u57, vrijdag.
Blijkbaar zijn dit allebei oude treinstellen 😞
Shrek

Bericht door Shrek »

Naar mijn ervaring is ongeveer 90% juist :wink:
Steve

Bericht door Steve »

Ik deel dat aanvoelen van 90%, maar ben wel benieuwd waar die samenstelling vandaan komt. De theoretische samenstelling, diegene van de voorbije (vergelijkbare) dag...?
Steven

Bericht door Steven »

Samenstellingen komen via verschillende kanalen. Het begint bij de bundels waar treinen hun eerste vertrek hebben. Ook de apps van TBG en TB vermelden de samenstelling. In principe kijkt iedereen dit na en moet dit corrigeren indien er fouten staan. Maar niet iedereen heeft altijd evenveel discipline om dat effectief te doen. Het grootste gevaar zijn treinen waarbij de samenstelling gaat veranderen tijdens de nacht is mijn indruk. Zeker als door een onvoorzien defect men plots moet gaan rangeren.
wbrm

Bericht door wbrm »

De samenstelling van treinen met buitenlands traject worden gewoon niet getoond?
Steven

Bericht door Steven »

wbrm schreef: 31 jul 2024, 16:45 De samenstelling van treinen met buitenlands traject worden gewoon niet getoond?
Voor sommige treinen naar Amsterdam wel en andere niet (test gedaan op de website). Ik heb andere buitenlandse relaties niet nagekeken.
4017-4018

Bericht door 4017-4018 »

Meestal worden de (meeste) ICE-ritten weergegeven op de tracker voor NMBS op HalteLink.
Olivier_Doorne
Contacteer:

Bericht door Olivier_Doorne »

Ik deed vorige 2 weken enkele fietstochten in de Ardennen met vertrek en aankomst in een treinstation.
Dus gebruikte ik de treinsamenstellingsinfo in de app om te zien waar de fietsafdeling zat en om op die manier me zo goed als mogelijk juist te positioneren op het perron.
Bij de +/- 10 trein die ik nam was de info over fietsafdeling op 1 keer na steeds juist. Dus dit komt overeen met de 90%.
Metoyou

Bericht door Metoyou »

Update :

De treinsamenstelling was 100 procent correct voor de heen- en terugreis.

Vind ik wel een fijne toevoeging aan de app.
LML

Bericht door LML »

't Is wel grappig als je op weekdagen je de trein wil nemen tussen pakweg Mol en Hamont, de treinsamenstelling een stam M5-rijtuigen is in bordeaux-rode kleur (2de kl), een M7 1ste/2de kl ertussen en 2 M5-stuurstandrijtuigen (bordeaux-rood). Als Eloc een 21xx of een 27xx. Schoonheidsfoutjes, maar het aantal rijtuigen klopt...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

Zelfde met M7-stammen. Een gewone stuurpost wordt als gemotoriseerde stuurpost weergegeven. Zoek de S41 of de IC Brussel - Luxemburg eens op, een I10-rijtuig dat aan de loc hangt, wordt als een M7 gemotoriseerde stuurpost weergegeven. Bij M6-stammen, wordt het rijtuig dat aan de loc hangt ook weergegeven als een stuurpost. En volgens de samenstellingsdata rijdt de S41 via Den Haag HS... Er is nog een klein beetje werk!
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

trainfan03 schreef: 05 aug 2024, 20:25 En volgens de samenstellingsdata rijdt de S41 via Den Haag HS...
Dat komt doordat volgens mij de afkorting voor Verviers-Centraal en Den Haag HS hetzelfde zijn en het systeem daar een beetje verward geraakt maar dit zou uiteraard niet mogen gebeuren.
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

ovspotter_be schreef: 11 aug 2024, 10:37
trainfan03 schreef: 05 aug 2024, 20:25 En volgens de samenstellingsdata rijdt de S41 via Den Haag HS...
Dat komt doordat volgens mij de afkorting voor Verviers-Centraal en Den Haag HS hetzelfde zijn en het systeem daar een beetje verward geraakt maar dit zou uiteraard niet mogen gebeuren.
Ik zie het inderdaad, Den Haag HS is "Gv" en Verviers-Centraal is "GV", dus waarschijnlijk niet goed op hoofd- en kleine letters gelet!
Plaats reactie