Pagina 1 van 6

Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)

Geplaatst: 04 okt 2024, 20:09
door Dewi
Men plant een expresnet in Hauts-de-France, voornamelijk georiënteerd rond Rijsel: Le Service Express Régional Métropolitain (SERM) Hauts-de-France

Er is een website, met ook een Nederlandstalige pagina.
https://serm-hauts-de-france.eu/het-ser ... et-project

En een brochure: https://serm-hauts-de-france.eu/sites/d ... lanche.pdf

In bijlage een kaartje van het plan.

Nu zijn er nog studies en dialogen met partners en publiek. Doel is om progressief het nieuwe aanbod te introduceren tegen 2040.

Enkele punten er uitgelicht:
  • Een verhoogde frequentie tijdens de piekuren.
    treinen om de 5 à 10 min tussen Rijsel en de polen van de eerste en tweede ring (van Hazebrouck in het oosten en Valenciennes in het westen, Béthune, Lens, Hénin-Beaumont en Douai in het zuiden, tot Roubaix en Tourcoing in het noorden, en de tussenliggende steden tussen Lille en deze steden);
    Treinen om de 15 à 30 min tussen Rijsel en de wat verder gelegen polen, maar ook tussen regionale centra.
  • Een gecadanceerde dienstverlening, verhoogde amplitudes (van 5 tot 23 uur), alsook een verbeterde dienstverlening tijdens het weekend.
  • Infrastructuurwerken aan het spoorwegnet.
    a/ Verbeteringen aan het bestaande spoornet om de hogere frequenties aan te kunnen.
    b/ Een nieuw ondergronds station ergens bij Lille Flandres en Lille Europe om de druk op Lille Flandres te verminderen, doorgaande treinen te voorzien of betere overstapmogelijkheden.
    c/ Een nieuwe spoorlijn tussen Rijsel en Hénin-Beaumont voor een betere verbinding met het steenkoolbekken. Deze zou 20km ondergronds lopen vanaf het centrum van Rijsel tot ten zuiden van Lille-Lesquin.
    d/ Een nieuw station ter hoogte van de luchthaven Lille-Lesquin om deze beter te ontsluiten.
  • Verbeterde verbindingen naar België.
    SERM Hauts-de-France zal ook de efficiëntie en samenhang van het Franse en Belgische spoorwegnet verbeteren door de verbindingen tussen Rijsel, Kortrijk en Doornik te versterken. Om het project in beide landen te coördineren, werden uitwisselingen met Belgische spelers uit de vervoerssector opgezet (de Belgische Staat, de NMBS, het Vlaamse en Waalse Gewest, de Eurometropool Lille-Kortrijk-Tournai).

Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)

Geplaatst: 04 okt 2024, 21:35
door trainlovertje
Klinkt zo'n beetje alsof er verkiezingen zitten aan te komen, alleen zijn die niet meteen in aantocht... En 1 april is ook nog veraf.
Ongeloofwaardig, als je het mij vraagt. Om de vijf à tien minuten, zo ook naar Kortrijk... En dan zou er nog een nieuw station uit de grond gestampt worden tussen Europe en Flandres met bijhorende twintig kilometerslange spoortunnel die over 15 jaar al klaar zou zijn. Zijn daar dan ooit plannen van gemaakt of ideeën van bestudeerd geweest?

Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)

Geplaatst: 04 okt 2024, 21:46
door FLV-FGSP
Heb de afgelopen 20 jaar al meer ambitieuze plannen uit die regio gezien, ook hier zal weinig van terecht komen.
In de praktijk gaat het aanbod wel vooruit, maar dan met kleine stapjes.

Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)

Geplaatst: 04 okt 2024, 22:30
door dovaere
trainlovertje schreef: 04 okt 2024, 21:35 Om de vijf à tien minuten, zo ook naar Kortrijk...
Kleine verbetering: ze spreken op die website enkel over 5-10 minuten tot Tourcoing/Roubaix. Maar zelfs dan zou het heel straf zijn.

Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)

Geplaatst: 04 okt 2024, 23:57
door desirootje
dovaere schreef: 04 okt 2024, 22:30 Kleine verbetering: ze spreken op die website enkel over 5-10 minuten tot Tourcoing/Roubaix. Maar zelfs dan zou het heel straf zijn.
De kaart suggereert anders, hoewel het niet de eerste keer zou zijn dat er een fout in zo een kaartje kruipt. Ik neem aan dat dat idd 15-30 minuten dienst in de spits zal zijn, net zoals naar Doornik. Ik denk toch niet dat de mensen van Lille zoveel meer geven om Kortrijk en Moeskroen dan Doornik?

Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)

Geplaatst: 29 okt 2024, 23:15
door Shrek
En zeggen ze ook ergens wie dat allemaal gaat betalen?

Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)

Geplaatst: 03 nov 2024, 19:28
door Dewi
Shrek schreef: 29 okt 2024, 23:15 En zeggen ze ook ergens wie dat allemaal gaat betalen?
Hoe ik het heb begrepen.

De Franse nationale regering heeft enkele jaren geleden besloten dat er moet sterk geïnvesteerd worden in het publiek transport rond metropolen, naar het voorbeeld van de RER Île-de-France. Deze worden SERM genoemd om ze te onderscheiden van de RER rond Parijs. Eind 2022 kondigde Macron aan dat er een tiental SERM projecten moeten gerealiseerd worden in Frankrijk tegen 2040. Enkele maanden later maakte de eerste minister (Borne toen) bekend dat de staat zich engageert om 100 miljard euro bij te dragen tot deze SERM projecten, gespreid over de tijd tot 2040, waarbij cofinanciering door o.a. de regionale regeringen en de EU wordt verondersteld (zeker voor Lille is de EU een mogelijkheid, gezien het grensoverschrijdend karakter). Metropolen of regio's konden hier dus voorstellen voor indienen en zo zijn intussen 15 SERM projecten officieel geselecteerd. Dit gaat van projecten die feitelijk al lopende waren (zoals Straatsburg) en uiteraard metropolen waar reeds vroeger studiewerk rond is verricht (zoals Lille). Momenteel heeft de Franse staat 700 miljoen euro vrijgemaakt voor het studiewerk. Hier een overzicht: https://fr.wikipedia.org/wiki/Service_e ... s_des_SEM)

De regio Hauts-de-France heeft ook al hun financiële steun toegezegd. Lille en Marseille zouden de omvangrijkste van deze SERM projecten zijn, daar ze beiden een ondergronds station met tunnel beogen.

Het studiewerk is nog niet afgerond voor Lille, maar het lijkt me toch dat het er zal komen, het lijkt ze menens deze keer. Ik denk persoonlijk dat de einddatum 2040 wel zal optimistisch blijken. En die 100 miljard, ik vraag me ook af in welke mate dat nieuwe regeringen daar plots anders zullen over denken. Ze moeten dat geld allicht ook nog vinden. Maar niettegenstaande ben ik wel blij dat er toch iets beweegt.

Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)

Geplaatst: 03 nov 2024, 19:31
door Dewi
desirootje schreef: 04 okt 2024, 23:57 De kaart suggereert anders, hoewel het niet de eerste keer zou zijn dat er een fout in zo een kaartje kruipt. Ik neem aan dat dat idd 15-30 minuten dienst in de spits zal zijn, net zoals naar Doornik. Ik denk toch niet dat de mensen van Lille zoveel meer geven om Kortrijk en Moeskroen dan Doornik?
Ik denk ook niet dat wat op het kaartje staat qua frequentie op Belgisch grondgebied al duidelijk beschreven is in hun plan. De Fransen hebben uiteindelijk weinig te zeggen wat er op het Belgische net rijdt, daar moeten eerst onderhandelingen over komen ongetwijfeld. De vraag zal eerder zijn lijkt me: met wiens materieel zien ze dat gebeuren? NMBS of SNCF.
Een ambitie om op termijn minstens 2 treinen per uur naar Kortrijk te hebben, en zelfs 3 naar Moeskroen, lijkt me niet overdreven. Moeskroen is redelijk op Lille gericht, maar de OV mogelijkheden zijn nu beperkt.

Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)

Geplaatst: 03 nov 2024, 22:55
door jan_olieslagers
Het lijkt nogal megalomaan, allemaal. Vooral het nieuwe station op de luchthaven Lesquin zou veel geld kosten en weinig baten, men telt daar minder dan twee miljoen vliegtuigreizigers per jaar (ruwweg 10% van Zaventem, om van Schiphol maar te zwijgen), en de meeste vluchten zijn seizoensgebonden, van/naar bestemmingen aan of nabij de Middellandse zee. Niet het reizigerspubliek dat gauw de trein verkiest, zou ik denken.

Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)

Geplaatst: 04 nov 2024, 16:45
door groentje
Tja, een betere ontsluiting zou de luchthaven wel aantrekkelijker kunnen maken, natuuriijk. Misschien zou Easyjet er een hub van willen maken (je kan er een mooi stuk van Noord-Frankrijk én het westen van België mee afdekken), en daarmee Ryanair in Charleroi kunnen beconcurreren...
Toegegeven, ik verwacht ook niet dat het hele project zal worden uitgevoerd, maar wel stukken ervan. Die spoortunnel onder Lille-Flandres lijkt me echt wel een gamechanger te kunnen zijn, en een algemene verhoging van de frequentie zou zeker niet misstaan in de regio.

Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)

Geplaatst: 05 nov 2024, 10:12
door DR-fan
In een land waar bestaande voorstadslijnen het moeten doen met 4 à 5 treinen per dag en waar die dan nog gesloten moeten worden wegens gebrek aan onderhoud (bv Comines om in de regio te blijven) is dit totaal ongeloofwaardig.

Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)

Geplaatst: 05 nov 2024, 10:33
door Shrek
DR-fan schreef: 05 nov 2024, 10:12 In een land waar bestaande voorstadslijnen het moeten doen met 4 à 5 treinen per dag en waar die dan nog gesloten moeten worden wegens gebrek aan onderhoud (bv Comines om in de regio te blijven) is dit totaal ongeloofwaardig.
Inderdaad, er is daar nog veel mogelijkheid tot verbetering zonder imposante tunnelprojecten en nieuwe lijnen. Ik zou ook beginnen met bestaande infra maximaal benutten vooraleer te beginnen dromen van duur speelgoed.

Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)

Geplaatst: 06 nov 2024, 00:47
door desirootje
Shrek schreef: 05 nov 2024, 10:33 Inderdaad, er is daar nog veel mogelijkheid tot verbetering zonder imposante tunnelprojecten en nieuwe lijnen. Ik zou ook beginnen met bestaande infra maximaal benutten vooraleer te beginnen dromen van duur speelgoed.
Ik ga daar zeker mee akkoord, maar is het vanuit een politiek standpunt niet juist meer geloofwaardig voor een politieker om dit soort van projecten te steunen waarbij men lintjes kan doorknippen dan iets zo bureaucratisch en banaals als hoe men de sporen onderhoudt? In Duitsland was er geen interesse totdat letterlijk alles uit elkaar viel.

Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)

Geplaatst: 06 nov 2024, 08:04
door jan_olieslagers
Inderdaad, en dat geldt bovenal in het uitermate prestigebewuste Frankrijk.

Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)

Geplaatst: 06 nov 2024, 11:44
door nighttrain
jan_olieslagers schreef: 06 nov 2024, 08:04 Inderdaad, en dat geldt bovenal in het uitermate prestigebewuste Frankrijk.
Dat is uw beperkte visie over het gegeven.
Wat er hier niet besproken,bekeken of begrepen wordt is de keerzijde van de medaile.
Namelijk duizenden jobs die zorgen voor inkomsten in de pensioenkassen,sociale zekerheid,lokale industrie zoals hotelerie,restaurants ,kleine winkels. Want de hele meute van arbeiders,ingenieurs moet eten/slaping enz vinden. Dus de industrie rond die industrie is ook heel belangrijk voor die regio.
Zonder te spreken van de logistieke sector eromheen....onderhoud machines/bouwmaterialen enz.
Jobs: inderdaad er zullen mensen gedetacheerd worden om op te starten ,maar daarnaast heb je ook altijd een verdere opwerking met "nieuwe"mensen van de regio...

Probeer daar maar eens een financiele balans van te maken.
Daarbij zullen hun lobbyisten ook wel geldbronnen aanboren (subsidies)van dit of gene organisatie (Europa??).
Dit langs de kant van uitgaven.
Inkomsten zullen er ook genoeg komen bij het uitbouwen van de luchthaven,Laat Charleroi maar verder gek doen met hun wilde stakingen, ligt op amper 120 km ervan af.
Als gebruiker van Lille Lesquin zie ook veel mensen uit de regio van Kortrijk/Ieper als gebruiker..... Dunkerque is ook een booming regio voor het ogenblik..Nieuwe kerncentrale in Gravelines...Dus die Euroregio beweegt,en de bestemmingen zullen wel komen..
Het is jammer dat veel mensen hier op dit forum, de economische dynamiek rond zo "prestige" projecten niet goed begrijpen. Dit is geen verwijt enkel een vaststelling.