Pagina 1 van 1

ERTMS/ETCS in Frankrijk

Geplaatst: 17 okt 2024, 17:30
door dovaere
Tussen 9 en 12 november kunnen geen TGV's rijden op de HSL tussen Parijs en Lyon, voor het verder voorbereiden van ERTMS.
Er werkt blijkbaar 1000 man aan, en 22 testtreinen.
Er zijn al 5 jaar werken aan de gang (zonder hinder), en het project LGV+ kost 820 miljoen euro. Einde tegen 2025.

Het zou een wereldpremière zijn om een actieve HSL over te schakelen naar ERTMS.

https://www.francebleu.fr/infos/transpo ... 24-2845697
ERTMS : Première mondiale pour la Ligne à Grande Vitesse Paris-Lyon
La Ligne à Grande Vitesse Paris-Lyon s’équipe du système de signalisation ERTMS au standard européen. Une avancée technologique qui permet d’augmenter la fréquence des trains, d’améliorer leur régularité et de favoriser l’accès au réseau français.

Après 5 ans de travaux, sans impact pour les voyageurs, la ligne à Grande Vitesse Paris-Lyon (voir encadré), fermera exceptionnellement du 9 au 12 novembre 2024. Durant ces 4 jours, les équipes auront pour objectif la préparation de la mise en service du système de signalisation ERTMS (European Rail Traffic Management System). Une première mondiale sur une ligne à grande vitesse en exploitation. Partie intégrante du projet « LGV+ » Paris-Lyon, ce dernier, d’un montant total de 820 M€, (co-financé par SNCF Réseau -700 M€, et par la Commission européenne -120 M€),comprend plusieurs volets
• La modernisation de la signalisation et des postes d’aiguillage.
• La centralisation de la supervision de la ligne en un lieu unique.
• L’augmentation de la puissance électrique.
• L’aménagement des infrastructures aux arrivées à Paris et à Lyon.

[...]

+25% de capacité en 2030
Pour les entreprises ferroviaires qui empruntent actuellement la ligne, cette avancée technologique sera sans conséquence, puisque leurs matériels roulants pourront circuler sur la ligne sans équipement supplémentaire ni modifications techniques. En termes de capacité, l’arrivée de l’ERTMS, offre un réel avantage. Aujourd’hui de 13 trains/heure/sens à l’heure de pointe, la capacité de la LGV Paris-Lyon sera de 16 trains/heure/sens à l’horizon 2030, soit un gain de capacité de 25%, sans nouvelle infrastructure.

101 heures pour une première mondiale
Programmée sur une période de 101 heures en continu, ce premier passage vers l’ERTMS est une étape déterminante avec la mise en service de 58 nouveaux postes d’aiguillage et d’un nouveau centre de commande de la ligne, à Lyon. Une opération qui mobilisera 1000 collaborateurs ainsi que 22 trains qui circuleront en marche à blanc. Cette bascule vers l’ERTMS permettra, dès 2025, d’améliorer la régularité des circulations sur la ligne à grande vitesse Paris-Lyon.

La LGV Paris-Lyon en chiffre
1981, année de mise en service
460 km de long
240 trains par jour en moyenne
1/3 du trafic à grande vitesse du réseau français.
https://www.constructioncayola.com/rail ... -parislyon

Re: ETCS in Frankrijk

Geplaatst: 17 okt 2024, 20:20
door Klassiekje
Een wereldpremière? En onze lijn 2 dan? :mrgreen:

Re: ETCS in Frankrijk

Geplaatst: 17 okt 2024, 21:49
door trainlovertje
Ik was aanwezig op Innotrans in Berlijn en heb een discussie bijgewoond over de uitrol van ETCS in Europa. Olivier Bancel, CEO van SNCF Réseau, heeft die plannen daar in hoogsteigen persoon toegelicht. Dat was ook meteen zowat het hoogtepunt van die uiteenzetting. Benieuwd of dat alles gaat lukken zoals gepland, want er rijden nog heel wat TGV's rond zonder ETCS aan boord.

Re: ETCS in Frankrijk

Geplaatst: 17 okt 2024, 22:45
door dovaere
Klassiekje schreef: 17 okt 2024, 20:20 Een wereldpremière? En onze lijn 2 dan? :mrgreen:
Misschien bedoelen ze een wereldpremière naar Level 2 in plaats van naar Level 1 op onze HSL 2?

Re: ETCS in Frankrijk

Geplaatst: 17 okt 2024, 23:04
door JHS2013
En de VDE8 dan? Het is een wereldprimeur maar enkel als je Frankrijk als de wereld ziet…

Re: ETCS in Frankrijk

Geplaatst: 17 okt 2024, 23:12
door trainlovertje
JHS2013 schreef: 17 okt 2024, 23:04 En de VDE8 dan? Het is een wereldprimeur maar enkel als je Frankrijk als de wereld ziet…
Die werd vanaf het begin afgeleverd met ETCS. Het gaat over omschakeling, als ik het goed begrijp.

Re: ETCS in Frankrijk

Geplaatst: 18 okt 2024, 01:33
door Accelerat
Dat gaan een paar interessante dagen worden: Zie in de reisplanner dat de TGVs en de Frecciarossa over de oude route gaan rijden en er gemiddeld 4,5 uur over gaan doen. Krijg ook de indruk dat de LGV Rhône-Alpes dicht zit, aangezien er geen enkele TGV die dagen op Valence TGV gaat komen.

Re: ETCS in Frankrijk

Geplaatst: 29 okt 2024, 23:24
door Shrek
dovaere schreef: 17 okt 2024, 17:30 Tussen 9 en 12 november kunnen geen TGV's rijden op de HSL tussen Parijs en Lyon, voor het verder voorbereiden van ERTMS.
Er werkt blijkbaar 1000 man aan, en 22 testtreinen.
Er zijn al 5 jaar werken aan de gang (zonder hinder), en het project LGV+ kost 820 miljoen euro. Einde tegen 2025.

Het zou een wereldpremière zijn om een actieve HSL over te schakelen naar ERTMS.
Tiens, ik zou durven wedden dat Infrabel dat in 2017 al gedaan heeft :lol:
(En dat was zonder ook maar 1 commerciële trein af te schaffen)

Re: ETCS in Frankrijk

Geplaatst: 30 okt 2024, 00:43
door AlexNL
Het project LGV+ is groter dan enkel de installatie van ERTMS L2: men vervangt ook de complete interlocking, die nog uit 1981 stamt. Daarnaast wordt de treindienstleiding voor de hele lijn gecentraliseerd naar één locatie, dat zijn er nu nog 3.

Re: ETCS in Frankrijk

Geplaatst: 30 okt 2024, 00:46
door Shrek
AlexNL schreef: 30 okt 2024, 00:43 Het project LGV+ is groter dan enkel de installatie van ERTMS L2: men vervangt ook de complete interlocking, die nog uit 1981 stamt. Daarnaast wordt de treindienstleiding voor de hele lijn gecentraliseerd naar één locatie, dat zijn er nu nog 3.
Nu ga ik even mierenneuken: ERTMS L2 bestaat niet.
ERTMS is de verzameling van ETCS, GSM-R, FRMCS en ATO. In het onderdeel ETCS heb je ETCS Level 1 of Level 2. ERTMS op zich heeft geen levels.

Maar het klopt uiteraard dat de werken in Frankrijk veel groter zijn dan wat wij op lijn 2 gedaan hebben, maar de primeur om een HSL met ETCS te retrofitten is weldegelijk van Infrabel :wink:

Re: ETCS in Frankrijk

Geplaatst: 13 nov 2024, 13:59
door AlexNL
Het werk zit erop, de LGV Sud-Est en LGV Rhône-Alpes zijn vanochtend weer in dienst gegaan. En zo op het eerste gezicht zonder problemen. :D