Pagina 1 van 1

Lijn 53/1 en Duitse brug

Geplaatst: 29 nov 2024, 20:17
door FLV-FGSP
Op de Drehscheibe kwam de vraag op of de benaming "Duitse brug" in Leuven te maken had met een ernstig spoorongeluk in 1954 waarbij vooral Duitse voetbalfans omkwamen. Dat klopt niet, want die brug heet al sinds de eerste wereldoorlog zo. Weet iemand of die brug toen gebouwd of heropgebouwd is? Met andere woorden: hoe oud is lijn 53/1 eigenlijk? Het onvolprezen overzicht van Paul Kevers en Wikipedia vermelden dat niet (tenzij ik er overheen heb gekeken).

Re: Lijn 53/1 en Duitse brug

Geplaatst: 29 nov 2024, 20:40
door TKR
De boog lijkt alleszins afwezig op kaarten uit 1914 en 1916.

Re: Lijn 53/1 en Duitse brug

Geplaatst: 30 nov 2024, 15:37
door FLV-FGSP
Even een zijspoor: pas door de vraag op de Drehscheibe hoorde ik van dat zware ongeluk van 1954. In een lokale blog is er meer over te vinden: https://oudpapier.blogspot.com/2012/11/ ... e-aan.html
Ook hier: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170220_02740639
Voor wie Duits leest is hier meer info te vinden:
https://www.bahnhof-lette.de/fileadmin/ ... III_02.pdf

Re: Lijn 53/1 en Duitse brug

Geplaatst: 30 nov 2024, 20:38
door Knipex
Staf kaart 1915: Lijn 53/1niet aanwezig
Staf kaart 1922: : Lijn 53/1niet aanwezig https://uurl.kbr.be/1782823
Staf kaart 1932: : Lijn 53/1niet aanwezig https://search.arch.be/imageserver/topv ... 0_0005.jp2

Staf kaart 1930: : Lijn 53/1Aanwezig
http://www.cartesius.be/arcgis/home/web ... er&lang=en

Re: Lijn 53/1 en Duitse brug

Geplaatst: 09 dec 2024, 15:25
door Paul
De verbindingsboog L. 53/1 staat reeds getekend op de spoorkaarten in de spoorboekjes van 1920 en 1931.
Op de spoorkaart in het spoorboekje van 1914 staat ze nog niet.
Ik vermoed dus dat die verbindingsboog tijdens de Eerste Wereldoorlog door de Duitsers werd aangelegd en dat de brug daarom 'Duitse brug' wordt genoemd.

Re: Lijn 53/1 en Duitse brug

Geplaatst: 10 dec 2024, 10:04
door DR-fan
Paul schreef: 09 dec 2024, 15:25 De verbindingsboog L. 53/1 staat reeds getekend op de spoorkaarten in de spoorboekjes van 1920 en 1931.
Op de spoorkaart in het spoorboekje van 1914 staat ze nog niet.
Ik vermoed dus dat die verbindingsboog tijdens de Eerste Wereldoorlog door de Duitsers werd aangelegd en dat de brug daarom 'Duitse brug' wordt genoemd.
Inderdaad, vrijwel zeker in het kader van de bouw van L24 om een lastige frontverandering in Leuven te vermijden.

Re: Lijn 53/1 en Duitse brug

Geplaatst: 10 dec 2024, 10:44
door stijn
Idem met de "bocht van Aarschot"... om frontwissel te vermijden richting Antwerpen.