https://www.transportenvironment.org/ar ... il-ranking
Trnasport and environment, een lobbygroep bij de EU, heeft een ranking gemaakt van enkele Europese treinaanbieders.
Volgens hen scoort Trenitalia het beste en Eurostar het slechtste van allemaal. NMBS zit ergens in de middenmoot, ver boven NS en DB maar waarempel onder SNCF.
Eurostar staat vooral onderaan door de dure prijzen. Dit klopt natuurlijk als je enkel naar €/km kijkt, maar het aspect reistijd nemen ze helemaal niet mee in de studie. Het lijkt mij namelijk heel logisch dat je voor een snellere trein een pak meer betaalt dan voor een tragere, maar die mening deelt T&E dus niet.
De NMBS scoort heel slecht op booking-expierence en comfort in de trein (wifi weegt hier heel zwaar door) maar scoort heel goed op fietsvervoer, compensatiebeleid en betrouwbaarheid.
Hoewel hun methode niet echt wetenschappelijk is en de criteria niet allemaal even relevant, geeft het toch een beetje een idee hoe de maatschappijen in Europa zich verhouden
Ranking spoorwegmaatschappijen
Re: Ranking spoorwegmaatschappijen
Slechts een heel klein beetje. Ik vraag me toch sterk af in welke wereld Eurostar slechter zou zijn dan CFR of BDZ.
Zie ook:
https://jonworth.eu/no-eurostar-isnt-th ... it-matter/
Re: Ranking spoorwegmaatschappijen
Ik vermoed ook dat ze niet (of onvoldoende) de ticketprijzen hebben afgezet tegen de gemiddelde levensduurte, pakweg Slovakije mag voor ons dan wel spotgoedkoop zijn, voor de Slovaken met een gemiddeld maandinkomen van een paar 100 euro per maand...
Re: Ranking spoorwegmaatschappijen
De studie lijkt vooral op internationale en lange afstandsreizen gericht te zijn.
Re: Ranking spoorwegmaatschappijen
Met andere woorden waardeloze uitkomsten, maar het ziet er wel goed uit ("lekker lettertype, fraaie presentatie, goede bedoelingen, veel inzet") en trekt wel de aandacht.
Fascinerend om te zien dat we in tijden waarin alles gekwantificeerd wordt, en de technische middelen voor analyse onbegrensd zijn, en kwa wetenschap op de schouders van reuzen staan, de mensheid steeds meer lucht produceert.
Onvoorstelbaar eigenlijk wat men in de 19e eeuw op basis van simpele statistieken wist te bereiken.
Re: Ranking spoorwegmaatschappijen
Trenitalia voelt de hete adem van concurrenten in de nek, en haalt de hoogste score. Ook dat is een interessant resultaat van deze studie.
Re: Ranking spoorwegmaatschappijen
Een lobbygroep werkt in opdracht van maatschappijen die subsidie of aangepaste wetgeving zoeken... die hebben dus hun mogelijke klanten beoordeeld?Transport and environment, een lobbygroep bij de EU, heeft een ranking gemaakt van enkele Europese treinaanbieders.
Groots.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Ranglijst 27 spoorwegondernemingen
De NGO Transport & Environment heeft onlang een ranglijst gepubliceerd van 27 Eeuropese spoorwegondernemingen.
Voor de rangschikking is rekening gehouden met verschillende criteria: prijs, punctualiteit, boeking, fietsvervoer, nachttreinen,enz.
In de algemene rangschikking staan op de eerste 3 plaatsen: Trenitalia,RegioJet en OBB.
NMBS staat op plaats 14.
Voor punctualiteit staat NMBS op plaats 3: na SBB en NS !
Voor compensatie politiek staat NMBS zelfs op plaats 1!
Voor 'best traveller experience' staat NMBS op de laatste plaats! ( hierbij is gekeken naar Wifi aan boord, on-board catering, stoelen met elektrische aansluiting, snelle verbindingen, enz.)
Voor vervoer van fietsen staat NMBS ook op plaats 1 samen met SBB.
Het volledige rapport kan u hier downloaden:
https://www.transportenvironment.org/ar ... il-ranking
Voor de rangschikking is rekening gehouden met verschillende criteria: prijs, punctualiteit, boeking, fietsvervoer, nachttreinen,enz.
In de algemene rangschikking staan op de eerste 3 plaatsen: Trenitalia,RegioJet en OBB.
NMBS staat op plaats 14.
Voor punctualiteit staat NMBS op plaats 3: na SBB en NS !
Voor compensatie politiek staat NMBS zelfs op plaats 1!
Voor 'best traveller experience' staat NMBS op de laatste plaats! ( hierbij is gekeken naar Wifi aan boord, on-board catering, stoelen met elektrische aansluiting, snelle verbindingen, enz.)
Voor vervoer van fietsen staat NMBS ook op plaats 1 samen met SBB.
Het volledige rapport kan u hier downloaden:
https://www.transportenvironment.org/ar ... il-ranking