Ik zou morgen van Sint-Niklaas naar Antwerpen-(berchem of zuid) willen, volgens de alternatieve dienst op nmbs.be is de eerste rechtstreekse trein naar Berchem om 8u.
Maar zoek je vb. Sint-Niklaas -> Zwijndrecht dan heb je zeker elk uur een S34, soms zelfs 2 per uur. Klik je op de details van die rit dan staat er ook Antwerpen-Zuid en Berchem als tussenstop... Dus waarom komt die dan niet tussen de zoekresultaten als je Sint-Niklaas-Antwerpen opzoekt
HLE18 schreef: ↑12 jan 2025, 19:57
Ik zou morgen van Sint-Niklaas naar Antwerpen-(berchem of zuid) willen, volgens de alternatieve dienst op nmbs.be is de eerste rechtstreekse trein naar Berchem om 8u.
Maar zoek je vb. Sint-Niklaas -> Zwijndrecht dan heb je zeker elk uur een S34, soms zelfs 2 per uur. Klik je op de details van die rit dan staat er ook Antwerpen-Zuid en Berchem als tussenstop... Dus waarom komt die dan niet tussen de zoekresultaten als je Sint-Niklaas-Antwerpen opzoekt
Voor de S34 treinen krijg je ineens de dienstregelingen voor dinsdag 14 januari, kijk nog eens goed
Dus er rijdt daarvan helemaal niets morgen...
HLE18 schreef: ↑12 jan 2025, 19:57
Ik zou morgen van Sint-Niklaas naar Antwerpen-(berchem of zuid) willen, volgens de alternatieve dienst op nmbs.be is de eerste rechtstreekse trein naar Berchem om 8u.
Maar zoek je vb. Sint-Niklaas -> Zwijndrecht dan heb je zeker elk uur een S34, soms zelfs 2 per uur. Klik je op de details van die rit dan staat er ook Antwerpen-Zuid en Berchem als tussenstop... Dus waarom komt die dan niet tussen de zoekresultaten als je Sint-Niklaas-Antwerpen opzoekt
Let eens goed op de datum. Als ik op Sint-Niklaas naar Zwijndrecht zoek vanaf morgen 5u, dan zie ik de eerste trein overmorgen om 5:34.
S3 rijdt Denderleeuw-Dendermonde via Geraardsbergen, S6 rijdt niet. S9 rijdt Leuven-Bordet-Schuman-Delta-Bordet-Weerde-Mechelen. IC12 rijdt enkel tussen Kortrijk en Gent, IC16 enkel tussen Brussel en Arlon, IC17 rijdt enkel tussen Gembloux en Dinant, IC23 rijdt enkel tussen Kortrijk, Brussels Airport Zaventem en Gent, niet tot in Oostende, IC29 rijdt enkel tussen Hasselt en Genk.
Normaal gezien worden de meeste stations toch wel bedient, al is het maar een paar keer per dag. Waarom kiest men er nu voor om bepaalde diensten uit te voeren alsof er niets aan de hand is en andere volledig of zo goed als volledig af te schaffen?
Met de mensen die werken moet je het doen. Voor wat betreft machinisten ben je dus ook gebonden aan de kennis van werkwillige mensen (lijnkennis en materieelkennis). Als van de beschikbare mensen er te weinig zijn met een bepaalde kennis kan je moeilijk zeggen we leggen 1 trein in om die stations aan te doen als je de mensen dan niets kan bieden wat later op de dag om terug te keren. Verder moet je ook rekening houden met die mensen hun uurrooster van de dag ervoor en de dag erna want dat bepaald ook al veel. Daarbovenop moet je nog een treinbegeleider plaatsen die een prestatie kan doen om die bewuste trein te begeleiden. Kortweg gezegd geen simpele puzzel, aangezien de stakingsbereidheid vrij hoog ligt maakt het dan de kleine puzzelstukjes die je over hebt heel lastig te leggen zijn. Want je kan onmogelijk een trein laten rijden naar een bepaald punt als die daar dan fout geparkeerd staat omdat je daar dan niemand meer hebt om er verder iets mee te doen. Want je wil je treinen ook weer op de juiste plaats krijgen voor de dienstregeling van de volgende dag anders heb je 2 dagen effect van 1 dag staking.
HLE18 schreef: ↑12 jan 2025, 19:57
Ik zou morgen van Sint-Niklaas naar Antwerpen-(berchem of zuid) willen, volgens de alternatieve dienst op nmbs.be is de eerste rechtstreekse trein naar Berchem om 8u.
Maar zoek je vb. Sint-Niklaas -> Zwijndrecht dan heb je zeker elk uur een S34, soms zelfs 2 per uur. Klik je op de details van die rit dan staat er ook Antwerpen-Zuid en Berchem als tussenstop... Dus waarom komt die dan niet tussen de zoekresultaten als je Sint-Niklaas-Antwerpen opzoekt
Voor de S34 treinen krijg je ineens de dienstregelingen voor dinsdag 14 januari, kijk nog eens goed
Dus er rijdt daarvan helemaal niets morgen...
Voor de stakingsdag morgen, lijkt de reisplanner toch niet zo heel goed te werken, toch niet als je naar Rijsel wil 's ochtends...
Vraag ik Gent naar Lille Flandres, dan krijg ik een nogal wonderlijke omzwerving van bijna 4 uur lang aangeboden:
GSP 06:05 S52 --> Geraardsbergen 07:34 L 4857 --> Bergen 08:46 IC 929 --> 09:52 Lille Flandres
Maar als ik apart vraag naar de deeltrajecten Gent - Kortrijk en Kortrijk - Lille, krijg ik:
GSP 07:07 IC 427 --> 07:41 Kortrijk
Kortrijk 08:14 IC 19702 --> 08:51 Lille Flandres
Wat dus een keer minder overstappen, een uur later vertrekken en een uur vroeger aankomen is, maar de reisplanner lijkt niet in staat het bijeen te puzzelen...
Hmmm. Er blijken toch helemaal geen treinen naar Lille te rijden vandaag. Voor niks vroeger opgestaan.
Ofwel is er alsnog iets gewijzigd sinds gisterenmiddag in de routeplanner, ofwel toonde het me de resultaten van dinsdag zonder dat ik het door had. Je moet toch zeer goed opletten...
Je moet inderdaad goed opletten, bovenaan de resultaten staat bijvoorbeeld "Vertrek op 25 feb 2025", maar hier kan je inderdaad makkelijk overkijken en er is ook nergens anders een melding die iets vermeld in de zin van "Deze reisoptie valt op een andere datum dan gewenst / gevraagd".
Dat is inderdaad het gevaar. Ik heb jaren geleden zo eens een zondagochtend in Delta staan wachten op een trein die pas maandagochtend reed. Voor alles toveren ze een melding bij een rit, maar dan niet als ze een rit op een andere dag tonen
Als je naar Rijsel moet, zou ik zeker checken of je in Moeskroen kan geraken en te voet naar CHU Dron om daar de metro nemen, of naar Menen, te voet de grens over naar Haluin en daar de bus. Dat laatste is hoe ik bij een vorige staking ooit de grens ben over geraakt...
Allemaal zeer juist als noodoplossing, maar als het is voor een 'gewone' werkdag, is dat nogal omslachtig, zeker als je ook 's avonds weer thuis moet geraken op een redelijk uur . Ik had ook kunnen reizen via Brussel - Doornik deze ochtend, maar niet 's avonds.
Ik heb deze keer uiteindelijk een dag verlof opgeofferd.
ovspotter_be schreef: ↑24 feb 2025, 08:09
Je moet inderdaad goed opletten, bovenaan de resultaten staat bijvoorbeeld "Vertrek op 25 feb 2025", maar hier kan je inderdaad makkelijk overkijken en er is ook nergens anders een melding die iets vermeld in de zin van "Deze reisoptie valt op een andere datum dan gewenst / gevraagd".
Ik denk dat die tekst die de volgende dag aankondigt in het rood zetten/een rood kadertje gebruiken zou al veel doen. Ik weet niet waarom het gemakkelijker te zien is dat mijn trein een spoorverandering heeft dan of er nog een rijdt vandaag...
Je kunt een compensatie krijgen als je omwille van de alternatieve dienstregeling niet kon reizen of als de reistijd een uur langer was t.o.v. de gewone dienstregeling (of de vroegst mogelijke aankomsttijd minstens een uur later was dan je gepland had).
Je kunt een compensatie krijgen indien er grote vertragingen waren bovenop de aangekondigde alternatieve dienstverlening?
En je wou heen- en terugreizen met je abonnement, maar je hebt beide reizen dus niet kunnen doen, is dat één of twee compensaties waard?
Referentie voor je vertraging is de dienstregeling zoals bekend toen je je ticket of abonnement kocht. Als je je ticket pas hebt gekocht na bekendmaking van de beperkte dienstregeling, dan is dat de referentie.
Abonnementhouders kunnen hun vertragingen opnemen in hun aanvraag wegens herhaaldelijke vertragingen, of als de vertraging minimaal 1 uur is, voor iedere vertraging apart. En als de heenreis niet mogelijk was, dan ook voor de terugreis.