Pagina 1 van 1
veiligheid stations
Geplaatst: 02 feb 2025, 16:29
door joverwimp
Uit het regeerakkoord:
We maken werk van een nationaal actieplan voor de veiligheid in de stations. We nemen hierbij maatregelen om de veiligheid in en rond onze stations te versterken, in het bijzonder voor het station Brussel-Zuid, de toegangspoort tot de hoofdstad van Europa en de internationale instellingen (in Brussel). We versterken de aanwezigheid van de politie in de stations. We verhogen ook de waakzaamheid in de onmiddellijke omgeving van stations. De NMBS zal op haar beurt inzetten op het nemen van preventieve maatregelen, zoals de inrichting en netheid van de publieke ruimte, het uitvoeren van ticketcontroles binnen de stations, het evalueren van de mogelijke plaatsing van toegangspoortjes in de grotere stations en de eventuele uitbreiding van het cameranetwerk.
Toegangspoortjes in grote stations ? Zal niet eenvoudig zijn in bv Brussel-Zuid. Bovendien komt iemand met slechte bedoelingen hier nog altijd via een kleiner station, bv Brussel-Kapellekerk.
Re: veiligheid stations
Geplaatst: 02 feb 2025, 17:56
door TKR
Toegangspoortjes gaat in tegen het principe van NMBS: 'het station is een ontmoetingsplaats'.
Re: veiligheid stations
Geplaatst: 02 feb 2025, 18:10
door jan_olieslagers
TKR schreef: ↑02 feb 2025, 17:56
Toegangspoortjes gaat in tegen het principe van NMBS: 'het station is een ontmoetingsplaats'.
Dat is een schoon principe, maar wie het geld heeft bepaalt de regels.
Re: veiligheid stations
Geplaatst: 02 feb 2025, 20:16
door dovaere
joverwimp schreef: ↑02 feb 2025, 16:29
het evalueren van de mogelijke plaatsing van toegangspoortjes in de grotere stations
In Nederland kunnen de toegangspoortjes alleen bestaan door het voordeel dat de gebruikers daar door hun OV-chipkaart (of gewone kredietkaart) in te checken in het vertrekstation en uit te checken in het aankomststation meteen ook de rompslomp van het selecteren, betalen en controleren van een ticket geregeld hebben.
Maar daar helpen de toegangspoortjes ook niet om ongewenste mensen gegarandeerd buiten te houden, wel om de grote meerderheid van de klanten netjes te doen betalen.
En die poortjes staan er alleen bij de toegang naar de perrons, niet naar de stationshal.
Ik denk niet dat de handelszaken die nu bepaalde stations zoals Brussel-Zuid leefbaar houden, zomaar in het station blijven als ze niet van alle kanten klanten uit de omliggende straten en bedrijven kunnen aantrekken.
Ik denk ook dat de drempel van een toegangspoortje meevalt voor iemand van slechte wil, die kan er doorheen door bijvoorbeeld eerst een goedkoop ticket te kopen.
Maar de duizenden gewone treinreizigers ondervinden wel allen hinder en een extra wachtrij.
Zijn er nog voorbeelden in het buitenland?
Re: veiligheid stations
Geplaatst: 02 feb 2025, 22:04
door trainlovertje
dovaere schreef: ↑02 feb 2025, 20:16
joverwimp schreef: ↑02 feb 2025, 16:29
het evalueren van de mogelijke plaatsing van toegangspoortjes in de grotere stations
In Nederland kunnen de toegangspoortjes alleen bestaan door het voordeel dat de gebruikers daar door hun OV-chipkaart (of gewone kredietkaart) in te checken in het vertrekstation en uit te checken in het aankomststation meteen ook de rompslomp van het selecteren, betalen en controleren van een ticket geregeld hebben.
Maar daar helpen de toegangspoortjes ook niet om ongewenste mensen gegarandeerd buiten te houden, wel om de grote meerderheid van de klanten netjes te doen betalen.
En die poortjes staan er alleen bij de toegang naar de perrons, niet naar de stationshal.
Ik denk niet dat de handelszaken die nu bepaalde stations zoals Brussel-Zuid leefbaar houden, zomaar in het station blijven als ze niet van alle kanten klanten uit de omliggende straten en bedrijven kunnen aantrekken.
Ik denk ook dat de drempel van een toegangspoortje meevalt voor iemand van slechte wil, die kan er doorheen door bijvoorbeeld eerst een goedkoop ticket te kopen.
Maar de duizenden gewone treinreizigers ondervinden wel allen hinder en een extra wachtrij.
Zijn er nog voorbeelden in het buitenland?
Enkele opmerkingen:
In Nederland staan die poortjes soms in (het midden van) de grote stationshal: da's soms wel echt storend, je kan soms niet eenvoudig via de onderdoorgang naar de andere zijde lopen.
Wat de ongewenste gasten betreft: je kan die poortjes gewoon forceren door ze open te duwen, al genoeg gezien. Onlangs zelfs iemand zien inchecken met betaalkaart of OV-pas, door het poortje zien lopen en dan gelijk weer uitchecken aan hetzelfde poortje aan de andere zijde... Een goedkoop ticket kopen is dus voor niets nodig.
Andere voorbeelden in het buitenland: Verenigd Koninkrijk. Daar zijn ook alle grotere National Rail-stations en quasi alle Undergroundstations volledig afgesloten met poortjes. Maar daar hetzelfde probleem: veel stouteriken die ze openduwen...
Re: veiligheid stations
Geplaatst: 02 feb 2025, 22:47
door dentheo
trainlovertje schreef: ↑02 feb 2025, 22:04
Wat de ongewenste gasten betreft: je kan die poortjes gewoon forceren door ze open te duwen, al genoeg gezien.
Andere voorbeelden in het buitenland: Verenigd Koninkrijk. . Maar daar hetzelfde probleem: veel stouteriken die ze openduwen...
Dat zou een eis van de veiligheid zijn in verband met evacuatie bij spannings-uitval.
Re: veiligheid stations
Geplaatst: 03 feb 2025, 08:54
door Lynx
De poortjes worden juist electronisch dichtgehouden. Als de spanning wegvalt, gaan alle poortjes vanzelf open.
Re: veiligheid stations
Geplaatst: 03 feb 2025, 10:51
door pmuy
trainlovertje schreef: ↑02 feb 2025, 22:04
Enkele opmerkingen:
In Nederland staan die poortjes soms in (het midden van) de grote stationshal: da's soms wel echt storend, je kan soms niet eenvoudig via de onderdoorgang naar de andere zijde lopen.
Wat de ongewenste gasten betreft: je kan die poortjes gewoon forceren door ze open te duwen, al genoeg gezien. Onlangs zelfs iemand zien inchecken met betaalkaart of OV-pas, door het poortje zien lopen en dan gelijk weer uitchecken aan hetzelfde poortje aan de andere zijde... Een goedkoop ticket kopen is dus voor niets nodig.
Andere voorbeelden in het buitenland: Verenigd Koninkrijk. Daar zijn ook alle grotere National Rail-stations en quasi alle Undergroundstations volledig afgesloten met poortjes. Maar daar hetzelfde probleem: veel stouteriken die ze openduwen...
Ik reis behoorlijk vaak in Nederland, en ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit gezien. Het zal uiteraard af en toe wel eens gebeuren, maar zo wijdverspreid lijkt het mij niet. België (Brussel) is echter Nederland niet...
Wat National Rail betreft is de regel, voor zover ik weet, dat alle rijen met poortjes voorzien moet zijn van een personeelslid. Zo zie je vaak dat de poortjes 's avonds laat gewoon openstaan, omdat het de moeite niet loont om er op die tijdstippen personeel naast te zetten.
Re: veiligheid stations
Geplaatst: 03 feb 2025, 12:01
door jknockaert
pmuy schreef: ↑03 feb 2025, 10:51
Ik reis behoorlijk vaak in Nederland, en ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit gezien. Het zal uiteraard af en toe wel eens gebeuren, maar zo wijdverspreid lijkt het mij niet.
Het hangt wat van het station en van het tijdstip af. In de spits lijken de meeste reizigers keurig in en uit te checken. Maar bijvoorbeeld na 18:00 uur op station Sloterdijk gaat 10 tot 20% door de poortjes zonder te betalen. Op de totale hoeveelheid reizigers zal dat niet zo heel veel zijn.
Re: veiligheid stations
Geplaatst: 03 feb 2025, 13:31
door wattman
Aan gevoelens en incidentele waarnemingen hebben we niet veel. In Nederland is in 2016 een onderzoek gepubliceerd. Die afsluiting is echter maar slechts één van de maatregelen, die (versneld) ingevoerd werden na een ernstig incident in 2015
https://repository.wodc.nl/bitstream/ha ... sequence=1
Vervolgonderzoek 2018:
https://repository.wodc.nl/handle/20.500.12832/2335
Uit de conclusie:
Deze vervolgevaluatie laat zien dat de implementatie van de extra en versnelde maatregelen om de sociale veiligheid op en rondom het spoor te verbeteren in grote lijnen volgens planning is gerealiseerd. Dit betekent echter niet dat elke maatregel ook een (positieve) invloed heeft op de sociale veiligheid: de objectieve veiligheid en de subjectieve veiligheid van reizigers en medewerkers. Van vier van de maatregelen hebben we op basis van dit onderzoek aannemelijk kunnen maken dat ze een positieve invloed hebben op de sociale veiligheid op en rondom het spoor. Veelal gaat het echter om een positief effect op maar een enkel element van de sociale veiligheid, meestal het veiligheidsgevoel van de medewerkers. De invloed van dit maatregelenpakket op de sociale veiligheid op en rondom het spoor is op dit moment dus beperkt, zeker als het gaat om de objectieve veiligheid en de veiligheidsbeleving van reizigers.
Later onderzoek heb ik zo snel niet gevonden.
Uit het NS jaarverslag 2023
Elk incident met agressie heeft grote impact op onze mensen. Daarom stimuleert NS medewerkers om agressie-incidenten altijd te melden. Het afgelopen jaar zijn er 1.042 incidenten gemeld van fysieke en verbale agressie tegen medewerkers in de A-categorie (ernstigste incidenten). Dat is een stijging van 8% ten opzichte van het jaar ervoor (2022: 965). De meest voorkomende aanleiding voor een incident in de trein was controle op het
vervoerbewijs. Dat steeg van 188 in 2022 naar 284 in 2023. Controle van vervoersbewijs op het station was hiervoor afgelopen jaar 111 keer de aanleiding (122 in 2022). De incidenten betroffen vormen van bedreiging (385), daarnaast was er in 331 gevallen sprake van lichamelijk geweld. Verder was er sprake van bespugen (188), wederspannigheid (100), dreigen met een wapen (22), seksueel fysiek geweld (13) en discriminatie van de medewerker (3).
In de trein is het aantal agressie-incidenten in de A-categorie gestegen: 458 in 2023 tegenover 355 in 2022, een stijging van 29%. Op het station is dit aantal incidenten afgenomen met 4% (581 in 2023 tegenover 605 in 2022). Van het geüniformeerde personeel waren 1.007 medewerkers betrokken bij enige vorm van fysieke agressie (2022: 936). Het aantal letselgevallen steeg met 14,5%: in 2023 waren er 252 letselgevallen als gevolg van agressie tegen medewerkers (2022: 220). Dit betreft voor het grootste deel licht letsel (88%). In 223 gevallen ging het om geüniformeerde medewerkers van NS (2022: 198), waarvan 141 Veiligheid & Service-medewerkers (2022: 131).
Het probleem is dat het gaat om een pakket van maatregelen, het effect van elke maatregel lastig is te meten, en dat de omstandigheden veranderen.
Re: veiligheid stations
Geplaatst: 03 feb 2025, 13:49
door TimJ36
Ik verwijs graag nog eens naar volgend onderzoek, uitgevoerd door de toenmalige B-Holding:
Uit een studie, die de NMBS bij het onderzoeksbureau think/BBDO bestelde, blijkt dat mensen een treinstation niet altijd even positief ervaren. Daarnaast zien mensen hun 'ideale station' als een efficiënte plek waar men het nuttige aan het aangename kan koppelen. "Het was het moment om duidelijk te maken dat het station meer is dan alleen maar de opstap naar de trein," zegt Van Dyck. "Een station is ook de plaats waar gewinkeld kan worden en waar er ruimte is voor cultuur. Het station vormt eigenlijk een verbinding met de stad en de omgeving."
Citaat uit:
'Het Station' is de nieuwe merknaam van NMBS (BRUZZ, 20/03/2009)
Re: veiligheid stations
Geplaatst: 05 apr 2025, 22:14
door Shrek
Poortjes of andere toegangscontroles helpen alleen maar als er ook personeel bijstaat dat ingrijpt als iemand het systeem probeert te omzeilen. Mijn mening is dan dat je dat personeel veel efficiënter kan gebruiken door ze "vliegend" te gebruiken en in de treinen bijkomende controles te laten uitvoeren.
Als men op de gekende probleemlijnen met zo'n ploegen van pakweg een agent of 5 regelmatig zou controleren zou dat een heleboel gespuis al afschrikken, voor een fractie van de kostprijs van zo'n poortjes.