Pagina 1 van 3
NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Geplaatst: 05 mar 2025, 20:01
door dovaere
Interessant om dit project bij de noorderburen te volgen: levensecht model+video.
Wat mij opvalt is dat deze NS-trein, besteld in 2022, in 2029 in dienst zal gaan.
Drie jaar voorsprong op de bestelling van de NMBS MR30. Dan lijkt me dat die ook een paar jaar later zal aankomen bij de NMBS dan eerder aangekondigd...
05 maart 2025
NS presenteert vandaag de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF. Het gaat om een model op ware grootte
[...]
De productie van de eerste treinen start in de tweede helft van dit jaar
[...]
Om te zorgen voor zoveel mogelijk zitplaatsen is er in de eerste klas gekozen voor twee zitplaatsen aan beide kanten van het gangpad.
[...]
Introductie van nieuwe zitjes: een hoge bartafel langs het raam met zicht naar buiten, waar reizigers hun laptop open kunnen klappen en een verhoogd zitje voor vier personen met ruimte voor extra bagage.
[...]
Naar verwachting komen de eerste treinen in 2029 op het spoor
https://nieuws.ns.nl/ns-presenteert-nie ... beldekker/
https://tripbytrip.org/2025/03/05/video ... sncb-am30/
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Geplaatst: 05 mar 2025, 20:15
door TimJ36
NS maakt dezelfde fout als de NMBS met de M7. De deuren van dubbeldeksrijtuigen hebben een instaphoogte die hoger ligt dan het perron.
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Geplaatst: 05 mar 2025, 20:21
door Steven
TimJ36 schreef: ↑05 mar 2025, 20:15
NS maakt dezelfde fout als de NMBS met de M7. De deuren van dubbeldeksrijtuigen hebben een instaphoogte die hoger ligt dan het perron.
Dat kan gewoon niet anders. Zowel Belgie als Nederland hebben gekozen voor een perronhoogte van 76 cm wat niet ideaal is voor dat soort treinen. Neem je echter de middelste standaard van 55 cm zoals in Zwitserland dan kan je lagevloer dubbeldekkers kopen. De deuren zitten dan niet meer boven het draaistel maar tussen de draaistellen dan. Dan zou je treinen kunnen kopen zoals de SBB Twindex (SBB RABDe 502). Maar dergelijke treinen passen niet comfortabel aan lage of hoge perrons wel een middelhoge perrons van 55 cm.
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Geplaatst: 05 mar 2025, 21:00
door TimJ36
Ingenieurs moeten toch een oplossing kunnen bedenken zodat dit bij 76 cm ook moet lukken. Ik vraag niet dat het benedenverdiep zonder trappen toegankelijk is. Enkele trapjes naar het lagere verdiep, of een steile helling is geen probleem. Maar aan de buitenzijde zie ik het liefst een gelijkvloerse instap, dit geeft een veiliger gevoel bij het instappen.
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Geplaatst: 05 mar 2025, 21:23
door TimJ36
De oplossing is er al: de
Bombardier Omneo, met enkeldeks tussenrijtuigen om gelijkvloerse instap mogelijk te maken.
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Geplaatst: 05 mar 2025, 21:32
door TKR
Dubbeldeksrijtuigen met een lagevloer instap boeten in aan capaciteit.
Deze trein combineert de toegankelijkheid (gelijkvloerse instap in de enkeldeksrijtuigen voor- en achteraan)
met de hogere capaciteit van dubbeldeksrijtuigen.
Je moet die dubbeldeksrijtuigen dan niet ook nog eens toegankelijk maken want dan streven ze hun doel voorbij.
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Geplaatst: 05 mar 2025, 21:56
door TimJ36
TKR schreef: ↑05 mar 2025, 21:32
Dubbeldeksrijtuigen met een lagevloer instap boeten in aan capaciteit.
Met de nieuwe
M7BD is het mogelijk voor een gelijkvloerse instap. Ik zie visueel dat er wellicht minder capaciteit is door de positionering van de deuren, maar de toegankelijkheid gaat er sterk op vooruit. Ik reis veel met mensen met beperkte mobiliteit, en een gelijkvloerse instap maakt voor hen veel verschil uit. Daarom gaat mijn voorkeur altijd uit naar een gelijkvloerse instap, een paar trapjes binnen is veel minder eng, dan aan de buitenzijde.
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Geplaatst: 05 mar 2025, 22:10
door Klassiekje
Maar de enkeldeks rijtuigen hebben toch een gelijkvloerse instap? Dat is toch net het concept? Ik zie het probleem niet.
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Geplaatst: 05 mar 2025, 22:30
door TimJ36
Als een rijtuig met verhoogde instap voor je stopt, heb je met oudere mensen niet de tijd om naar een ander rijtuig (met lage instap) te lopen. Met een Desiro weet je dat je bij elke deur goed zit. Dat is het voordeel van een lagevloer bij elke deur. Er is een categorie reizigers die voldoende mobiel is, geen assistentie hoeft in de vorm van een mobiele laadbrug, maar waar de verlaagde instap wel een vereiste is. Ik kan met die mensen dan ook enkel een Desiro op.
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Geplaatst: 06 mar 2025, 00:54
door groentje
Da's één van de redenen waarom er steeds harder wordt ingezet op informatie rond de samenstelling. Niet ideaal, je vindt die nog altijd niet op de schermen in de stations (en niet iedereen kan met de app overweg), maar wel een oplossing voor het probleem niet op de juiste plaats te wachten.
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Geplaatst: 06 mar 2025, 02:14
door dovaere
TimJ36 schreef: ↑05 mar 2025, 22:30
Als een rijtuig met verhoogde instap voor je stopt, heb je met oudere mensen niet de tijd om naar een ander rijtuig (met lage instap) te lopen. Met een Desiro weet je dat je bij elke deur goed zit. Dat is het voordeel van een lagevloer bij elke deur.
Klopt.
Maar dan is een "goede deur" met een NS DDNG-4 maximaal één rijtuig ver verwijderd.
Met een NMBS MR30 "anderhalfdeks" (bBb) met drie rijtuigen, maximaal een half rijtuig ver verwijderd. En worden met de enkeldeks batterijversie van de NMBS alle deuren gelijkvloers, zoals een Stadler Flirt ?
Dat klinkt dan toch beter dan de M7BD waar je van sprak: slechts één gelijkvloerse deur op een lange M7-trein. Vanaf wanneer kan die deur van de M7BD trouwens gebruikt worden? Wanneer komen er meer van die rijtuigen in dienst?
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Geplaatst: 06 mar 2025, 06:18
door dovaere
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Geplaatst: 06 mar 2025, 07:15
door Tijgernoot
De meest efficiënte dubbeldeksrijtuigen hebben de deuren boven de wielen. Aangezien nieuwe treinwielen een diameter van 95 cm hebben, is een gelijkvloerse instap bij perrons van 76 cm hoog niet te realiseren. Heb je de de deuren naast de wielen, dan ga je al een heel eind naar binnen toe, dat ook nog combineren met 76 cm maakt dat je allerlei compromissen moet toepassen in het interieur. Zo zie je bijvoorbeeld in dubbeldekkers waar de toegang op de benedenverdieping zit, dat de zitruimte op de bovenverdieping beperkter is, omdat de technische installatie voor de deuren kostbare ruimte inneemt.
TimJ36 schreef: ↑05 mar 2025, 21:23
De oplossing is er al: de
Bombardier Omneo, met enkeldeks tussenrijtuigen om gelijkvloerse instap mogelijk te maken.
Zeker, de OMNEO heeft bij elke deur een gelijkvloerse instap. Toch zou ik het niet een ideaal concept noemen, aangezien de tussenrijtuigen met deuren zeer kort zijn. Eens je verder wil dan het balkon dient zich meteen de eerste opstap aan. Vanaf de deuren moet je altijd een trede omhoog voor een zitplaats, ook voor de benedenverdieping. Ik ben zelf net vrijwel hersteld van een gebroken enkel en heb vooral nog moeite met het afdalen van een trap. Als je slecht ter been bent zijn opstapjes en afstapjes in een voertuig dat ook nog dreigt te gaan rijden echt afzien, een volwaardig gelijkvloers rijtuig is dan echt een genot.
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Geplaatst: 06 mar 2025, 08:36
door maarten
Zo'n OMNEO is toch gewoon hetzelfde concept als een Desiro HC, maar dan omgekeerd? Dubbeldeks eindrijtuigen (goed, hier zijn het geen eindrijtuigen maar tussenrijtuigen) en een enkeldeks middenrijtuig. Alleen is dat middenrijtuig nu alleen maar in- en uitstap. Als je dat iets langer maakt heb je zitplaatsen op het gelijkvloers.
Maar dan heb je ook weer minder zitplaatsen per meter, dus het is een afweging van capaciteit en gebruiksgemak.
Waarbij treinen met jacobsdraaistellen altijd het voordeel hebben dat gelijkvloerse deuren verder tegen het eind van een rijtuig geplaatst kunnen worden.
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Geplaatst: 06 mar 2025, 14:56
door Commendatore
Ik zie bij deze treinen al wel één groot minpunt: 2+2-opstelling in de eerste klasse i.p.v. 2+1. Dat maakt het toch allemaal wat krapper. Daarnaast vraag ik me af of die nieuwe zitconcepten niet te veel ruimte wegpakken die anders voor reguliere zitplaatsen gebruikt had kunnen worden.