Pagina 1 van 3

Nieuwe TGV M

Geplaatst: 11 mar 2025, 21:22
door TimJ36
Vandaag is de nieuwe TGV M voorgesteld aan de pers. Er is een bestelling geplaatst voor 115 treinstellen.

Voor het interieur werkten Alstom en Arep samen met de Japanse ontwerpstudio Nendo. De opvallendste nieuwigheid is de bar-bistro, die voortaan volledig 'self-service' wordt.

De trein biedt meer capaciteit: 100 extra zitplaatsen, en een energieverbruik dat 20% lager ligt dan de huidige generatie TGV Duplex.

Enkele artikels:
- France Blue: EN IMAGES - Plus spacieux et plus moderne : découvrez l'intérieur du futur TGV, mis en service à partir de 2026, 11 maart 2025
- Made in Marseille: Découvrez le futur TGV de la SNCF sur la ligne Paris-Marseille, 11 maart 2025
- Faire Face: Nouveau TGV Inoui : toujours sur deux niveaux, mais pas encore tout à fait à la hauteur, 11 maart 2025

Re: Nieuwe TGV M

Geplaatst: 11 mar 2025, 21:32
door FLV-FGSP
Op Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=yjxaci5c5nE
Het is nog af te wachten of deze eerste versie een toelating voor België zou kunnen krijgen, autonome toegankelijkheid is alleen mogelijk van perrons van 55 cm.

Re: Nieuwe TGV M

Geplaatst: 11 mar 2025, 22:31
door dovaere
FLV-FGSP schreef: 11 mar 2025, 21:32 Op Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=yjxaci5c5nE
Het is nog af te wachten of deze eerste versie een toelating voor België zou kunnen krijgen, autonome toegankelijkheid is alleen mogelijk van perrons van 55 cm.
Is er een harde eis (wet)?

Sowieso zijn er 100 treinstellen bedoeld voor Frans binnenlands gebruik en 15 in internationale versie (die al door de SNCF geclaimd zijn voor gebruik in Italië).

Re: Nieuwe TGV M

Geplaatst: 12 mar 2025, 00:10
door TimJ36
Oplossing: Verlaag de perrons van het internationale gedeelte van Brussel-Zuid naar 55 cm. Het gaat om slechts twee eilandperrons (sporen 3 & 4, en sporen 5 & 6).

Re: Nieuwe TGV M

Geplaatst: 12 mar 2025, 00:31
door Steven
TimJ36 schreef: 12 mar 2025, 00:10 Oplossing: Verlaag de perrons van het internationale gedeelte van Brussel-Zuid naar 55 cm. Het gaat om slechts twee eilandperrons (sporen 3 & 4, en sporen 5 & 6).
Dan moet je aldaar ook alle liften en roltrappen aanpassen, ook de vaste trappen moet je aanpassen.

Re: Nieuwe TGV M

Geplaatst: 12 mar 2025, 00:38
door TimJ36
Steven schreef: 12 mar 2025, 00:31 Dan moet je aldaar ook alle liften en roltrappen aanpassen, ook de vaste trappen moet je aanpassen.
Trappen zijn vrij gemakkelijk aan te passen. Roltrappen en liften iets moeilijker. Ofwel geheel nieuwe installaties, ofwel een helling voor de lift en roltrap om het hoogteverschil te overbruggen.

Re: Nieuwe TGV M

Geplaatst: 12 mar 2025, 01:07
door TimJ36
Een verschil met de TGV Océane: geen draaibare stoelen in de première classe. Er wordt opnieuw gekozen voor een vaste opstelling, met de helft van de stoelen in de rijrichting, de andere helft tegen rijrichting.

Re: Nieuwe TGV M

Geplaatst: 12 mar 2025, 01:28
door rvdborgt
Steven schreef: 12 mar 2025, 00:31
TimJ36 schreef: 12 mar 2025, 00:10 Oplossing: Verlaag de perrons van het internationale gedeelte van Brussel-Zuid naar 55 cm. Het gaat om slechts twee eilandperrons (sporen 3 & 4, en sporen 5 & 6).
Dan moet je aldaar ook alle liften en roltrappen aanpassen, ook de vaste trappen moet je aanpassen.
En de instap in alle andere treinen wordt dan hoger.

Re: Nieuwe TGV M

Geplaatst: 12 mar 2025, 08:27
door dovaere
TimJ36 schreef: 12 mar 2025, 00:38 Trappen zijn vrij gemakkelijk aan te passen. Roltrappen en liften iets moeilijker. Ofwel geheel nieuwe installaties, ofwel een helling voor de lift en roltrap om het hoogteverschil te overbruggen.
En waarom zou je dat doen, als je daarmee de instap saboteert op de treinen naar Nederland, [de grote stations in] Duitsland en de nieuwe perrons in België waar overal de standaard geldt van hoge perrons van 76 cm ?

Re: Nieuwe TGV M

Geplaatst: 12 mar 2025, 12:15
door TimJ36
De perronhoogte van 55 cm komt overeen met Frankrijk; opent perspectieven voor extra bestemmingen naar het Zuiden die er vandaag niet zijn doordat er met een beperkte serie enkeldeks TGV gereden wordt.

Re: Nieuwe TGV M

Geplaatst: 12 mar 2025, 12:22
door TKR
Duitsland heeft een perronhoogte van 76cm. De ICE, IC en nachtreinen zijn allen 76cm.

Duitsland heeft enkele perrons op 55cm, vooral voor regionaal verkeer en vooral in Oost-Duitsland.

Ons aanpassen voor de nieuwe TGV, met het mom van 'Duitsland gebruikt deze hoogte ook' lijkt me dus niet de bedoeling.

Re: Nieuwe TGV M

Geplaatst: 12 mar 2025, 13:50
door dovaere
TimJ36 schreef: 12 mar 2025, 12:15 De perronhoogte van 55 cm [...] opent perspectieven voor extra bestemmingen naar het Zuiden die er vandaag niet zijn doordat er met een beperkte serie enkeldeks TGV gereden wordt.
Dit perspectief zie ik echt niet.
Ten eerste vormt de perronhoogte vandaag geen belemmering om met standaard Franse enkeldeks TGV's te rijden.
De SNCF heeft beslist om in de periode 2015-2021 de capaciteit van haar TGV-park (vooral enkeldeks) drastisch in te perken en de TGV Atlantique vroegtijdig (op de leeftijd van 28 jaar) naar de schroothoop te sturen. De verantwoordelijke directie is ondertussen vervangen en het roer compleet omgedraaid met een poging om te renoveren (RITA, Botox) wat er nog te redden valt. Vandaag wordt die beslissing tot inkrimping van de capaciteit algemeen als een fout gezien en de SNCF kreunt onder het tekort aan TGV-stellen.

Perspectieven voor extra bestemmingen naar het Zuiden komen er helemaal niet met dubbeldeks-TGV's. Die zijn economisch helemaal niet geschikt voor lange verbindingen (tussen Brussel en Lyon/Zuid-Frankrijk en andere hoeken van Frankrijk), met verdeelde reizigersvraag zonder grote steden onderweg.
Als er geen enkeldeks-TGV's overblijven, vrees ik het ergste voor de verbindingen van Brussel naar Bordeaux, Rennes, Nantes, Marseille, Perpignan, Straatsburg...

Re: Nieuwe TGV M

Geplaatst: 12 mar 2025, 14:23
door TimJ36
Een heel interessant artikel dat gisteren verscheen op de website van Crossborder Rail: The accessibility problems with Alstom’s new TGV-M train – with implications for future Channel Tunnel operators, 11 maart 2025

Re: Nieuwe TGV M

Geplaatst: 12 mar 2025, 14:26
door TKR
welke instaphoogte heeft een Duplex dan?
(en de TGV Réseau/Atlantique bij uitbreiding)

edit: het ziet er naar uit dat je in Lille-Europe inderdaad een stapje omhoog moet doen naar de Eurostar/TGV R treinen)

Re: Nieuwe TGV M

Geplaatst: 12 mar 2025, 14:39
door dovaere
TimJ36 schreef: 12 mar 2025, 14:23 Een heel interessant artikel hierover die gisteren verscheen op de website van Crossborder Rail: The accessibility problems with Alstom’s new TGV-M train – with implications for future Channel Tunnel operators, 11 maart 2025
Bedankt, Jon Worth is weer goed bezig.

Het is voor de Eurostartreinen geen oplossing om Brussel-Zuid naar 55 cm te verlagen. Eurostar rijdt immers verder naar een hele reeks stations met 76 cm:
#CrossBorderRail schreef:the conclusion here is clear: TGV-M, as currently engineered for SNCF, cannot legally be used with 760mm platforms. And that means not to London, not to Bruxelles, not to Amsterdam, and not to much of Germany. And that might just be the reason Eurostar (and Evolyn) have not concluded contracts to buy these trains yet.
https://crossborderrail.trainsforeurope ... operators/