Pagina 1 van 1
Studentenverkeer Oost-Limburg < - > Brussel/Leuven
Geplaatst: 24 mar 2025, 21:13
door jan_olieslagers
Ik heb gemengde gedachten bij het nieuwsartikel
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/24 ... -behouden/
De taak van het Vlaamse busbedrijf is toch om plaatselijk verkeer aan te bieden, ter aanvulling van de nationale bediening van NMBS?
Als Vlaanderen zich genoopt ziet om dergelijke langeafstandsbussen in te leggen, dan is dat toch een duidelijk tekortschieten van het nationale aanbod?
DeLijn zou de kosten voor deze diensten - die blijkbaar als essentieel worden beschouwd - moeten kunnen aanrekenen aan een of andere nationale instantie, bv. NMBS - die wordt toch geacht, en stevig gesubsidieerd, om de nationale binnenlandse vervoersbehoefte af te dekken?
Studenten uit Torhout of Zonnebeke of Knokke geraken toch evenmin vlot in Leuven of Brussel?
Zou het niet mogelijk zijn een vlotte busdienst vanuit Bocholt en Maaseik op te zetten van/naar Hasselt of Genk, met gegarandeerde aansluiting op de bestaande treindiensten?
Re: Studentenverkeer Oost-Limburg < - > Brussel/Leuven
Geplaatst: 24 mar 2025, 21:53
door TimJ36
Dat zijn uitgerekend de twee laatste bestaande snelbuslijnen, enkel op de uren dat de studenten naar hun kot trekken. Moeten die nu nog opgezadeld worden met een extra overstap, en hogere prijzen door combinatie bus en trein?
Wat mij betreft worden er juist opnieuw snelbussen ingelegd op de verbindingen waar de spoorwegen tekort schieten zoals tussen Roeselare en Ieper, en tussen Genk en Maasmechelen...
Re: Studentenverkeer Oost-Limburg < - > Brussel/Leuven
Geplaatst: 25 mar 2025, 00:00
door desirootje
TimJ36 schreef: ↑24 mar 2025, 21:53
Dat zijn uitgerekend de twee laatste bestaande snelbuslijnen, enkel op de uren dat de studenten naar hun kot trekken. Moeten die nu nog opgezadeld worden met een extra overstap, en hogere prijzen door combinatie bus en trein?
Wat mij betreft worden er juist opnieuw snelbussen ingelegd op de verbindingen waar de spoorwegen tekort schieten zoals tussen Roeselare en Ieper, en tussen Genk en Maasmechelen...
Zo kun je er nog meer opnoemen, Aalst-Dendermonde, Hasselt-Maastricht en Gent-Zelzate-(Terneuzen) bvb, mensen uit ander provincies kennen wellicht nog zulke voorbeelden. Het is jammer dat dat (momenteel) niet met een trein kan maar interim zou een bus moeten volstaan. Het zal nog even duren voordat men gaat beginnen te investeren in deze lijnen, als ze ooit van de grond zullen komen.
Re: Studentenverkeer Oost-Limburg < - > Brussel/Leuven
Geplaatst: 25 mar 2025, 19:36
door KB
jan_olieslagers schreef: ↑24 mar 2025, 21:13
Ik heb gemengde gedachten bij het nieuwsartikel
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/24 ... -behouden/
De taak van het Vlaamse busbedrijf is toch om plaatselijk verkeer aan te bieden, ter aanvulling van de nationale bediening van NMBS?
Als Vlaanderen zich genoopt ziet om dergelijke langeafstandsbussen in te leggen, dan is dat toch een duidelijk tekortschieten van het nationale aanbod?
DeLijn zou de kosten voor deze diensten - die blijkbaar als essentieel worden beschouwd - moeten kunnen aanrekenen aan een of andere nationale instantie, bv. NMBS - die wordt toch geacht, en stevig gesubsidieerd, om de nationale binnenlandse vervoersbehoefte af te dekken?
Studenten uit Torhout of Zonnebeke of Knokke geraken toch evenmin vlot in Leuven of Brussel?
Zou het niet mogelijk zijn een vlotte busdienst vanuit Bocholt en Maaseik op te zetten van/naar Hasselt of Genk, met gegarandeerde aansluiting op de bestaande treindiensten?
Vanuit Maaseik rijdt er op weekdagen twee keer per uur en in het weekend een keer per uur een snelbus (lijn X27) naar Genk (reistijd, uit het hoofd, iets minder dan 40' in de daluren), met in principe aansluiting op de trein. Ik weet niet of de snelbus veel sneller of trager is, maar het aanbod is er in ieder geval. En de aansluiting bus-trein in Genk is naar mijn ervaring meestal haalbaar (omgekeerd is een ander verhaal). Vanuit Bocholt is er geen "reguliere" rechtstreekse bus meer naar Genk (overstap nodig in Bree), dus dat is wellicht wat omslachtiger allemaal. Maar die rechtstreekse bussen van Maaseik naar Leuven en Brussel (lijn 178) lijken mij niet zo nuttig of nodig. De treinverbindingen van en naar Genk mogen wel wat beter (2 treinen per uur is toch echt geen luxe) en betrouwbaarder en De Lijn zou wat mogen doen aan de betrouwbaarheid van de aansluiting trein-bus in Genk (wachten bij niet al te grote vertraging van de trein en/of de overstaptijd wat ruimer nemen). Dan zwijg ik nog over het busstation in Genk.