betekenis van "centreren" van rollen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Daan

betekenis van "centreren" van rollen

Bericht door Daan »

Beste
Om een rol te vervangen in de ticketmachine moeten we de "rol centreren op de as". Er is een linkerrolprinter ("voke" genoemd) en een rechterrolprinter ("custom" genoemd.

De rol moeten we tussen 2 ronde platen steken met daartussen een "as". Wat bedoelen ze ermee dat de rol gecentreerd moet zijn op de as? Dat beide "uiteinden" van de as even lang moeten zijn? , maar hier is de as van de linkerkant iets langer uitsteekt dan die van de rechterkant (zie bijlages), maar het lijkt wel uitgelijnd. Dus waar moet ik naar kijken om het correct uit te lijnen? Naar de uiteinden van de as of wat bedoelen ze eigenlijk?
Bijlagen
linkeruiteinde langer dan rechteruiteinde.png
linkeruiteinde langer dan rechteruiteinde.png (5.73 KiB) 553 keer bekeken
rolvraagje.pdf
(534.17 KiB) 21 keer gedownload
TimJ36

Re: betekenis van "centreren" van rollen

Bericht door TimJ36 »

De tekenaar van dienst heeft de blokjes niet volledig juist uitgeleend op het tekeningetje. Maar uit de tekst leid ik inderdaad af dat het rolletje in het midden van de as dient geplaatst te worden.
Daan

Bericht door Daan »

Hartelijk dank voor je antwoord.
In bijlage zie je ook dat de kasticketrol links uitgelijnd moet worden (3e kolom). Dus er steekt een klein stuk aan de linkerkant en een lang stuk aan de rechterkant. Is dat zo of is dat misschien ook niet juist getekend?
dentheo

Bericht door dentheo »

Dus centreren, maar niet in het midden?? Klinkt goed.
Theo
Groeten vanop de Heide
Daan

Bericht door Daan »

Er staat de-centreren naar links bij die kasticketrol.
Is er iemand in deze groep die al ooit de rollen van de TVM (ticket vending machine) heeft moeten vervangen?
Daan

Is er iemand in deze groep die al ooit de rollen van de TVM (ticket vending machine) heeft moeten vervangen?

Bericht door Daan »

Heeft er al iemand de rollen van de TVM's moeten vervangen (tvm's zijn de ticketmachines).
Want ik snap een paar tekeningen niet die ze bij de uitleg geven (of ze zijn fout getekend...)
Iemand ervaring met vervangen van rollen bij de TVM's?
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Geen ervaring maar ik kan mij inbeelden dat het rolletje naar links uitgelijnd wordt omdat de printer een groter formaat van papier aankan.
Eimai

Bericht door Eimai »

Kan je zoiets niet beter vragen aan je collega's of je chef ipv op een internetforum?
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Voor ieder ander mens betekent centreren: naar het centrum oftewel midden brengen. Maar we weten intussen dat woorden bij het spoor al eens een heel eigen betekenis krijgen... Ook al daarom onderschrijf ik de opmerking van @Eimai: de vraag best stellen binnen de betreffende omgeving.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Daan

Bericht door Daan »

Heeft iemand mijn topic bij de babbelhoek verwijdert? Wie weet waren er wel mensen die er al eens mee gewerkt hebben.
Alvast hartelijk dank voor het verwijderen van het topic.
dentheo

Bericht door dentheo »

Het is bij "infrastructuur" beland....
Theo
Groeten vanop de Heide
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Daan schreef: 22 jun 2025, 14:21 Heeft iemand mijn topic bij de babbelhoek verwijdert? Wie weet waren er wel mensen die er al eens mee gewerkt hebben.
Alvast hartelijk dank voor het verwijderen van het topic.
Ik heb dat bericht samengevoegd met dit topic, je kan uw bericht 7 posts hoger terugvinden.
In de Babbelhoek hoort dit niet echt thuis, en het heeft ook niet veel zin om hier meerdere topics voor te openen.
Plaats reactie