Noodremmen (nationaal en internationaal) en het gebruik ervan
Geplaatst: 14 jul 2025, 20:41
Dag iedereen!
Ik ben op zoek naar info met betrekking tot noodremmen naar aanleiding van volgend filmpje:
https://www.reddit.com/r/SweatyPalms/co ... n_a_train/
In de eerste plaats informatie over België maar graag ook aanvullingen over het buitenland.
Mijn punt bij dit filmpje is dat iemand direct ingrijpt terwijl het niet duidelijk is dat een ander personeelslid hiervan op de hoogte is.
Mogelijks wel maar dat stukje wordt niet vertaald in het filmpje.
Nu, stel dat die agent er niet is en je komt dit tegen als reiziger.
Dan ga ik ervan uit dat je de noodrem bedient (in het rijtuig) of de noodknop gebruikt (bij overbrugging) en pas nadien eventueel handelt. Dit is natuurlijk een fysiek noodgeval. Iemand met een medisch noodgeval heeft er geen baat bij dat ze in volle baan stilstaan dus dan is het gebruik ervan ongeoorloofd.
In België hebben we meestal een noodrem die direct inwerkt op de luchtleiding.
Iemand (uit het VK) claimt dat dit bijzonder gevaarlijk is. Blijkbaar wordt in het VK enkel gebruikgemaakt van overbrugging waarbij de bestuurder zelf beslist.
Ik plaats daar vraagtekens bij want in België zijn er weinig plekken die zo'n gevaarlijk kunnen opleveren (Tunnels of viaducten).
Die hebben aparte reglementering waar treinen met directe inwerking niet mogen rijden denk ik?
Dus m'n vraag is.
Hoe zit dit nu hier met noodremmen in België en in andere landen op 't vaste land?
Ik ben op zoek naar info met betrekking tot noodremmen naar aanleiding van volgend filmpje:
https://www.reddit.com/r/SweatyPalms/co ... n_a_train/
In de eerste plaats informatie over België maar graag ook aanvullingen over het buitenland.
Mijn punt bij dit filmpje is dat iemand direct ingrijpt terwijl het niet duidelijk is dat een ander personeelslid hiervan op de hoogte is.
Mogelijks wel maar dat stukje wordt niet vertaald in het filmpje.
Nu, stel dat die agent er niet is en je komt dit tegen als reiziger.
Dan ga ik ervan uit dat je de noodrem bedient (in het rijtuig) of de noodknop gebruikt (bij overbrugging) en pas nadien eventueel handelt. Dit is natuurlijk een fysiek noodgeval. Iemand met een medisch noodgeval heeft er geen baat bij dat ze in volle baan stilstaan dus dan is het gebruik ervan ongeoorloofd.
In België hebben we meestal een noodrem die direct inwerkt op de luchtleiding.
Iemand (uit het VK) claimt dat dit bijzonder gevaarlijk is. Blijkbaar wordt in het VK enkel gebruikgemaakt van overbrugging waarbij de bestuurder zelf beslist.
Ik plaats daar vraagtekens bij want in België zijn er weinig plekken die zo'n gevaarlijk kunnen opleveren (Tunnels of viaducten).
Die hebben aparte reglementering waar treinen met directe inwerking niet mogen rijden denk ik?
Dus m'n vraag is.
Hoe zit dit nu hier met noodremmen in België en in andere landen op 't vaste land?