Ik heb onlangs vernomen dat er in het Gentse een heel aantal MW41 aan de kant staan. Is dit waar?
Zeker in een zomer waar het kwik makkelijk boven de 30°stijgt lijkt het mij niet echt klantvriendelijk om MW41 aan de kant te zetten maar die bakovens MR75 wel nog te gebruiken
De reeks 41 is nog veel erger. Tijdens de extreme hittegolven van de voorbije jaren werden de treinen op bv L122 soms zelfs preventief vervangen door bussen omdat het gewoon geen doen was.
DR-fan schreef: ↑22 aug 2025, 13:07
De reeks 41 is nog veel erger. Tijdens de extreme hittegolven van de voorbije jaren werden de treinen op bv L122 soms zelfs preventief vervangen door bussen omdat het gewoon geen doen was.
"Preventief vervangen door bussen" vanwege een te verwachten hittegolf, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Kun je die bewering staven met een bewijs?
DR-fan schreef: ↑22 aug 2025, 13:07
De reeks 41 is nog veel erger. Tijdens de extreme hittegolven van de voorbije jaren werden de treinen op bv L122 soms zelfs preventief vervangen door bussen omdat het gewoon geen doen was.
"Preventief vervangen door bussen" vanwege een te verwachten hittegolf, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Kun je die bewering staven met een bewijs?
Dat is deze zomer o.a. alweer gebeurd op Gent-Ronse.
Paul schreef: ↑22 aug 2025, 14:20
"Preventief vervangen door bussen" vanwege een te verwachten hittegolf, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Kun je die bewering staven met een bewijs?
Persoonlijke professionele betrokkenheid om te beginnen. Bovendien zal Shrek wel toegang hebben tot de relazen die hiervoor door Central Dispatch werden opgesteld.
Het was trouwens niet alleen op L122 een probleem, tussen Mol en Hasselt werden zoveel mogelijk Desiro's ingelegd. Dat had dan natuurlijk tot gevolg dat andere treinen met verminderde samenstelling reden.
Feit is dat de 41'en bij extreme hitte na enige tijd gewoon niet meer te koelen zijn. Er zijn tientallen treinen afgeschaft omdat het boordpersoneel weigerde er nog mee te vertrekken, daarbij niet alleen gesteund door de vakbonden maar zelfs door hun eigen directie. Dat zegt genoeg denk ik.
1. Dieselmotoren overhitten
2. Airco's vallen uit en kunnen de binnenruimtes niet koelen , daar er slechts een handvol kleine raampjes kunnen opgezet worden loopt de temperatuur al snel op zodat niemand het nog uithoudt in die treinen...
traindriverbe schreef: ↑22 aug 2025, 15:46
De MW41's hebben 2 problemen bij exteme hitte:
1. Dieselmotoren overhitten
2. Airco's vallen uit en kunnen de binnenruimtes niet koelen , daar er slechts een handvol kleine raampjes kunnen opgezet worden loopt de temperatuur al snel op zodat niemand het nog uithoudt in die treinen...
Gebouwd in Spanje denk ik ... Maar ja, de lastenboeken zijn zeker niet dezelfde.
Anderzijds zijn er even goed mensen die gaan zagen en klagen als we elektrische treinstellen aan kant zetten en diesels onder draad laten rijden. Het is nooit goed.
traindriverbe schreef: ↑22 aug 2025, 15:46
De MW41's hebben 2 problemen bij exteme hitte:
1. Dieselmotoren overhitten
2. Airco's vallen uit en kunnen de binnenruimtes niet koelen , daar er slechts een handvol kleine raampjes kunnen opgezet worden loopt de temperatuur al snel op zodat niemand het nog uithoudt in die treinen...
Gebouwd in Spanje denk ik ... Maar ja, de lastenboeken zijn zeker niet dezelfde.
De specificaties van die MW41 waren niet erg ambitieus destijds, al was het op comfortvlak een flinke stap vooruit in vergelijking met wat ze toen vervingen (M2 of MW44-45).
Met die vervangbus heb je ongetwijfeld ook een flinke portie geluk nodig om beter uit te zijn. Recente voertuigen uit o.a. de Hansea groep hebben een degelijke klimatisatie, maar net zo goed rijden er bij De Lijn en bij pachters 20 jaar oude gelede Van Hoolbussen rond die niet eens een degelijke ventilatie hebben. En voertuigen met een defecte klimaatinstallatie worden regelmatig gewoon ingezet...
jknockaert schreef: ↑22 aug 2025, 18:34
De specificaties van die MW41 waren niet erg ambitieus destijds, al was het op comfortvlak een flinke stap vooruit in vergelijking met wat ze toen vervingen (M2 of MW44-45).
Ze waren indertijd idd echt wel een verbetering, maar de lat lag dan ook zeer laag om dit te verwezenlijken.
Laat ons vooral hopen dat heel de saga van de bestelling van MS30 niet voor vertraging zorgt, zodat we binnen een jaar of 5 eindelijk definitief overal van de MW41 verlost zijn.
En dat de verdere instroom van M7 er ook eindelijk voor zorgt dat we in de zomer hoe langer hoe minder in airco-loze treinen moeten reizen.
jknockaert schreef: ↑22 aug 2025, 18:34
De specificaties van die MW41 waren niet erg ambitieus destijds, al was het op comfortvlak een flinke stap vooruit in vergelijking met wat ze toen vervingen (M2 of MW44-45).
Ze waren indertijd idd echt wel een verbetering, maar de lat lag dan ook zeer laag om dit te verwezenlijken.
Laat ons vooral hopen dat heel de saga van de bestelling van MS30 niet voor vertraging zorgt, zodat we binnen een jaar of 5 eindelijk definitief overal van de MW41 verlost zijn.
En dat de verdere instroom van M7 er ook eindelijk voor zorgt dat we in de zomer hoe langer hoe minder in airco-loze treinen moeten reizen.
Was indertijd de bedoeling dat ze maar jaar of 10 gingen rondrijden in België , ondertussen moeten ze nog mee tot half 2030
Op zich geen slechte treinen , rij er graag mee , geven zelden problemen , zolang het maar niet te warm is....
Het probleem is natuurlijk wel dat de MW41s qua vensterkleur gebaseerd is op de I11 en de AM96s en dat is natuurlijk ook niet echt bevorderlijk om op zeer warme dagen te trein koel te houden. In een AM96 zonder airco is dat ook niet zo aangenaam, met de automatische sluitende binnendeuren, waarmee je de warmte dus niet weg krijgt.
Ik zou op dat gebied in geval van nieuwere treintypes alvast niet meer kiezen voor zwarte raamkaders, maar eerder grijs of wit.
Shrek schreef: ↑22 aug 2025, 00:15
Ik heb onlangs vernomen dat er in het Gentse een heel aantal MW41 aan de kant staan. Is dit waar?
Zeker in een zomer waar het kwik makkelijk boven de 30°stijgt lijkt het mij niet echt klantvriendelijk om MW41 aan de kant te zetten maar die bakovens MR75 wel nog te gebruiken
Als ik bijvoorbeeld de 4101 intik op Haltelink, is de laatste inzet 27/06.... Zou dus best weleens kunnen. Wat ook opvalt, de 4102 van Charleroi laatste inzet 28/01, die staat dus al 8 maanden stil...... 4133 laatste inzet 12/03/2024.... Wat is er met die 2 aan de hand?
Shrek schreef: ↑22 aug 2025, 00:15
Ik heb onlangs vernomen dat er in het Gentse een heel aantal MW41 aan de kant staan. Is dit waar?
Zeker in een zomer waar het kwik makkelijk boven de 30°stijgt lijkt het mij niet echt klantvriendelijk om MW41 aan de kant te zetten maar die bakovens MR75 wel nog te gebruiken
Als ik bijvoorbeeld de 4101 intik op Haltelink, is de laatste inzet 27/06.... Zou dus best weleens kunnen. Wat ook opvalt, de 4102 van Charleroi laatste inzet 28/01, die staat dus al 8 maanden stil...... 4133 laatste inzet 12/03/2024.... Wat is er met die 2 aan de hand?
Misschien hebben we een kleine overschot aan MW41'en sinds ze niet meer ingezet worden op de lijn Mol - Hasselt?
Shrek schreef: ↑22 aug 2025, 00:15
Ik heb onlangs vernomen dat er in het Gentse een heel aantal MW41 aan de kant staan. Is dit waar?
Zeker in een zomer waar het kwik makkelijk boven de 30°stijgt lijkt het mij niet echt klantvriendelijk om MW41 aan de kant te zetten maar die bakovens MR75 wel nog te gebruiken
Als ik bijvoorbeeld de 4101 intik op Haltelink, is de laatste inzet 27/06.... Zou dus best weleens kunnen. Wat ook opvalt, de 4102 van Charleroi laatste inzet 28/01, die staat dus al 8 maanden stil...... 4133 laatste inzet 12/03/2024.... Wat is er met die 2 aan de hand?
Misschien hebben we een kleine overschot aan MW41'en sinds ze niet meer ingezet worden op de lijn Mol - Hasselt?
De MW41 word nog dagelijks in de werkweek ingezet op Antwerpen - Mol - Hamont/Hasselt. Der is terug een (ont-)koppeling ik Mol van beide treindelen. Maar sinds kort rijden er meer BREAKS op die verbinding dan MW41 (al rijden ze er wel nog op)