Pagina 1 van 1

Opmerkelijk nieuw sein op L. 54 in Sint-Niklaas

Geplaatst: 26 sep 2025, 15:17
door Paul
Op de enkelsporige lijn 54 stonden tot nog toe enkel seinen in de kruisingsstations: in Temse, Puurs en Willebroek. De lijn bestond dus uit slechts vier grote blokken: St-Niklaas - Temse / Temse - Puurs / Puurs - Willebroek / Willebroek - Y Heike.
Maar onlangs merkte ik een opmerkelijk nieuw sein op langs de lijn, op slechts iets meer dan 1 km van Sint-Niklaas, in de richting van Temse:
IMG_20250926_141218_924 (492x800).jpg
Het is een automatisch permissief sein. Hoewel het een eenvoudig stopsein is, dat enkel de seinbeelden 'groen' en 'rood' kan vertonen, werd er toch een krokodil bij gemonteerd (wat ik vreemd vind). Als het baanvak ingesteld is op de rijrichting Sint-Niklaas -> Temse staat het sein permanent op groen, tot er een trein voorbijrijdt, dan springt het op rood en blijft rood tot die trein in Temse is. Als het baanvak ingesteld is in de andere rijrichting, staat het sein permanent op rood. Dat heb ik vandaag allemaal kunnen waarnemen.

Dit is het enige dergelijke sein dat ik tot nu toe op de lijn heb gezien. Dus in de richting Sint-Niklaas -> Temse is het baanvak verdeeld in twee blokken, een heel kort en een lang, maar in de richting Temse -> Sint-Niklaas is er slechts één groot blok. Ik begrijp niet wat de bedoeling is van dit sein, noch welke meerwaarde het biedt voor de exploitatie. Twee treinen kort achter elkaar uit Sint-Niklaas naar Temse sturen, en de tweede na 1 km doen stoppen en eventueel de overschrijdingsprocedure laten uitvoeren?? Tenzij dit sein de voorbode is van een totale vernieuwing van de seininrichting op L. 54, maar dan begrijp ik niet goed waarom dit ene, geïsoleerde sein nu al operationeel is. Of heeft het te maken met de invoering van ETCS?

Overigens is de maximumsnelheid op het hele baanvak Sint-Niklaas - Willebroek nog steeds 'tijdelijk' beperkt tot 80 km/u.

Weet iemand meer over de plannen met L. 54?

Re: Opmerkelijk nieuw sein op L. 54 in Sint-Niklaas

Geplaatst: 26 sep 2025, 16:01
door Eimai
Tussen Puurs en Boom hebben ze ook zo'n sein gezet, ze hadden die seinen nodig voor de overgangen in etcs en met tbl1+ te verwezenlijken. Die tussen Puurs en Boom is nu een overgang tussen level 2 full supervision en level 1 limited supervision. Die tussen Sint-Niklaas en Temse was eerst nodig om van level 2 naar tbl1+ te gaan, nu is het level 2 ook op de rest van lijn 54 maar het is nog nodig voor de overgang tussen twee RBC's (radio block center, basically van de ene naar de andere level 2 zone gaan)

De 80 is tijdelijk door slechte staat van de sporen, dus daar moeten ze eerst aan werken om de snelheid terug te kunnen verhogen.

Re: Opmerkelijk nieuw sein op L. 54 in Sint-Niklaas

Geplaatst: 26 sep 2025, 16:39
door Paul
Dank je voor de duidelijke uitleg, Eimai.
Maar waarom is die overgang maar in één richting nodig?

Re: Opmerkelijk nieuw sein op L. 54 in Sint-Niklaas

Geplaatst: 26 sep 2025, 16:50
door Eimai
Paul schreef: 26 sep 2025, 16:39 Dank je voor de duidelijke uitleg, Eimai.
Maar waarom is die overgang maar in één richting nodig?
De overgang gebeurt in de andere richting aan het inritsein van Sint-Niklaas (en ook aan het inritsein van Puurs op lijn 52). Dus in die richting was er al een geschikt stopsein op die plek.

Re: Opmerkelijk nieuw sein op L. 54 in Sint-Niklaas

Geplaatst: 26 sep 2025, 17:19
door Shrek
De uitleg van Eimai is helemaal juist. Ik vul nog aan dat de kroko er per ongeluk gelegd is. De aannemer had de instructie om ze niet te leggen noet gevolgd. Binnen afzienbare tijd gaat deze kroko dan ook weer weg.

Re: Opmerkelijk nieuw sein op L. 54 in Sint-Niklaas

Geplaatst: 27 sep 2025, 11:16
door Tim
Op L82 Aalst - Burst staat ook zo'n sein 500 meter na het station van Aalst. Ik vroeg me ook altijd af waarom maar het zal dus ook zo'n betekenis hebben.

Re: Opmerkelijk nieuw sein op L. 54 in Sint-Niklaas

Geplaatst: 27 sep 2025, 11:21
door Shrek
Tim schreef: 27 sep 2025, 11:16 Op L82 Aalst - Burst staat ook zo'n sein 500 meter na het station van Aalst. Ik vroeg me ook altijd af waarom maar het zal dus ook zo'n betekenis hebben.
Inderdaad, dat is exact hetzelfde geval.

Re: Opmerkelijk nieuw sein op L. 54 in Sint-Niklaas

Geplaatst: 27 sep 2025, 20:59
door desirootje
Shrek schreef: 27 sep 2025, 11:21
Tim schreef: 27 sep 2025, 11:16 Op L82 Aalst - Burst staat ook zo'n sein 500 meter na het station van Aalst. Ik vroeg me ook altijd af waarom maar het zal dus ook zo'n betekenis hebben.
Inderdaad, dat is exact hetzelfde geval.
Dus deze zijn specifiek voor de overgang tussen ETCS FS en ETCS LS/TBL 1+. Moeten we die dan overal vinden waar er al geen stond en die overgang bestaat?

Re: Opmerkelijk nieuw sein op L. 54 in Sint-Niklaas

Geplaatst: 27 sep 2025, 23:22
door Shrek
desirootje schreef: 27 sep 2025, 20:59
Shrek schreef: 27 sep 2025, 11:21
Tim schreef: 27 sep 2025, 11:16 Op L82 Aalst - Burst staat ook zo'n sein 500 meter na het station van Aalst. Ik vroeg me ook altijd af waarom maar het zal dus ook zo'n betekenis hebben.
Inderdaad, dat is exact hetzelfde geval.
Dus deze zijn specifiek voor de overgang tussen ETCS FS en ETCS LS/TBL 1+. Moeten we die dan overal vinden waar er al geen stond en die overgang bestaat?
De meeste transities zijn gelukkig op baanvakken waar wel genoeg seinen staan. Dit soort situatie is dus eerder uitzonderlijk, er zijn er minder dan 10 op ons net.

Re: Opmerkelijk nieuw sein op L. 54 in Sint-Niklaas

Geplaatst: 28 sep 2025, 08:58
door DR-fan
En zeggen dat hier tot begin jaren '90 al een sein stond om een spooraansluiting in volle baan te beveiligen.