Opmerkelijk nieuw sein op L. 54 in Sint-Niklaas
Geplaatst: 26 sep 2025, 15:17
Op de enkelsporige lijn 54 stonden tot nog toe enkel seinen in de kruisingsstations: in Temse, Puurs en Willebroek. De lijn bestond dus uit slechts vier grote blokken: St-Niklaas - Temse / Temse - Puurs / Puurs - Willebroek / Willebroek - Y Heike.
Maar onlangs merkte ik een opmerkelijk nieuw sein op langs de lijn, op slechts iets meer dan 1 km van Sint-Niklaas, in de richting van Temse:
Het is een automatisch permissief sein. Hoewel het een eenvoudig stopsein is, dat enkel de seinbeelden 'groen' en 'rood' kan vertonen, werd er toch een krokodil bij gemonteerd (wat ik vreemd vind). Als het baanvak ingesteld is op de rijrichting Sint-Niklaas -> Temse staat het sein permanent op groen, tot er een trein voorbijrijdt, dan springt het op rood en blijft rood tot die trein in Temse is. Als het baanvak ingesteld is in de andere rijrichting, staat het sein permanent op rood. Dat heb ik vandaag allemaal kunnen waarnemen.
Dit is het enige dergelijke sein dat ik tot nu toe op de lijn heb gezien. Dus in de richting Sint-Niklaas -> Temse is het baanvak verdeeld in twee blokken, een heel kort en een lang, maar in de richting Temse -> Sint-Niklaas is er slechts één groot blok. Ik begrijp niet wat de bedoeling is van dit sein, noch welke meerwaarde het biedt voor de exploitatie. Twee treinen kort achter elkaar uit Sint-Niklaas naar Temse sturen, en de tweede na 1 km doen stoppen en eventueel de overschrijdingsprocedure laten uitvoeren?? Tenzij dit sein de voorbode is van een totale vernieuwing van de seininrichting op L. 54, maar dan begrijp ik niet goed waarom dit ene, geïsoleerde sein nu al operationeel is. Of heeft het te maken met de invoering van ETCS?
Overigens is de maximumsnelheid op het hele baanvak Sint-Niklaas - Willebroek nog steeds 'tijdelijk' beperkt tot 80 km/u.
Weet iemand meer over de plannen met L. 54?
Maar onlangs merkte ik een opmerkelijk nieuw sein op langs de lijn, op slechts iets meer dan 1 km van Sint-Niklaas, in de richting van Temse:
Het is een automatisch permissief sein. Hoewel het een eenvoudig stopsein is, dat enkel de seinbeelden 'groen' en 'rood' kan vertonen, werd er toch een krokodil bij gemonteerd (wat ik vreemd vind). Als het baanvak ingesteld is op de rijrichting Sint-Niklaas -> Temse staat het sein permanent op groen, tot er een trein voorbijrijdt, dan springt het op rood en blijft rood tot die trein in Temse is. Als het baanvak ingesteld is in de andere rijrichting, staat het sein permanent op rood. Dat heb ik vandaag allemaal kunnen waarnemen.
Dit is het enige dergelijke sein dat ik tot nu toe op de lijn heb gezien. Dus in de richting Sint-Niklaas -> Temse is het baanvak verdeeld in twee blokken, een heel kort en een lang, maar in de richting Temse -> Sint-Niklaas is er slechts één groot blok. Ik begrijp niet wat de bedoeling is van dit sein, noch welke meerwaarde het biedt voor de exploitatie. Twee treinen kort achter elkaar uit Sint-Niklaas naar Temse sturen, en de tweede na 1 km doen stoppen en eventueel de overschrijdingsprocedure laten uitvoeren?? Tenzij dit sein de voorbode is van een totale vernieuwing van de seininrichting op L. 54, maar dan begrijp ik niet goed waarom dit ene, geïsoleerde sein nu al operationeel is. Of heeft het te maken met de invoering van ETCS?
Overigens is de maximumsnelheid op het hele baanvak Sint-Niklaas - Willebroek nog steeds 'tijdelijk' beperkt tot 80 km/u.
Weet iemand meer over de plannen met L. 54?