Pagina 1 van 1

raadgevend comité van de treinreizigers

Geplaatst: 07 okt 2025, 22:26
door Wouterh12
Missschien interessant naar aanleiding van het inleggen van de Eurocity Direct, ten koste van een binnenlandse IC, is dit advies van het raadgevend comité van de treinreizigers aan de commissie voor Mobiliteit, Overheidsbedrijven en Federale Instellingen van de Kamer:

https://mobilit.belgium.be/nl/publicati ... reinen-van

3. Advies
Het Comité vindt het onaanvaardbaar dat de treinen van openbare dienst, i.e. het binnenlands
personenvervoer, ingeperkt zouden worden ten gevolge van de uitbreiding van het internationaal
personenvervoer of het goederenvervoer. Daarom pleit het Comité voor volgende maatregelen:
• Het Comité dringt aan op een correcte en volledige uitvoering van het Contract van
openbare dienst van 22 december 2022, en vraagt aan de federale overheid om de nodige
middelen te voorzien.
• Om problemen met rijpaden in de toekomst te vermijden pleit het Comité voor voorrang
voor treinen uit het contract van openbare dienst. De uitbreiding van het aantal treinen
voor internationaal reizigersvervoer of goederenvervoer is een positieve zaak, maar mag
niet ten koste gaan van het binnenlands reizigersvoervoer. Het Comité vraagt aan de
federale overheid om het KB van 2019 in die zin aan te passen. Ook zou er in de loop van
de procedure een reality check door Infrabel moeten gebeuren.
• Het Comité vraagt dat de federale overheid in overleg met Infrabel/NMBS bekijkt welke
infra-structuur in functie van de dienstregeling moet versterkt worden. Het Comité is in
deze context benieuwd naar de uitkomst van de lopende SMA-studie 1 . Door bv.
bijkomende uitwijksporen kan de capaciteit -tragere/snellere treinen- verhoogd worden.
Om deze reden vraagt het Comité aan de NMBS en Infrabel om te onderzoeken of de
procedure van de huidige 3 minuten naar 2 minuten kan worden gebracht.” .
• Het Comité vraagt aan Infrabel om bij werken/storingen vooraf passende omleidingen te
plannen zodat de hinder voor de reiziger beperkt wordt.
• In meer specifieke zin vraagt het Comité dat alle lijnen qua capaciteit en benutting zouden
worden onderzocht. Dat kan geïllustreerd worden voor lijn 25 Antwerpen-Brussel (zie
bijlage). Een nieuw project voor lijn 25 moet een veel systematischere aanpak van de
benutting van de capaciteit op de voornaamste noord-zuidas van dit land en een echte
integratie van inter-nationale verbindingen in het binnenlandse aanbod waarborgen. In
ieder geval moeten de NMBS en Infrabel bij hoogdringendheid een robuuste
langetermijnvisie ontwikkelen voor de noord-zuidas, rekening houdend met alle functies
die deze as nu en in de toekomst moet vervullen (van goederenvervoer over S-trein en IC-
netwerk tot HST). Daarna moeten de nodige investeringen in het investeringsplan worden
opgenomen en op het terrein worden uitgevoerd.