Pagina 1 van 1
Afwerking GEN Brussel
Geplaatst: 14 okt 2025, 12:27
door BlackEagle
In december 2025 staat het GEN in Brussel een uitbreiding van de treindienst te wachten op een aantal assen (Aalst-Jette, Halle-Delta, Denderleeuw-Geraardsbergen-Edingen). Met het nieuws dat de werken in Linkebeek zullen heropgestart worden even een overzichtje over de afwerking
infrastructuur, voor zover ik die online kon terugvinden:
- December 2025?: Ingebruikname station Ukkel-Moensberg op kruising L26/L124
- December 2025?: Ingebruikname station Braine-Alliance op L124
Wel aangekondigd, maar bij mijn weten nog niet bevestigd (ook niet terug te vinden in de dienstregeling na 15 december) is de opening van de stations Ukkel-Moensberg en Braine-Alliance als haltes van de S1-trein. Dit werd ook niet vermeld in het persbericht (
https://press.nmbs.be/verdere-uitbreidi ... ember-2025). Heeft iemand hier meer info over?
Re: Afwerking GEN Brussel
Geplaatst: 14 okt 2025, 17:53
door FLV-FGSP
Braine-Alliance wordt in dec 26 geopend en wordt dan bediend door de S19.
Opening Moensberg op L124 is gelinkt aan de sluiting van Linkebeek.
Re: Afwerking GEN Brussel
Geplaatst: 14 okt 2025, 18:38
door overweg13
En ik heb al gemerkt dat de perrons van Moensberg al sinds enige tijd de nummers 5 en 6 dragen.
Re: Afwerking GEN Brussel
Geplaatst: 14 okt 2025, 18:39
door ovspotter_be
Dat is in december 2024 gebeurd dat perrons 1/2 werden hernummerd naar 5/6.
Re: Afwerking GEN Brussel
Geplaatst: 14 okt 2025, 18:41
door trainlovertje
FLV-FGSP schreef: ↑14 okt 2025, 17:53
Braine-Alliance wordt in dec 26 geopend en wordt dan bediend door de S19.
Opening Moensberg op L124 is gelinkd aan de sluiting van Linkebeek.
Waarom wordt dat opeens aan de sluiting van Linkebeek gelinkt? Vorige maand wist men nog niet eens dat dat station zou sluiten.
Re: Afwerking GEN Brussel
Geplaatst: 14 okt 2025, 18:59
door FLV-FGSP
Infrabel laat momenteel geen extra stops van de S1 toe. En de NMBS wist al langer van het voorstel van Infrabel aan de gemeente dan wij krantenlezers.
Re: Afwerking GEN Brussel
Geplaatst: 14 okt 2025, 19:24
door trainlovertje
Het station Moensberg wordt toch viersporig? Dan heeft dat eigenlijk geen enkel nut, als men er geen gebruik van gaat maken. Of gaat dat niet door met de beperking in Linkebeek?
Re: Afwerking GEN Brussel
Geplaatst: 14 okt 2025, 19:29
door ovspotter_be
Ik vermoed dat de dienstregeling momenteel met 2 sporen geen extra stops van de S1-treinen in Moensberg toelaat.
Re: Afwerking GEN Brussel
Geplaatst: 14 okt 2025, 19:36
door trainlovertje
ovspotter_be schreef: ↑14 okt 2025, 19:29
Ik vermoed dat de dienstregeling momenteel met 2 sporen geen extra stops van de S1-treinen in Moensberg toelaat.
Dat begrijp ik, maar Moensberg zou vierpsorig moeten worden. Ik dacht hierdoor dat de indienststelling van het derde en vierde spoor zou betekenen dat station Moensberg zou openen voor reizigers langs lijn 124. Dat heeft eigenlijk niets te maken met het sluiten van Linkebeek, lijkt mij.
Re: Afwerking GEN Brussel
Geplaatst: 14 okt 2025, 19:49
door ovspotter_be
De opening van Moensberg stond volgens mij wel al vroeger op de agenda, anders zou mijn nog geen wachthuisjes en signaletica hebben geplaatst op de nieuwe perrons aan lijn 124.
Perrons op lijn 124 zijn ook al toegankelijk om vanaf lijn 26 de uitgang naar de Lindenlaan en Horzelstraat alsook de fietsenstalling te bereiken.
Re: Afwerking GEN Brussel
Geplaatst: 09 nov 2025, 10:26
door Knipex
Re: Afwerking GEN Brussel
Geplaatst: 09 nov 2025, 12:38
door TKR
Zijn dat nu lage perrons in een nieuw station??
Re: Afwerking GEN Brussel
Geplaatst: 09 nov 2025, 12:58
door ovspotter_be
De nieuwe perrons in Moensberg zijn hoge perrons.
Re: Afwerking GEN Brussel
Geplaatst: 09 nov 2025, 21:28
door BlackEagle
TKR schreef: ↑09 nov 2025, 12:38
Zijn dat nu lage perrons in een nieuw station??
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt: op het eerste beeld lijkt het alsof de deuren van de passerende Desiro's hoger liggen dan het perron. Ik kan zelf niet inschatten of het een illusie is van het gat tussen perron en trein (dat is bij de Desiro's groter dan bij andere treinen, vandaar de klaptredes), of dat het effectief gaat om een lager perron (55cm dan, ipv 76cm?). Van de Duikbril komen de deuren alleszins (ongeveer) tot aan de perronrand, wat logischerwijs bij een lager perron niet zo zou zijn (het zijn deuren die naar buiten openen, dus dat moet afgestemd zijn op de hoogste perrons).
Visueel is het alleszins zo dat bij perrons met een 'platform'-opbouw (en dus een terugwijking onder de perronrand) zoals hier, deze lager lijken te zijn dan die met perronrandplaten, hoewel dat in de praktijk niet het geval is.