Kloppen de huidige rangen nog?
Geplaatst: 26 nov 2025, 05:14
Ik had recent een discussie met een paar collega's.
Over hoe bepaalde jobs gelinkt zijn, aan een desbetreffende graad.
Een treinbestuurder is rang 5, en een treinbegeleider ook rang 5
(Wel met wat barema verschil)
Maar leerstof of de materie die een treinbestuurder moet kennen is toch veel meer dan een treinbegeleider?
En een Technicus Spoorwerken is ook rang 5. Maar als je de leerstof ziet, wat een Technicus bij Infrabel moet kennen, is het zot...
Een 1ste treinbegeleider is rang 4 dacht ik?
Een TOS, de vroegere "baanmeester" is ook rang 4. Kloppen deze graden nog, gezien de hoeveelheid leerstof?
Het klopt natuurlijk wel, dat een treinbegeleider in contact komt met reizigers, en verantwoordelijk is voor de veiligheid. Maar ik kan me niet inbeelden dat de leerstof van een treinbegeleider gelijkgesteld is aan dat van een Technicus, Treinbestuurder of pakweg Traffic control in het seinhuis. Gezien ze allemaal rang 5 zijn.
Over hoe bepaalde jobs gelinkt zijn, aan een desbetreffende graad.
Een treinbestuurder is rang 5, en een treinbegeleider ook rang 5
(Wel met wat barema verschil)
Maar leerstof of de materie die een treinbestuurder moet kennen is toch veel meer dan een treinbegeleider?
En een Technicus Spoorwerken is ook rang 5. Maar als je de leerstof ziet, wat een Technicus bij Infrabel moet kennen, is het zot...
Een 1ste treinbegeleider is rang 4 dacht ik?
Een TOS, de vroegere "baanmeester" is ook rang 4. Kloppen deze graden nog, gezien de hoeveelheid leerstof?
Het klopt natuurlijk wel, dat een treinbegeleider in contact komt met reizigers, en verantwoordelijk is voor de veiligheid. Maar ik kan me niet inbeelden dat de leerstof van een treinbegeleider gelijkgesteld is aan dat van een Technicus, Treinbestuurder of pakweg Traffic control in het seinhuis. Gezien ze allemaal rang 5 zijn.