Pagina 1 van 1

Toilet stuk op TGV

Geplaatst: 04 dec 2025, 08:28
door stijn
Gisternavond terug gekeerd oper TGV vanuit Lyon op TGV Inoui, 1ste klasse.
Er waren op de trein wat toiletten stuk.
Gewoon 2 wagons verder werkte het wel.

Voor ik thuis was een email gehad om ervoor te excuseren.

En nu een email gehad dat ik een kortingsbon krijg van 15% op m'n reisbedrag voor een volgende reis.

Inspiratie voor NMBS?

Re: Toilet stuk op TGV

Geplaatst: 06 dec 2025, 21:06
door Shrek
stijn schreef: 04 dec 2025, 08:28 Inspiratie voor NMBS?
Neen. Er valt niets te vergelijken met een normale trein, of wil je ook dat iedereen daarvoor moet gaan reserveren en een naam en email opgeven om mee te mogen?

Re: Toilet stuk op TGV

Geplaatst: 07 dec 2025, 08:45
door stijn
Shrek schreef: 06 dec 2025, 21:06 Neen. Er valt niets te vergelijken met een normale trein, of wil je ook dat iedereen daarvoor moet gaan reserveren en een naam en email opgeven om mee te mogen?
Dat weet ik ook wel, maar het verschil in attitude valt wel op... Als er een toilet stuk is op een trein in België, dan is dat zo... geen sorry... reiziger, trek er je plan maar mee... Is een trein in vertraging..., dan is dat zo... (meetsal) geen sorry... Reiziger, trek er je plan maar mee... Ik kan nog even doorgaan.

Ik ga hier niet beweren dat de SNCF perfect is, verre van, maar ik vond de manier waarop ze dit preventief oplosten toch wel een voorbeeld van klantvriendelijkheid.

Re: Toilet stuk op TGV

Geplaatst: 07 dec 2025, 09:12
door ovspotter_be
Als je meer dan één uur vertraging op je treinreis binnen België hebt krijg je je volledige ticketbedrag terugbetaald, dat is al veel meer dan wat de Europese wet voorschrijft (25% voor vertragingen tussen 60 en 120min en 50% voor vertragingen van meer dan 2u).

Re: Toilet stuk op TGV

Geplaatst: 07 dec 2025, 10:00
door trainlovertje
stijn schreef: 07 dec 2025, 08:45
Shrek schreef: 06 dec 2025, 21:06 Neen. Er valt niets te vergelijken met een normale trein, of wil je ook dat iedereen daarvoor moet gaan reserveren en een naam en email opgeven om mee te mogen?
Dat weet ik ook wel, maar het verschil in attitude valt wel op... Als er een toilet stuk is op een trein in België, dan is dat zo... geen sorry... reiziger, trek er je plan maar mee... Is een trein in vertraging..., dan is dat zo... (meetsal) geen sorry... Reiziger, trek er je plan maar mee... Ik kan nog even doorgaan.

Ik ga hier niet beweren dat de SNCF perfect is, verre van, maar ik vond de manier waarop ze dit preventief oplosten toch wel een voorbeeld van klantvriendelijkheid.
Het verschil in attitude is ook een non-argument, want NMBS heeft zelf geen hogesnelheidstreinen. Die spelen een liga hoger en dat valt af te leiden uit de prijs die je voor zo’n trein betaalt. Duurdere tickets gaat over het algemeen gepaard met betere service.
Als we NMBS echt willen gaan afspiegelen aan de SNCF, moeten we eerst en vooral de vergelijking maken met de TER-treinen. Wanneer je de geleverde diensten tussen TER-trein en NMBS-trein vergelijkt, heeft NMBS op vele vlakken toch wel een (grote) streep voor. In België zijn de toiletten van regionale treinen zuiverder dan in al onze omringende buurlanden, behalve Luxemburg. Een afgeschafte trein brengt ook minder problemen met zich mee, omdat het aanbod sterk vergroot is en de volgende al bijna aankomt net nadat de vorige is weggereden. Wacht maar eens op een volgende TER op de boerenbuiten.

Re: Toilet stuk op TGV

Geplaatst: 07 dec 2025, 14:00
door TimJ36
ovspotter_be schreef: 07 dec 2025, 09:12 Als je meer dan één uur vertraging op je treinreis binnen België hebt krijg je je volledige ticketbedrag terugbetaald, dat is al veel meer dan wat de Europese wet voorschrijft (25% voor vertragingen tussen 60 en 120min en 50% voor vertragingen van meer dan 2u).
Het klopt dat dit aanzienlijk meer is dan de Europese regelgevingen voorschrijven, maar laten we eerlijk zijn: op vele lijnen rijdt minstens een halfuurfrequentie waardoor vertragingen van meer dan één uur hier nauwelijks voorkomen. Je kan ook maar beroep doen op die volledige compensatie als je niet met een andere trein binnen de tijdspanne van 1 uur op je bestemming bent geraakt.

Met ingang van het nieuwe beheerscontract een tweetal jaar geleden werd de drempel rond het uitbetalen van compensaties verhoogd. Frequente vertragingen tussen de 15 en 30 minuten worden niet langer uitbetaald, en enkel abonnees kunnen nog aanspraak maken op compensaties voor vertragingen tussen de 30 en 60 minuten.