Pittoreske spoorlijnen Oostenrijk

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
rdv

Pittoreske spoorlijnen Oostenrijk

Bericht door rdv »

Ik ben eind maart voor een vergadering in Wenen, en na afloop zou ik graag via een aantal landschappelijk interessante spoorlijnen terug naar België gaan. Salzburg - Villach heb ik al een aantal keer gedaan. Max 2 à 3 dagen onderweg. Ik dacht via Semmering, Selzthal, Bischofshofen, Arlberg of via Garmisch-Partenkirchen. Omwille van de tijd, zou ik enkel doorgaande lijnen doen.

Iemand tips?
Dankuwel
trainlovertje
Contacteer:

Re: Pittoreske spoorlijnen Oostenrijk

Bericht door trainlovertje »

Attnang-Puchheim - Stainach-Irdning vind ik ook leuk, en nog leuker is Amstetten - Kleinreifling (enkel op vrijdag en in het weekend rijden er treinen verder door van Kleinreifling tot Selzthal en zelfs Bischofshofen). Moest je dus niet op een vrijdag of weekenddag reizen, kan je vanuit Kleinreifling terugreizen via de andere spoorlijn naar Sankt-Valentin, want ook dat is écht een mooie lijn. Sowieso álle lijnen van/naar Selzthal geven sterke Oostenrijkse vibes. Selzthal zelf is een bijzonder spoorwegknooppunt als je het mij vraagt; een hoop internationale treinen (frequent inclusief lange stilstanden omwille van rangeringen) voor zo'n boerengat omdat daar toevallig een aantal spoorlijnen samenkomen, al zal dat vanaf december veranderen door de opening van de Koralmbahn. Trouwens, over de Koralmbahn gesproken: ook die lijn lijkt me zeker de moeite. Dan kan je eventueel Wenen - Semmering - Graz -Koralmbahn - Klagenfurt - Villach doen enaan gezien je de Tauernbahn al gedaan hebt vanaf VIllach via Lienz en Südtirol (Franzensfeste/Brenner) de Brennerpas bereiken om in Innsbruck te belanden, wat ook dat zijn erg pittoreske lijntjes, voornamelijk het gedeelte Spittal-Millstättersee tot Franzensfeste. Vanaf Innsbruck is de route richting Bodensee ook geweldig, zeker de afdaling tussen Sankt-Anton en Bludenz.

Soit, ik kan je een boek schrijven over de Oostenrijkse spoorwegen, maar ik denk dat ik hiermee een goede aanzet geef.
En oh ja, ook de routes naar Braunau am Inn zijn leuk, dan kan je de grens over bij Simbach en via Mühldorf am Inn naar München, want ook da's echt nostalgisch!
Plaats reactie