Mag ik 2 opeenvolgende vervoersbewijzen gebruiken?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
zweistein

Mag ik 2 opeenvolgende vervoersbewijzen gebruiken?

Bericht door zweistein »

De oude vervoersvoorwaarden, nog steeds te vinden bij de nmbs, eindigen met:
MAG IK 2 OPEENVOLGENDE VERVOERBEWIJZEN GEBRUIKEN?
Ja. Je kunt een ander vervoerbewijs gebruiken vóór of na je ticket. Indien een ander vervoerbewijs gebruikt wordt vóór of
na je STANDARD TICKET, dan worden beiden beschouwd als één enkel vervoerbewijs en zijn de voordelen van de
alternatieve reisweg* van toepassing. Toon steeds je twee vervoerbewijzen bij controle in de trein.
In de nieuwe vervoersvoorwaarden vind ik er niets over, behalve:
Je TICKET DALUREN laat je toe in te stappen vanuit je vertrekstation tijdens de daluren
Dus als we even uitstappen en weer instappen is 't een ander traject?

Bijvoorbeeld: ik neem op een weekdag de trein om 17u58 van Kortenberg naar Gent met overstap in Brussel (of Leuven, maar laten we daar niet op ingaan). Dat is dus piekuur en kost (met train+) € 12,60. Maar ik mag ongetwijfeld ook een piekuurticket van Kortenberg naar Brussel en een daluurticket van Brussel naar Gent combineren, zijnde € 4,60 + € 6,70 of een halve koffie bespaard. Zo moet het zelfs als ik even in Brussel wil snuisteren, want met een enkel ticket mag de reis niet onderbroken worden. Mag ik ook een piekuurticket naar het eerste station (Nossegem) kopen en daar om 18u01 de reis vervolgen aan daluurtarief? Wat neerkomt op € 2,50 + € 7,60, alleen mogen we dan niet naar Manneken Pis gaan kijken. Niet echt een spectaculaire besparing, maar met exotischer trajecten misschien wel.
Laatst gewijzigd door zweistein op 27 jan 2026, 01:06, 1 keer totaal gewijzigd.
ovspotter_be

Re: Mag ik 2 opeenvolgende vervoersbewijzen gebruiken?

Bericht door ovspotter_be »

Tickets splitsen en dus verschillende vervoersbewijzen opeenvolgens gebruiken mag zeker.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Zo lang het niet verboden is, is het zeker toegestaan.
Een combinatieverbod zelfs op stations waar de trein stopt lijkt me juridisch aanvechtbaar.
Daviddb

Bericht door Daviddb »

Dit mag inderdaad perfect. En zoals je zelf zegt is het op die manier vaak voordeliger als je net op het einde van de spitsuren vertrekt.
Het is ook de enige manier om een langere stop in te lassen.
Plaats reactie