Mol-Antwerpen: geen tijdelijke versterking

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
joverwimp

Mol-Antwerpen: geen tijdelijke versterking

Bericht door joverwimp »

Op de radio wordt het, anders dan wanneer spoorverbindingen zijn onderbroken, zowat ieder uur herhaald: omdat er enkele autosnelwegbruggen worden vervangen is de E313 vijf dagen onderbroken. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) adviseert om de omgeving zoveel mogelijk te vermijden en/of een beroep te doen op ‘alternatief vervoer’.

Dat laatste is in dit land nog altijd het wat laatdunkende eufemisme voor openbaar vervoer, fietsen en te voet gaan. Het impliceert dat de auto de ‘normale’ manier van reizen is.

Op de website van AWV lezen we dat De Lijn haar dienstregeling in en naar Antwerpen ‘aanpaste’ aan de situatie. Ik wil zo welwillend zijn aan te nemen dat hier bedoeld is dat De Lijn in extra capaciteit voorziet.

Over de NMBS lezen we dat die een ‘goed alternatief’ vormt ‘om Antwerpen en de ruime omgeving te bereiken’. Dat is alweer een eufemisme, dit keer om te zeggen dat de NMBS haar aanbod niet heeft aangepast en gewoon doet alsof er niets aan de hand is.

Het resultaat was vandaag te zien in de treinen van en naar Antwerpen: wagons met op elkaar gep(l)akte mensen (zelfs al werd de eerste klas ‘gedeklasseerd’) en reizigers met fiets die noodgedwongen op het perron achterbleven (“Sorry, geen plaats!”). De vaste klanten kregen bijgevolg minder of zelfs geen service voor dezelfde prijs. De nieuwelingen kregen een slechte eerste indruk en zien we de eerstvolgende jaren niet meer terug. (Twee weetjes. Eén: officieel streeft Vlaanderen naar een modal split van 50% auto en 50% alternatieven (sic). Twee: ongeveer de helft van de Belgen neemt nooit (jamais/niehe) de trein. Zoek het potentiële verband.)

De NMBS had de uitzonderlijke verkeerssituatie kunnen aangrijpen om een nieuw publiek de geneugten van de trein te laten ontdekken. In plaats daarvan koos het spoorbedrijf ervoor om de clichés die bij niet-treingebruikers bestaan te bevestigen.

Op de website van AWV werd er na de eerste 48 uur alleen bericht over hoe het de automobilisten was vergaan. (Vrij goed blijkbaar, al was er wat extra zaterdagdrukte doordat het in het Sportpaleis (ja, ik ken de nieuwe naam) en in de Lotto Arena ‘business as usual’ was.) Over de ervaringen van fietsers en openbaar vervoergebruikers had de site niets te melden. Nochtans zijn het wel die mensen die het advies van AWV het best hebben opgevolgd…

Samengevat: wat is er mis?

De berichtgeving en de communicatie gebeuren nog altijd exclusief vanuit voorruitperspectief (maar ere wie ere toekomt: de website van ‘Slim naar Antwerpen’ vormt hierop een loffelijke uitzondering: de ‘standaardinstelling’ is daar multimodaal)
Hoewel het spoornet in het decreet basisbereikbaarheid wordt beschouwd als het ‘kernnet’, is er geen coördinatie tussen de NMBS en de andere ‘operatoren’
Hoewel ‘combimobiliteit’ zogenaamd centraal staat in het decreet basisbereikbaarheid, wordt die als het er op aankomt stiefmoederlijk behandeld
Door haar eilandmentaliteit laat de NMBS voortdurend kansen liggen om nieuwe reizigers aan te trekken
En ach ja, dat ook nog: wie Waze raadpleegt krijgt op sommige momenten natuurlijk een ander traject voorgesteld dan de officiële omleidingsroute, met alle gevolgen van dien op het onderliggende wegennet.
Het bovenstaande is geen uitzondering. Het is niet typisch voor de Kempen of voor Antwerpen. Het is exemplarisch voor het mobiliteitsgebeuren in ons land. Misschien is een en ander een agendapuntje waard op een ministerraad of op een Vervoerregioraad?

https://deanderekrispeeters.wordpress.c ... Scseh64IyQ
ovspotter_be

Re: Mol-Antwerpen: geen tijdelijke versterking

Bericht door ovspotter_be »

Treinen zouden volgens de NMBS morgen worden versterkt, echter eerst zien en dan pas geloven.
pietje

Bericht door pietje »

Ben ik weer te cynisch als ik stel dat men bij de NMBS helemaal geen voeling heeft met wat er in het land gebeurt?
Die werken zijn al heel lang aangekondigd en dat men nu pas in gang schiet, is toch echt wel een blamage.

Ik ben het niet eens met deze quote in het stuk:
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) adviseert om de omgeving zoveel mogelijk te vermijden en/of een beroep te doen op ‘alternatief vervoer’.

Dat laatste is in dit land nog altijd het wat laatdunkende eufemisme voor openbaar vervoer, fietsen en te voet gaan. Het impliceert dat de auto de ‘normale’ manier van reizen is.
Als AWV de mensen die van een afgesloteen snelweg willen gebruik maken, naar een alternatief verwijst, is dat toch helemaal niet een laatdunkend eufemisme?

Voor de rest kan ik mij wel in het stuk vinden, de NMBS heeft hier echt een kans laten liggen om mensen te overhalen om meer met de trein te reizen.
joverwimp

Bericht door joverwimp »

ovspotter_be schreef: 13 apr 2026, 18:04 Treinen zouden volgens de NMBS morgen worden versterkt, echter eerst zien en dan pas geloven.
De P-trein die om 7.23 in Mol vertrok kreeg 3 extra rijtuigen; bij de overstap in Lier ook 3 extra
De S-trein die om 7.34 vertrok kreeg eveneens 3 rijtuigen extra.
De overige treinen behielden hun capaciteit.
Plaats reactie