Trein valt in panne vlak over de grens

Plaats reactie
Dewi

Trein valt in panne vlak over de grens

Bericht door Dewi »

150 passagiers zitten 4 uur lang vast in trein net over grens met Frankrijk door defecte locomotief
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/08/28 ... nse-grens/
(Als ze uiteindelijk in Tourcoing terecht kwamen, vermoed ik dat het eerder de trein tussen Kortrijk en Lille Flandres zal geweest zijn, niet die vanuit Doornik).

Ik ben dat ook eens tegengekomen daar, een vijftal jaar geleden denk ik. We kwamen vanuit België en waren al ter hoogte van het rangeerterrein in Tourcoing toen de trein in panne viel, volledig dood. We hebben daar toen een tweetal uur gewoon blijven zitten zonder dat er iets gebeurde. Ik zat dicht bij de twee treinbegeleiders en hoorde ze tegen mekaar hun beklag doen over dat ze in Tourcoing aan het moeilijk doen waren, ze wilden eerst niets ondernemen. Dat zou de zaak veel vertraagd hebben, kon ik er uit afleiden. Uiteindelijk zijn we dan toch geëvacueerd door de SNCF (ik denk door het personeel van Tourcoing) en over de sporen naar het station Tourcoing moeten wandelen.

Zou dat een probleem zijn van specifiek die grensovergang, dat men er gewoon niet op de hoogte is wat de procedures zijn? Of is dat algemeen zo ingewikkeld bij elke grensovergang wanneer er iets misloopt?
klaas

Re: Trein valt in panne vlak over de grens

Bericht door klaas »

Mja, die bundel ligt inderdaad wel op een goeie remafstand van de grens, misschien een storing aan de treinbeïnvloeding?

Overigens wel een vreemd artikel: inderdaad een andere route dan in het artikel vermeld, maar heeft iemand ooit de locomotief van een MS96 gezien?

En dan het gekende probleem: een MS96 kan enkel door een andere MS96 gesleept worden (of via een hulpkoppeling, maar dat kan lang duren...). En die grens zal er al helemaal geen goed aan doen...
Plaats reactie