jaaroverzicht
Geplaatst: 31 dec 2006, 16:12
Dag,
Een echte reportage is het deze keer niet, maar ik weet niet goed waar ik er anders heen moet. 2006: de cijfers.
De stiptheid:
- ik nam in 2006 441 treinen; daarvan reden er 403 (91.4 %) met een vertraging van 5 minuten of minder; 14 (3.2 %) deponeerde me met meer dan 10 minuten vertraging. Mijn jaarrecord werd met 104' gevestigd op 25/10 met trein 1535 die voor vuurwerk zorgde op lijn 50A, en daarmee zelfs het tv-nieuws haalde. In het algemeen moet je tot 2001 teruggaan om dergelijke zwakke cijfers te noteren, MAAR:
- ik nam ook 507 bussen (en enkele trams); daarvan bereikten er 347 (68.4 %) de meet met vijf minuten vertraging of minder, en 48 (9.5 %) reden zelfs meer dan 10 minuten vertraging bij elkaar. Het is opvallend hoe de busmaatschappijen altijd buiten schot blijven, terwijl ze nochtans veel slechtere cijfers voorleggen dan de NMBS.
De prijs:
- met de trein legde ik 17401 km af, voor 2259.025 EURO, zijnde 0.13 EURO per km;
- De Lijn ontving 153.10 EURO van ons voor 3496 km, zijnde 0.04 EURO per km;
- de TEC kreeg 142.70 EURO voor 694 km, goed voor 0.21 EURO/km;
- de MIVB-trams en -bussen gebruikte ik nauwelijks: 15 km, 4.10 EURO, zijnde 3.66 EURO/km.
Daarbij moet worden opgemerkt dat:
- de kilometers bij De Lijn voor het grootste deel alleen afgelegd worden, en dat mijn Omnipas door de vriendelijke Minister van Onderwijs volledig wordt terugbetaald;
- we de bussen van de TEC meestal met 2 nemen, en dan betalen met een Carte Inter;
- de treinkilometers ongeveer evenredig verdeeld zijn alleen/met twee, we zo goed als altijd in eerste klas reizen, en daarvoor gebruik maken van een halveprijskaart (088), een voor elk.
Het materiaal:
De rijtuigen scoren de volgende percentages afgelegde kilometers:
M4: 5.5 %
M5: 0.8%
M6: 7.0 %
I11: 12.2 %
I6/I10: 2.5 %
internationale rijtuigen niet-NMBS: 2.3 %
Voor de elektrische stellen ziet de verdeling er als volgt uit:
ms 86: 1.4 %
ms 130: 3.5 %
ms 140: 7.8 %
vierledig stel: 7.9 %
ms 80: 19.7 %
ms 96: 21.8 %
Thalys (binnenverkeer): 1.5 %
mw 41: 5.7 % - zo weet je meteen ook dat 94.3 % van mijn ritten elektrisch waren.
Mijn gesleepte treinen werden getrokken door de volgende locs:
11: 1.2 %
13 of 30: 14.0 %
15: 0.5 %
20: 2.4 %
21: 7.6 %
22: 0.2 %
25: 0.2 %
27: 4.7 %
Zo, nu rest me alleen nog jullie allemaal een Zalig en Gelukkig 2007 te wensen. Vermoedelijk tot volgend jaar
Een echte reportage is het deze keer niet, maar ik weet niet goed waar ik er anders heen moet. 2006: de cijfers.
De stiptheid:
- ik nam in 2006 441 treinen; daarvan reden er 403 (91.4 %) met een vertraging van 5 minuten of minder; 14 (3.2 %) deponeerde me met meer dan 10 minuten vertraging. Mijn jaarrecord werd met 104' gevestigd op 25/10 met trein 1535 die voor vuurwerk zorgde op lijn 50A, en daarmee zelfs het tv-nieuws haalde. In het algemeen moet je tot 2001 teruggaan om dergelijke zwakke cijfers te noteren, MAAR:
- ik nam ook 507 bussen (en enkele trams); daarvan bereikten er 347 (68.4 %) de meet met vijf minuten vertraging of minder, en 48 (9.5 %) reden zelfs meer dan 10 minuten vertraging bij elkaar. Het is opvallend hoe de busmaatschappijen altijd buiten schot blijven, terwijl ze nochtans veel slechtere cijfers voorleggen dan de NMBS.
De prijs:
- met de trein legde ik 17401 km af, voor 2259.025 EURO, zijnde 0.13 EURO per km;
- De Lijn ontving 153.10 EURO van ons voor 3496 km, zijnde 0.04 EURO per km;
- de TEC kreeg 142.70 EURO voor 694 km, goed voor 0.21 EURO/km;
- de MIVB-trams en -bussen gebruikte ik nauwelijks: 15 km, 4.10 EURO, zijnde 3.66 EURO/km.
Daarbij moet worden opgemerkt dat:
- de kilometers bij De Lijn voor het grootste deel alleen afgelegd worden, en dat mijn Omnipas door de vriendelijke Minister van Onderwijs volledig wordt terugbetaald;
- we de bussen van de TEC meestal met 2 nemen, en dan betalen met een Carte Inter;
- de treinkilometers ongeveer evenredig verdeeld zijn alleen/met twee, we zo goed als altijd in eerste klas reizen, en daarvoor gebruik maken van een halveprijskaart (088), een voor elk.
Het materiaal:
De rijtuigen scoren de volgende percentages afgelegde kilometers:
M4: 5.5 %
M5: 0.8%
M6: 7.0 %
I11: 12.2 %
I6/I10: 2.5 %
internationale rijtuigen niet-NMBS: 2.3 %
Voor de elektrische stellen ziet de verdeling er als volgt uit:
ms 86: 1.4 %
ms 130: 3.5 %
ms 140: 7.8 %
vierledig stel: 7.9 %
ms 80: 19.7 %
ms 96: 21.8 %
Thalys (binnenverkeer): 1.5 %
mw 41: 5.7 % - zo weet je meteen ook dat 94.3 % van mijn ritten elektrisch waren.
Mijn gesleepte treinen werden getrokken door de volgende locs:
11: 1.2 %
13 of 30: 14.0 %
15: 0.5 %
20: 2.4 %
21: 7.6 %
22: 0.2 %
25: 0.2 %
27: 4.7 %
Zo, nu rest me alleen nog jullie allemaal een Zalig en Gelukkig 2007 te wensen. Vermoedelijk tot volgend jaar