Pagina 1 van 3

Terug bietentreinen?

Geplaatst: 23 feb 2006, 13:02
door SIMPY.be
Heb zo kort iets opgevangen door de radio dat er dit jaar terug Bietentreinen rijden tussen Poperinge en Moerbeke !

Geplaatst: 23 feb 2006, 13:43
door Tim
Ah dat zou prachtig zijn! Laten we hopen :wink:

Geplaatst: 23 feb 2006, 17:49
door 5307
fanastisch...
dan kan ik voor het eerst die machines fotograferen

maar ik vrees dat het hlr 77/78 zal zijn en geene GM-diesel :(

Geplaatst: 23 feb 2006, 18:16
door SIMPY.be
ik vrees ook daat het 2 ABC'kes gaan zijn...
we zullen zien hé

Geplaatst: 23 feb 2006, 19:25
door Tim
Iets anders dan 77/78 zal je inderdaad niet meer zien, want de bietentreinen worden gereden door locs van Merelbeke en die hebben geen andere diesels meer, behalve de 62'ers maar die worden enkel nog gebruikt door Infrabel.

Geplaatst: 23 feb 2006, 19:40
door Shrek
beter iets dan niets :P

Re: Terug bietentreinen?

Geplaatst: 23 feb 2006, 20:27
door Henk
SIMPY.be schreef:Heb zo kort iets opgevangen door de radio dat er dit jaar terug Bietentreinen rijden tussen Poperinge en Moerbeke !
Bericht in de regionale blz. van De Standaard:

Suikerbieten opnieuw per trein vervoerd
Overslagstation wordt weer in gebruik genomen


Poperinge. Vanaf oktober wordt de grote overslagmachine achter het station in Poperinge opnieuw in gebruik genomen.

Alle suikerbuiten uit de regio gaan dan opnieuw via de trein naar de suikerfabriek van Moerbeke Waas. Vroeger gebeurde het transport van bieten uit de Hopperegio altijd per trein. De bieten werden naar het station gebracht en daar op wagons overgeladen. Maar door fusies in de suikerfabrieken moesten de Poperingse bieten vorig seizoen met vrachtwagens naar Veurne worden gevoerd.

Dat veroorzaakte nogal wat overlast op de drukke N8 tussen Oostvleteren en Veurne. Eind december vorig jaar werd beslist de suikerfabriek in Veurne te sluiten, maar waar de telers met hun suikerbieten naartoe moesten en hoe, was toen nog onduidelijk.

,,Na verschillende vergaderingen met de planters, de directie, de vervoerders en uiteraard met de NMBS werd besloten om het bietenstation van Poperinge opnieuw in gebruik te nemen. Dat geldt voor de bieten die nu gezaaid worden in groot-Poperinge en de omliggende gemeenten. De campagne begin in oktober'', zegt Robert Van Gaever, directielid bij de suikerfabriek Iscal Sugar.

,,De suikerbieten worden naar Moerbeke gebracht, want dat is de enige fabriek die via het spoor rechtstreeks bereikbaar is'', zegt Van Gaever. ,,Rekening houdend met de situatie op de wereldmarkt en de Europese afspraken zullen heel wat minder bieten gezaaid worden. De telers moeten hun quotum zo dicht mogelijk benaderen opdat de teelt winstgevend zou blijven.''

Geplaatst: 23 feb 2006, 22:29
door Tim
Dat hoor ik graag. Ik vreesde al dat L77 ten dode was opgeschreven!

Geplaatst: 25 feb 2006, 19:46
door Bert
Super, terug bietentreinen. 8)

Geplaatst: 25 feb 2006, 20:03
door Tim
Vandaag moest ik langs L77 passeren en de rails zagen donkerbruin, wat er dus op wijst dat er al zeer lang niets meer gepasseerd is. Wel knippert de overwegsignalisatie nog.

Toch vreemd dat er geen ontroestingritten plaatsvinden, terwijl op L86 Leuze - Frasnes er 2 keer per week een ontroestingsrit plaatsvond, en er amper 10 keer per jaar een goederentrein op reed.

Geplaatst: 25 feb 2006, 22:50
door Trainspotterke
Ik had het hier al meermaals gepost dat de afschaffing van bietentreinen niet definitief was en er dit jaar opnieuw zouden ingelegd worden! 8)

Geplaatst: 25 feb 2006, 23:06
door Tim
Wel laten we hopen dat het geen korte heropleving is maar dat ze nog meerdere jaren zullen rijden, de staat van lijn 77 is nu ook niet echt fantastisch en ik denk niet dat Infrabel nog grote investeringen wil steken in een lijn die maar 3 maand per jaar gebruikt wordt...

Geplaatst: 25 feb 2006, 23:46
door Shrek
zijn er geen plannen om L77 richting antwerpen door te trekken? :P zo rap zullen ze die dan niet afbreken zeker :roll:

Geplaatst: 26 feb 2006, 10:58
door Bert
Dat zou ik nu toch wel niet doen. Er zijn al genoeg lijnen naar Antwerpen , waarom er nog een bij doen terwijl die redelijk parallel zou lopen met de lijn 59.

Geplaatst: 26 feb 2006, 11:11
door Shrek
Bert schreef:Dat zou ik nu toch wel niet doen. Er zijn al genoeg lijnen naar Antwerpen , waarom er nog een bij doen terwijl die redelijk parallel zou lopen met de lijn 59.
ontlasting van L59 waarschijnlijk, maar ik weet ook niks concreet over die plannen, ik heb gewoon ooit eens een kaartje gezien met die verbinding op