100 OV-passagiers zijn géén 100 auto's minder op de baan
Geplaatst: 07 jan 2007, 18:49
Sinds jaren wordt er veel gediscussieerd over het gratis of goedkoper maken van het OV. Het argument hiervoor is steeds hetzelfde: als er meer mensen het openbaar vervoer gebruiken, rijden er minder auto's op de weg en daar vaart het milieu wel bij. Deze stelling is mijns inziens echter niet helemaal juist. Want het openbaar vervoer rijdt natuurlijk op water. "Ja, maar een trein/bus met zoveel passagiers erin vervuilt lang niet zoveel als even zoveel auto's!" zegt men dan. Men gaat ervan uit dat iedere TTB-passagier automatisch een auto minder op de weg betekent. En deze redenatie klopt volgens mij niet.
Eerst en vooral: een aanzienlijk deel van de openbaarvervoer-passagiers zijn mensen die geen auto(rijbewijs) ter beschikking hebben, zoals personen jonger dan 18, ouderen, mensen met een laag inkomen,... Als er geen OV was, zouden die ófwel afzien van hun verplaatsing, ófwel hun verplaatsing te voet of per fiets doen. Zou het gratis worden, dan zouden waarschijnlijk vooral zíj er meer gebruik van maken, terwijl ze toch al niet of nauwelijks de wagen gebruikten. Trouwens, ook trein-, tram-, en busgebruikers die wél over een vierwieler beschikken zouden, moest het gratis worden, niet altijd het OV gebruiken in plaats van hun wagen. Het zou goed kunnen dat die nog (ongeveer) evenveel met hun metalen doos zouden rondtoeren, en daarbovenop meer met de trein, tram en bus reizen. Lang niet alle verplaatsingen dienen immers "noodzakelijke" doelen, zoals werk en boodschappen.
Zelfs de TTB-ers die anders wél met de wagen zouden gaan, betekenen niet evenveel auto's minder op de weg. In auto's zit er gemiddeld niet 1, maar ongeveer 1,5 personen. 15 OV-reizigers die anders met de metalen doos zouden gaan, zijn dus niet 15, maar 10 vierwielers minder.
Ik heb er geen flauw idee van hoeveel % van de OV-passagiers het openbaar vervoer zou gebruiken in plaats van hun eigen motorvervoermiddel, maar laten we voor het gemak eens de helft nemen. En we hebben een trein in gedachten waar 90 mensen inzitten. (Je moet er rekening mee houden dat de gemiddelde bezetting van treinen en andere OV-eenheden nooit echt ideaal zal zijn, hoe goed je ook je best doet om dat wel zo te krijgen) 45 daarvan laten dus hun vierwieler op stal. Die 45 moet dan nog gedeeld worden door 1,5 , en zo komen we dus aan 30 blikken minder. Maar wel 1 trein meer. Het gemiddeld energieverbruik van treinen en zo, daar weet ik echt niets over, maar volgens mijn intuïtie verbruikt en vervuilt een 1 kleine of middelgrote trein toch niet echt zo héél veel minder dan 30 wagens, misschien wel een béétje minder, maar niet bijvoorbeeld 10 keer minder.
Met dat alles wil ik niet zeggen dat ik tegen elke vorm van openbaar vervoer ben, wel dat, zoals uitgelegd in het begin, het mijns inziens een denkfout is dat iedere OV-reizigerskilometer een autokilometer inhoudt. En dat het openbaar vervoer dus niet altíjd een zegen is voor het milieu. Om het in één zin samen te vatten:
Het is voor het milieu niet beter dat er méér met het openbaar vervoer gereisd wordt, wel dat er mínder autokilometers gemaakt worden.
Graag jullie meningen over mijn stelling.
Eerst en vooral: een aanzienlijk deel van de openbaarvervoer-passagiers zijn mensen die geen auto(rijbewijs) ter beschikking hebben, zoals personen jonger dan 18, ouderen, mensen met een laag inkomen,... Als er geen OV was, zouden die ófwel afzien van hun verplaatsing, ófwel hun verplaatsing te voet of per fiets doen. Zou het gratis worden, dan zouden waarschijnlijk vooral zíj er meer gebruik van maken, terwijl ze toch al niet of nauwelijks de wagen gebruikten. Trouwens, ook trein-, tram-, en busgebruikers die wél over een vierwieler beschikken zouden, moest het gratis worden, niet altijd het OV gebruiken in plaats van hun wagen. Het zou goed kunnen dat die nog (ongeveer) evenveel met hun metalen doos zouden rondtoeren, en daarbovenop meer met de trein, tram en bus reizen. Lang niet alle verplaatsingen dienen immers "noodzakelijke" doelen, zoals werk en boodschappen.
Zelfs de TTB-ers die anders wél met de wagen zouden gaan, betekenen niet evenveel auto's minder op de weg. In auto's zit er gemiddeld niet 1, maar ongeveer 1,5 personen. 15 OV-reizigers die anders met de metalen doos zouden gaan, zijn dus niet 15, maar 10 vierwielers minder.
Ik heb er geen flauw idee van hoeveel % van de OV-passagiers het openbaar vervoer zou gebruiken in plaats van hun eigen motorvervoermiddel, maar laten we voor het gemak eens de helft nemen. En we hebben een trein in gedachten waar 90 mensen inzitten. (Je moet er rekening mee houden dat de gemiddelde bezetting van treinen en andere OV-eenheden nooit echt ideaal zal zijn, hoe goed je ook je best doet om dat wel zo te krijgen) 45 daarvan laten dus hun vierwieler op stal. Die 45 moet dan nog gedeeld worden door 1,5 , en zo komen we dus aan 30 blikken minder. Maar wel 1 trein meer. Het gemiddeld energieverbruik van treinen en zo, daar weet ik echt niets over, maar volgens mijn intuïtie verbruikt en vervuilt een 1 kleine of middelgrote trein toch niet echt zo héél veel minder dan 30 wagens, misschien wel een béétje minder, maar niet bijvoorbeeld 10 keer minder.
Met dat alles wil ik niet zeggen dat ik tegen elke vorm van openbaar vervoer ben, wel dat, zoals uitgelegd in het begin, het mijns inziens een denkfout is dat iedere OV-reizigerskilometer een autokilometer inhoudt. En dat het openbaar vervoer dus niet altíjd een zegen is voor het milieu. Om het in één zin samen te vatten:
Het is voor het milieu niet beter dat er méér met het openbaar vervoer gereisd wordt, wel dat er mínder autokilometers gemaakt worden.
Graag jullie meningen over mijn stelling.