Pagina 1 van 2

Dienstregeling wordt toch bijgestuurd

Geplaatst: 23 jan 2007, 21:21
door KB
Spoorwegen sturen dienstregeling toch bij
di 23/01/07 - De NMBS gaat haar nieuwe dienstregeling bijsturen. Dat gebeurt na een analyse van de klachten en opmerkingen van reizigers.

De precieze aanpassingen maakt de NMBS pas woensdag bekend.

Sinds 10 december geldt er een nieuwe dienstregeling bij de spoorwegen. Dat had gevolgen voor 25 procent van de reizigers. Het ging om de meest drastische wijziging in 10 jaar.

Er waren echter veel klachten. Veel reizigers bleken hun aansluiting te missen. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers en de NMBS-ombudsman kregen veel meer klachten.

Vorige week nog gaf NMBS-topman Marc Descheemaecker nog toe dat de nieuwe dienstregeling nadelig was voor 15.000 dagelijkse reizigers.
Bron: Vrtnieuws.net (het bericht staat hier).

Geplaatst: 23 jan 2007, 21:25
door Trainspotterke
Allé, het nieuws is eindelijk de Frankrijkstraat binnengewaaid! :lol:

Ik hoop dat ze een kwartierdienst Brugge - Gent in petto hebben! 8) :lol:

Geplaatst: 23 jan 2007, 21:29
door nicken
Trainspotterke schreef:Allé, het nieuws is eindelijk de Frankrijkstraat binnengewaaid! :lol:

Ik hoop dat ze een kwartierdienst Brugge - Gent in petto hebben! 8) :lol:
daar drinkt m'n enkel koffie,gelijk velen :shock:

Geplaatst: 23 jan 2007, 22:20
door Jonathan
Ik hoop dat de IC C wat minder lang in Brugge staat te nieksen.

Geplaatst: 23 jan 2007, 22:34
door FLV-FGSP
Trainspotterke schreef:Allé, het nieuws is eindelijk de Frankrijkstraat binnengewaaid! :lol:

Ik hoop dat ze een kwartierdienst Brugge - Gent in petto hebben! 8) :lol:
Op dat soort ingrijpende veranderingen zou ik maar niet rekenen.

Geplaatst: 23 jan 2007, 23:27
door Gregske
Trainspotterke schreef:Allé, het nieuws is eindelijk de Frankrijkstraat binnengewaaid! :lol:

Ik hoop dat ze een kwartierdienst Brugge - Gent in petto hebben! 8) :lol:
Op zijn minst :cool:

Geplaatst: 24 jan 2007, 14:52
door Patrick
NMBS stuurt dienstregeling bij

BRUSSEL - De NMBS stuurt haar dienstregeling bij om tegemoet te komen aan de verzuchtingen van de reizigers. Een reeks bijsturingen zijn al uitgevoerd, anderen treden op 5 februari of later in werking. De bijsturingen moeten het aantal reizigers die benadeeld zijn door de nieuwe dienstregeling meer dan halveren. Dat maakte de NMBS woensdag op een persconferentie bekend.

De nieuwe NMBS-dienstregeling trad op 10 december 2006 in werking en weekte meteen een pak reacties los. Op 11 december was er een piek in het aantal klachten (175).

De NMBS maakte een analyse van die klachten en stelde vast dat de top vijf zich concentreerde rond de verbindingen St-Niklaas-Dendermonde-Brussel (lijn 60), Luik-Leuven-Brussel (lijn 36), Gent-Oostende (lijn 50a), Gent-Aalst-Brussel (lijn 50) en Hasselt-Leuven (lijn 35). Op bepaalde lijnen zijn al aanpassingen uitgevoerd en wordt gewerkt aan verdere ingrepen.

Volgens Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS, zullen de aanpassingen het aantal reizigers die benadeeld zijn door de dienstregeling doen verminderen van 7 procent naar 3 procent, of van ongeveer 21.000 naar zowat 10.000 van de 300.000 dagelijkse reizigers. avb
Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 012007_051

Geplaatst: 24 jan 2007, 15:20
door Merijn
nicken schreef:
Trainspotterke schreef:Allé, het nieuws is eindelijk de Frankrijkstraat binnengewaaid! :lol:

Ik hoop dat ze een kwartierdienst Brugge - Gent in petto hebben! 8) :lol:
daar drinkt m'n enkel koffie,gelijk velen :shock:
Sorry,

maar daar ben ik het dus niet mee eens: er zijn er ook enkelen die water drinken ipv koffie...just is just! :twisted:

Verder hoop ik op een extra stelletje smorgens en savonds, maar ik mag niet klagen: er is wel voor iedereen zitplaats als we mooi tegen elkaar plakken. :lol:

Re: Dienstregeling wordt toch bijgestuurd

Geplaatst: 24 jan 2007, 21:42
door Vennbahnerke
KB schreef:
Spoorwegen sturen dienstregeling toch bij
di 23/01/07 - De NMBS gaat haar nieuwe dienstregeling bijsturen. Dat gebeurt na een analyse van de klachten en opmerkingen van reizigers.

De precieze aanpassingen maakt de NMBS pas woensdag bekend.
Dan zou je denken dat ze die aanpassingen op hun site gaan zetten maar neen: noppes, nada, niente :roll:

Door dingen duidelijk en dadelijk mee te delen en enige luisterbereidheid te tonen (of toch minstens te doen alsof) zou het imago van de NMBS bij zijn klanten vééél beter kunnen zijn. Maar wat baten kaars en bril, als de Frankrijkstraat niet zien wil...

Communicatie: het is en blijft een pijnpunt bij de NMBS...

Geplaatst: 24 jan 2007, 23:32
door tom007
NMBS past dienstregeling aan op vijf lijnen
wo 24/01/07 - De spoorwegen sturen hun dienstregeling bij om tegemoet te komen aan de klachten van de reizigers. Een reeks bijsturingen is al uitgevoerd, andere gaan op 5 februari of later in.
De bijsturingen moeten het aantal reizigers die nadeel ondervinden van de nieuwe dienstregeling meer dan halveren.
(foto PhotoNews) Dat maakte de NMBS woensdag op een persconferentie bekend.

De nieuwe NMBS-dienstregeling trad op 10 december 2006 in werking en leidde meteen tot een pak reacties.

Op 11 december was er een piek in het aantal reacties met 175 klachten.

De NMBS maakte een analyse van die klachten en stelde vast dat de top vijf zich concentreerde rond de verbindingen St-Niklaas-Dendermonde-Brussel (lijn 60), Luik-Leuven-Brussel (lijn 36), Gent-Oostende (lijn 50a), Gent-Aalst-Brussel (lijn 50) en Hasselt-Leuven (lijn 35).

Op bepaalde lijnen zijn al aanpassingen uitgevoerd en wordt gewerkt aan verdere ingrepen.

Volgens Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS, zullen de aanpassingen het aantal reizigers die benadeeld zijn door de dienstregeling verminderen van 7 procent naar 3 procent, of van ongeveer 21.000 naar zowat 10.000 van de 300.000 dagelijkse reizigers.

bron http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml#

Geplaatst: 25 jan 2007, 18:29
door MaiKeg
Voila,

Nu gaat men de uren van de treinen weer veranderen en kunnen de reizigers weer klagen dat het niet meer aansluit met de bus.

En zo is 't altijd wel iets...

Re: Dienstregeling wordt toch bijgestuurd

Geplaatst: 25 jan 2007, 21:42
door Duikbril AM86
Vennbahnerke schreef:
KB schreef:
Spoorwegen sturen dienstregeling toch bij
di 23/01/07 - De NMBS gaat haar nieuwe dienstregeling bijsturen. Dat gebeurt na een analyse van de klachten en opmerkingen van reizigers.

De precieze aanpassingen maakt de NMBS pas woensdag bekend.
Dan zou je denken dat ze die aanpassingen op hun site gaan zetten maar neen: noppes, nada, niente :roll:

Door dingen duidelijk en dadelijk mee te delen en enige luisterbereidheid te tonen (of toch minstens te doen alsof) zou het imago van de NMBS bij zijn klanten vééél beter kunnen zijn. Maar wat baten kaars en bril, als de Frankrijkstraat niet zien wil...

Communicatie: het is en blijft een pijnpunt bij de NMBS...
Maar wat baten kaars en bril, als de Frankrijkstraat niet zien wil...
prachtig gezegde en klop als een bus! :D
Statistieken en dat alles goed gaat op papier gaat ja, voor de rest......
De praktijk is wat anders, communiceren ja de NMBS en communiceren vandaag aan de lijve ondervonden.

Deze morgen wou ik in Haaltert de Cityrail (of veredelde stoptrein) naar Brussel-Noord van 6u32 nemen, het werd al snel 6u35 en toen werd ons via de geluidsinstallatie gezegd dat de CR-trein naar Brussel-Noord aangekondigd was met 5 min. vertraging, er kwam een trein Haaltert binnen met een locomotief en een 10 tal M4 rijtuigen in de plaats van 4 fluitketels. Het bleek de p-trein naar Schaarbeek te zijn die invertraging was. Kunnen ze dan niet duidelijk communiceren en zeggen dat de eerste trein de p-trein naar Schaarbeek ging zijn i.d.p. van de CR-trein naar Brussel-Noord.
Weet er hier eigenlijk iemand van waar die geluidsinstallatie in Haaltert wordt bediend? Het is in ieder geval niet de stem van Erwin (de loketbediende van het station van Haaltert).
Van in Burst of Denderleeuw??
Soms krijgen we daar zo van die korte mededelingen die je met moeite verstaat. De trein naar Brussel is in vertraging, of zo van die toestanden


'avonds

Ik kwam deze avond van Gent met de IR trein (3516) naar Aalst - Luchthaven, voor we Wetteren binnen reden wachten, voorbij Wetteren wachten na ongeveer 5 minuten wachten werden we eindelijk op de hoogte gebracht dat door een probleem voor Schellebelle de trein zo vertrekken met 10 min. vertraging. Dan reden we Schellebelle binnen, de treinbegleider sluit de deuren en dan bleek dat de wisselstraat niet meer werkte om richting Aalst. Uitendelijk moesten we in Schellebelle van de trein en moesten we op het spoor 2 een andere p-trein nemen.
Op de trein (3516) werd er nog gecommuniceerd rond het probleem, op diene p-trein naar Gent waar we op terecht kwamen niets.
We kwamen aan in Gent rond 17u50 weer niets van communicatie over het probleem, heb dan een tijdje staan twijfelen of ik nu de IC Aalst -Genk ging nemen van 18u13, of de stoptrein Zottegem -Geraardsbergen van 18u06 om dan vanuit Zottegem naar Haaltert te gaan.
Der kwam dan zo ne medewerken van de NMBS met zijn fluojasje aan op het perron en heb dan aan diene persoon info gevraagd.
Diene heeft ons dan verteld dat de IC Aalst- Genk rechtstreeks naar Denderleeuw ging rijden via lijn 50a.
Ben dan met een 1u 20 min. vertraging toch in Haaltert geraakt.

En communiceren dat de spoorwegen kunnen, ze hadden denk ik schrik dat hun geluidsinstallatie in Schellebelle te snel zou versleten zijn zeker? Of op diene p-trein naar Gent!
Ze kunnen mij toch geen boete aan doen als ik via Zottegem zou gegaan zijn, want ik werd over niets geimformeert heb alles zelf moeten uitzoeken. ............

Geplaatst: 26 jan 2007, 00:29
door FLV-FGSP
Top 5 van binnengekomen klachten bij de NMBS:
L60 Brussel - Dendermonde
L36 Brussel - Luik
L50+50A Brussel - Gent
L35 Leuven Hasselt
L25 Brussel Antwerpen

Aanpassingen:

L60:
P5327 (was Dendermonde 8:25) reeds vervroegd per 2/1
P8094 is versterkt en stopt in Merchem om 17:32 (per 2/1)
Scholierentrein P 5307 (Dendermonde a. 7:38 wordt 20 minuten verlaat (per 5/2)
P5326 (Sint-Niklaas - Dendermonde - Brussel-Zuid) gaat opnieuw via NZV vanaf 23 maart
Lange stop in Dendermonde kan niet korter wegens aansluitingen.

L36
Voor P7302 (Genk - Leuven [7.51] - Brussel) en 8302 (Brussel Z [17:42] - Leuven - Genk) is een bijkomende stop in Diegem aangevraagd bij Infrabel.

L50(A): 1 stop in Liedekerke extra vanaf 13/12
P7005 (Gent 7:43) wordt versterkt.

IC1508 (Knokke 8.10) vertrekt 3 minuten eerder voor Brugse scholieren.

L35
P-treinen door de boog van Leuven zijn per 8/1 versterkt.

L25/15
Problemen met dienstuitvoering worden verder opgevolgd.
Dubbeldekstreinen naar Turnhout krijgen 2 minuten extra rijtijd.

Hasselt - Brussel

Geplaatst: 26 jan 2007, 08:25
door Kalimero
In Metro staat vandaag een overzichtje van de aanpassingen.
Het volgende is mij niet helemaal duidelijk:
Hasselt - Leuven
De snelle trein E7305 Hasselt - Brussel kampt met overbezetting en in Leuven verlopen de aansluitingen niet optimaal. De overbezetting lost de NMBS door sommige treinen langer te maken ...
Over welke trein hebben ze het hier eigenlijk ? En waarvoor staat de letter 'E' in E7305 ? Of zouden ze het over de P7305 Hasselt - Brussel van 06:18 hebben ? In dat geval begrijp ik er niks meer van, want die trein stopt niet in Leuven.

Geplaatst: 26 jan 2007, 16:40
door Steven
de E staat voor elektrische trein, intern worden alle treinen voorafgegaan door een letter
E = elektrisch
Z = diesel