Pagina 1 van 2
Onderhoud van de treinen
Geplaatst: 03 feb 2007, 21:58
door Molenbruch Y.
Dag iedereen,
Ik zou graag eens een vraagje stellen over iets waar je als reiziger niet mee in contact komt, nl. de locaties waar het materieel van de NMBS onderhouden wordt.
Ik weet dat sommige treinen, wanneer ze tussen de ochtend- en avondspits in Brussel niks staan te doen, naar een onderhoudsplaats rijden (zoals bijvoorbeeld het stel M6-rijtuigen dat eerst IC J 2129 verzekert en vervolgens naar Chatelet verderrijd voor onderhoud, en daarna in de avondspits weer naar Luxemburg rijdt).
Kan er iemand wat meer over dit alles vertellen?
* Welk type trein kan op welke plaats onderhouden worden?
* Hoeveel keer per maand krijgt het materieel gemiddeld een onderhoud?
* Hoeveel minuten of uren duurt dit?
* Wat houdt zo'n onderhoud in?
* ...
Bedankt alvast.
Groeten,
Geplaatst: 03 feb 2007, 23:04
door SIMPY.be
Bij mijn weten zijn er 3 types onderhouden:
1) Kuisen -> Vuilbakjes leegmaken, algemeen, iedere dag
2) Tussentijdse rivisie -> Per 2 jaar?
3) Generale rivisie -> Per 10 jaar?
Geplaatst: 04 feb 2007, 15:30
door willem
SIMPY.be schreef:
1) Kuisen -> Vuilbakjes leegmaken, algemeen, iedere dag
Dit gebeurt grotendeels snachts. Vuilbakjes leegmaken, vagen en dwijlen. Om de zoveel tijd worden die nog eens extra grondig gekuist. Ramen kuisen en dergelijke.
Geplaatst: 04 feb 2007, 15:43
door AM05_598
In Nederland doen ze dit bij Intericity's de aankomen op het eindstation poetsers erin dweilen schoonmaken bakjesleeg maken etc.
Geplaatst: 04 feb 2007, 17:24
door 260689
in oostende doen ze dit ook hoor en zeker smorgens en op woensdag middag voor al die metro's weg te doen vuilbakjes leegmaken maar dwijlen enzo niet (of er zou iemand zijn eten van gisteren terug naar boven is gegaan)
Geplaatst: 04 feb 2007, 17:27
door AM05_598
260689 schreef: (of er zou iemand zijn eten van gisteren terug naar boven is gegaan)
Dit stukje snap ik even niet ,Kan je het beter uitleggen ?

Geplaatst: 04 feb 2007, 17:27
door 260689
AM05_598 schreef:260689 schreef: (of er zou iemand zijn eten van gisteren terug naar boven is gegaan)
Dit stukje snap ik even niet ,Kan je het beter uitleggen ?

kotsen zo beter

Geplaatst: 04 feb 2007, 17:33
door Steven
260689 schreef:AM05_598 schreef:260689 schreef: (of er zou iemand zijn eten van gisteren terug naar boven is gegaan)
Dit stukje snap ik even niet ,Kan je het beter uitleggen ?

kotsen zo beter

voor nederland houden we het op braken

Geplaatst: 04 feb 2007, 17:35
door AM05_598
Kotsen Braken overgeven ik weet het allemaal wel

Geplaatst: 04 feb 2007, 20:08
door pietje
trefwoord: braken
synoniemen: kotsen, overgeven, speken, spugen, spuwen, uitspuwen, vomeren
bron :
http://synoniemen.net
ff voor de duidelijkheid

Geplaatst: 05 feb 2007, 11:02
door Patrick
En niemand die het hier heeft over het reinigen van de toiletten

Geplaatst: 05 feb 2007, 16:25
door willem
De toiletten worden ook iedere nacht gedaan...
Geplaatst: 05 feb 2007, 16:35
door Duikbril AM86
Wordt er geen speciale aandacht geschonken aan
de fluitketels klassieke stellen voor het 'Cityrail' concept?
De Breaks die liggen der tegenwoordig altijd vuil bij, dikwijls ook vele buislampen stuk in 1ste klas.
Een aantal maanden terug zelfs een in break gezeten waar er roet uit de verluchting kwam,bbbaaa!

Geplaatst: 05 feb 2007, 16:47
door SIMPY.be
Duikbril AM86 schreef:Wordt er geen speciale aandacht geschonken aan de fluitketels voor het 'Cityrail' concept?
Idd, ik dacht zelfs dat de NMBS een boete krijgt wanneer een CR met een ongemoderniseerd klassien stel zou worden gedaan...
Duikbril AM86 schreef:De Breaks die liggen der tegenwoordig altijd vuil bij, dikwijls ook vele buislampen stuk in 1ste klas.
Een aantal maanden terug zelfs een in break gezeten waar er roet uit de verluchting kwam,bbbaaa!

Idd, de breaks zijn niet meer proper, sommige AM96 ook niet meer...
noot moderator: de bijnaam FLUITKETEL is voorbehouden voor de rangeerlocomotieven reeks 77/78
Geplaatst: 05 feb 2007, 17:16
door Steven
dat van die TL lampen is in de breaks eenvoudig te verklaren, sommige zitten gewoon los, effe terugplaatsen en het is ok. wie er zich mee bezig houd deze los te draaien weet ik niet, opgelet in de breaks zitten TL lampen van het starterloze type (zonder flikkeren bij de start). deze hebben aan de buitenkant een startdraad (een zilverkleurig lijntje over de lengte van de lamp), draai de lamp niet in als de stroom aanstaat, als je per ongeluk da lijntje aanraakt krijg je effe een stroomstoot door je vingers