Pagina 1 van 1
TGV vestigt nieuw snelheidsrecord
Geplaatst: 14 feb 2007, 16:16
door Patrick
Gelezen in de online-gazet (
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 022007_026): bij het dorpje Passavant-en-Argonne (190 km oostelijk van Parijs, zuidoosten van Reims): 553 km/uur (mei 1990: 515,3 km/u). Trein bestond uit 2 locs en 3 rijtuigen.
Volgens een Frans forum (
http://www.cheminots.net/forum/index.ph ... =5202&st=0) is het geen officieel record want niet vastgesteld door een deurwaarder (zou begin april zijn).
Geplaatst: 14 feb 2007, 17:17
door Accelerat
Zo, dat gaat al wat beloven voor straks!

Geplaatst: 14 feb 2007, 17:22
door Shrek
die 515 km/h was met een vrij normaal treinstel, dit hier ook?
(ja onze "eigen" thalysjes zouden in princiepe ook 500 k/m/h moete kunne rijden

)
Geplaatst: 14 feb 2007, 18:31
door Wover
Nee, de eerste keer was het met een gewone TGV Atlantique, maar met enkel de 2 motorwagens + 2 of 3 rijtuigen.
Deze keer was het een TGV POS (Paris, ..., ...), deze heeft geloof ik bijna dubbel zoveel vermogen als de klassieke TGV's (Thalys PBA/PBKA, TGV-A,...).
Hier veel filmpjes en foto's van de eerste pogingen in 1991:
http://tgv16orange.free.fr/videos.html
Filmpjes van de nieuwe poging zullen er waarschijnlijk niet zijn, net zoals in 1991 zullen ze enkele maanden stilletjesaan opbouwen om dan uiteindelijk met pers enz het uiteindelijke record te rijden

.
Geplaatst: 14 feb 2007, 21:02
door Illegal_Alien

TGV POS: Paris – Ostfrankreich – Süddeutschland (Is dacht ik een Duplex motorwagen die geschikt is voor die landen)
Word gebruikt in combinatie met gereviseerde Resau ruitijgen, de motorwagens van deze zijn ingezet voor Duplex wagens (TGV RD; Resau Duplex.)
TGV-POS
De TGV-POS (Paris – Ostfrankreich – Süddeutschland) is de 4e generatie TGV, waarvan het prototype (stel 4401) in 2004 is afgeleverd. De treinstellen zijn primair bedoeld voor de nieuwe LGV-Est (Parijs – Straatsburg) die in 2008 in gebruik wordt genomen. De treinstellen zijn geschikt om in Duitsland en Zwitserland te rijden, voor de diensten naar Frankfurt, Bazel en Stuttgart. De motorrijtuigen worden nieuw gebouwd terwijl de tussenrijtuigen worden overgenomen van TGV-R treinstellen. De motorrijtuigen, type TGV-R, die daardoor overblijven worden gecombineerd met nieuw te bouwen dubbeldeks-tussenrijtuigen. De aandrijving is moderner dan de vorige TGV-series. De motoren zijn van het asynchrone principe. Daarmee heeft ALSTOM de aandrijving op de huidige stand van de techniek gebracht.
Bron: wikipedia
Dacht dat ze standaard 8800KW per wagen hadden, deze had (dacht ik) 18MW totaal. (Midelste wagen had ook een motor)
Meer foto`s:
http://www.trains-en-voyage.com/forum/s ... 121&page=3
Geplaatst: 14 feb 2007, 21:43
door Joris
Hallo,
Dat middenste rijtuig heeft toch geen aandrijving?
Is dat niet gewoon elektronica voor het restaurant dat erboven zit?
Men had overigens wel het gehaal in ene nieuw kleedje kunnen steken (hopelijk doen ze dta nog), want, dit past echt wel niet bij elkaar!
Groeten,
Joris De Mol
Geplaatst: 14 feb 2007, 21:59
door Concurrent
Als dat allemaal elektronica zou zijn , zouden we een hele stap achteruit gaan met de technologie
Als ik nu even de juiste tabel heb gekopieerd :
Série TGV POS
(TGV 384000)
Entreprise ferroviaire SNCF/VFE
Constructeur Alstom
Numérotation 4401-4418
Année de construction 2006-2007
Effectif en service 1 en essais (2005)
Vitesse maximale 320 km/h
Longueur hors-tout 200,190 m
Composition 10 caisses (M+8R+M)
Motorisation 8 moteurs 6 FHA
asynchr. autopilotés
Puissance 6880 kW (sous 15 kV)
9280 kW (sous 25 kV)
Alimentation continu 1,5 kV /
monophasé 15 kV-16,7 Hz /
monophasé 25 kV-50Hz
Écartement standard
Capacité
Masse à vide 423 t
Dan heeft dat ding 9280KW in totaal.8800KW per wagen zou wel een heel veel beetje veel zijn.(Ocharme de koeling)En als dat zo is , 9280 KW / 8 motoren , dan is dat iets van een 1150 KW per motor.

Geplaatst: 14 feb 2007, 22:21
door Jules
Een pos stel heeft normaal geen dubbeldek rijtuigen. In dit geval hebben ze er 3 duplex rijtuigen tussen gezet. De bogies onder de rijtuigen waren voor de gelegenheid ook gemotoriseerd. Ze hebben hetzeofde principe toegepast als op het prototype van de AGV. Dus die recordstellen zijn niet zomaar gewone treintjes zoals hierboven vermeld staat.