Pagina 1 van 1

Bijkomend tunnelspoor Antwerpse NZV?

Geplaatst: 18 feb 2007, 14:51
door thejay
Dag allen,

Gisteren stelde ik vast dat er een nieuw spoor wordt aangelegd ter hoogte van de sporendriehoek L12-L27. Het wordt deftig aangelegd met betonnen kabelgoot. Is dit een bijkomend spoor dat de tunnel in gaat of slechts een keerspoor/afstelspoor?

Op bijgaande luchtfoto heb ik aangegeven waar het spoor ligt. Vanuit de trein is helaas niet waar te nemen tot hoever het doorloopt. Mijn vermoeden (of moet ik zeggen hoop :wink: ) is dat het de tunnel inloopt (stippellijn). Op deze wijze zou het wel mogelijk zijn vanuit de NZV de lijn 59 richting Kennedytunnel op te gaan (!)
Afbeelding

Re: Bijkomend tunnelspoor Antwerpse NZV?

Geplaatst: 18 feb 2007, 15:21
door rvdborgt
thejay schreef:Gisteren stelde ik vast dat er een nieuw spoor wordt aangelegd ter hoogte van de sporendriehoek L12-L27. Het wordt deftig aangelegd met betonnen kabelgoot. Is dit een bijkomend spoor dat de tunnel in gaat of slechts een keerspoor/afstelspoor?
Op bijgaande luchtfoto heb ik aangegeven waar het spoor ligt. Vanuit de trein is helaas niet waar te nemen tot hoever het doorloopt. Mijn vermoeden (of moet ik zeggen hoop :wink: ) is dat het de tunnel inloopt (stippellijn). Op deze wijze zou het wel mogelijk zijn vanuit de NZV de lijn 59 richting Kennedytunnel op te gaan (!)
Is dat op die plaats het derde spoor? Dat komt er sowieso volgens de plannen. In Berchem gaan spoor 10 en 9 de tunnel op -2 in, spoor 8 is het linkerspoor naar de tunnel op -01 en ligt op de plaats op de foto naast de sporen naar -2. Spoor 5 is het rechterspoor naar -1. Sporen 6 en 7 gaan ook naar -1.
Het wordt sowieso mogelijk om van de NZV naar lijn 59 te gaan, maar daarvoor heb je in beide richting veel wissels nodig en kruis je veel ander verkeer.

Groetjes,

Rian

Re: Bijkomend tunnelspoor Antwerpse NZV?

Geplaatst: 18 feb 2007, 15:55
door thejay
rvdborgt schreef:Is dat op die plaats het derde spoor? Dat komt er sowieso volgens de plannen. In Berchem gaan spoor 10 en 9 de tunnel op -2 in, spoor 8 is het linkerspoor naar de tunnel op -01 en ligt op de plaats op de foto naast de sporen naar -2. Spoor 5 is het rechterspoor naar -1. Sporen 6 en 7 gaan ook naar -1.
Het wordt sowieso mogelijk om van de NZV naar lijn 59 te gaan, maar daarvoor heb je in beide richting veel wissels nodig en kruis je veel ander verkeer.

Groetjes,

Rian
Hoi,

Ik denk dat je gelijk hebt. Als ik even van onder naar boven mag beginnen:
* 2 sporen op weg naar -2 (de echte NZV)
* 1 spoor op weg naar -1 -> kopspoor CS
* 2 sporen (in gebruik) Centraal<->Berchem 'niveau viaduct' zal ik maar zeggen
* het 'nieuwe' spoor dat dan volgens jou ook naar -1 leidt en uitmondt in het andere kopspoor op CS. (Het daalt vrijwel meteen op de plaats waar de blauwe lijn begint).

Ik vond het altijd wat vreemd dat er drie sporen de tunnelbak ingingen, en had nooit gedacht dat er aan de andere kant ook nog een spoor kon zijn...

Lopen de sporen naar -2 en -1 nog een tijd door op hetzelfde niveau, of gaan die snel uitelkaar?
Met andere woorden, kun je ondergronds geen verbinding maken tussen de echte NZV en de sporen van -1 om zodoende al wat kruisingen minder te hebben?

groeten,
Dick

Re: Bijkomend tunnelspoor Antwerpse NZV?

Geplaatst: 18 feb 2007, 17:35
door rvdborgt
thejay schreef:Lopen de sporen naar -2 en -1 nog een tijd door op hetzelfde niveau, of gaan die snel uitelkaar?
Met andere woorden, kun je ondergronds geen verbinding maken tussen de echte NZV en de sporen van -1 om zodoende al wat kruisingen minder te hebben?
Dit schema heb ik eens gekregen van iemand die bij Infrabel werkt: Afbeelding Zoals je ziet liggen er onder de grond al wissels tussen de sporen van -1 en -2, maar desondanks kruis je nog veel ander verkeer als je van -2 naar lijn 59 wilt.

Groetjes,

Rian

Re: Bijkomend tunnelspoor Antwerpse NZV?

Geplaatst: 18 feb 2007, 19:31
door thejay
rvdborgt schreef: Dit schema heb ik eens gekregen van iemand die bij Infrabel werkt:

(knip afbeelding)

Groetjes,

Rian
Zeer interessant!
Als deze spoorindeling zo ingevoerd wordt, is er dus geen verbinding meer tussen sporen 9 en 10 in Berchem en de sporen 1-6 in het CS. Dat beperkt wel enorm de mogelijkheden voor treinen vanuit Mechelen en Lier. Treinen die eindigen op CS +2 kunnen dan enkel op spoor 8 (en eventueel 5, maar dat is dan wel tegenrichting) behandeld worden.
Voor de vertrekkende reiziger zal het er niet simpeler op worden met al die niveau's :wink:

Groetjes,
Dick

Geplaatst: 18 feb 2007, 20:01
door Wover
Inderdaad, hoe gaan ze eigenlijk nummeren? Gewoon doornummeren of bv een nummer voor niveau toevoegen, bv spoor 11 ligt op niveau 1, het eerste spoor, 21 het 2e niveau, eerste spoor (zoals op de tekening staat).

Geplaatst: 20 feb 2007, 20:08
door Gregske
Men moet gewoon overal goed aanduiden waar de juiste sporen zitten, misschien kan men eens gaan kijken hoe men het deed in Berlin-Hbf., daar kruisen de sporen ongelijkgronds 8) .

Duitsland is meestal een goed voorbeeld 8) .