Pagina 1 van 3

HAFAS versus ARI

Geplaatst: 22 feb 2007, 14:54
door K V B
Ik kijk net even op de NMBS site om een verbinding op te zoeken, en stel vast dat ook de treinplanner binnenland nu op HAFAS loopt.

Hoe lang is dat al zo?

Mij viel wel het volgende op:

- De NMBS hafas levert niet dezelfde resultaten als de DB hafas. Zoek bijvoorbeeld eens op Bellem - Brussel.

De reden is niet dat er andere treinen in zitten. DB hafas vindt gewoon dat vier minuten genoeg is om in Gent st. Pieters over te stappen, en adviseert je de volgende reisweg:

Code: Selecteer alles

 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Bahnhof                 |   An   |   Ab   | Zug Nr.  | Bemerkungen    |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Bellem                  |        |  14:58 | R    585 |                |
 | Gent St Pieters         |  15:15 |  15:19 | IR  3613 |                |
 | Bruxelles-Midi          |  15:46 |        |          |                |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
NMBS Hafas vindt blijkbaar vier minuten voor een overstap te kort en adviseert in Gent de IC van 15:27 te nemen.

Code: Selecteer alles

Station                 Aankomst       Vertrek  	
Bellem [B]                              14:58   
Gent St Pieters [B]      15:15 	  	 
Gent St Pieters [B]                     15:27 
Brussel Zuid [B]         15:54 	  



Echter, de snelle verbinding, met de korte overstap werd vroeger wel door ARI getoond.

Het is wel jammer, want de reistijden waarmee de NMBS op de lijn Oostende - Brussel kan uitpakken zijn anders best goed, maar dan moet je dat je klanten wel laten zien.

Wel mooi dat je nu van adres naar adres kan plannen, en dat ook de fiets als vervoermiddel getoond wordt.

Geplaatst: 22 feb 2007, 14:57
door Wover
Het is sinds gisterenmiddag ongeveer zo :)

Een grote verbetering op sommige vlakken, maar soms is de oude toch nog handiger.

Die is trouwens hier nog te vinden: http://ari.b-holding.be/root2/default.asp?langue=1

Geplaatst: 22 feb 2007, 15:44
door Hobbes
Minder dan 5 minuten overstaptijd geldt niet als een aansluiting dacht ik.
Waarschijnlijk daarom dat die verbinding niet vertoond wordt.

Geplaatst: 22 feb 2007, 16:17
door Wover
In principe niet nee, maar ik heb eergisteren in Brussel-Noord toch mooi een overstap van 2 minuten kunnen waarmaken van de IC naar Brussel-Zuid naar de IC naar Genk, en dan had ik zelfs nog een minuutje over :).

Geplaatst: 22 feb 2007, 16:24
door Hobbes
Ik bedoel maar dat pas vanaf 5 min in theorie de aansluiting gegarandeerd is.
In theorie natuurlijk he :wink:

Geplaatst: 22 feb 2007, 16:57
door K V B
Hobbes schreef:Minder dan 5 minuten overstaptijd geldt niet als een aansluiting dacht ik.
Waarschijnlijk daarom dat die verbinding niet vertoond wordt.
Het is wel gek dat ARI die verbinding wel toonde (en nog steeds toont, overigens, heb het even getest). Iemand die niet beter wist zou wel eens kunnen denken dat de dienstregeling verslechterd is.

Geplaatst: 22 feb 2007, 16:58
door K V B
Wover schreef:In principe niet nee, maar ik heb eergisteren in Brussel-Noord toch mooi een overstap van 2 minuten kunnen waarmaken van de IC naar Brussel-Zuid naar de IC naar Genk, en dan had ik zelfs nog een minuutje over :).
In principe kan je in de meeste stations in drie minuten overstappen, als je weet waar je moet zijn.

Geplaatst: 22 feb 2007, 20:05
door Gregske
K V B schreef:
Hobbes schreef:Minder dan 5 minuten overstaptijd geldt niet als een aansluiting dacht ik.
Waarschijnlijk daarom dat die verbinding niet vertoond wordt.
Het is wel gek dat ARI die verbinding wel toonde (en nog steeds toont, overigens, heb het even getest). Iemand die niet beter wist zou wel eens kunnen denken dat de dienstregeling verslechterd is.
Ik heb het spoorboekje, kan ik zelf mijn route uitstippelen :cool:

Geplaatst: 22 feb 2007, 21:56
door rvdborgt
Hobbes schreef:Minder dan 5 minuten overstaptijd geldt niet als een aansluiting dacht ik.
Dat is niet zo. Er zijn (of waren) ook verbindingen met overstaps van 3 of 4 minuten. In Leuven b.v. is het minimum 4 minuten, in Ottognies was het een tijdje 3 voor bepaalde verbindingen. In Gent zou ik 5 gebruiken; als Hafas 4 minuten gebruikt, is dat overigens wel omdat de NMBS dat zelf heeft opgegeven. De standaardwaarde is namelijk 5 minuten.

Groetjes,

Rian

Geplaatst: 22 feb 2007, 22:47
door MaiKeg
Nieuw is ook dat je met deze nieuwe routeplanner ook bus- en tramdienstregelingen kan raadplegen. Alle haltes van De Lijn, MIVB en TEC zijn ook opgenomen.

Geplaatst: 23 feb 2007, 12:15
door Dietrich
Idem als KVB heb ik ook aansluitingen die niet meer getoond worden op de nieuwe HAFAS, en wel op de ARI en zelfs op deze van DB.de.

Men mag het toch nog wat bijschaven dan, vind ik.

Geplaatst: 23 feb 2007, 15:15
door Wover
Ik heb ook enkele opmerkingen:

- Bij aanklikken van "toon tussenstops" geeft hij alle stations op de lijn weer, ook diegene waar de trein niet stopt. Dat geeft nogal veel onnodige informatie om op een scherm te kunnen

- Als je een reisweg opzoekt krijg je nergens automatisch de eindbestemming te zien, dan moet je de volledige reisweg van de trein opvragen om ze te weten te komen. Toch redelijk essentiƫle informatie lijkt mij.

Geplaatst: 23 feb 2007, 21:11
door MaiKeg
Dat ding is nog in testfase, zit nog vol errors... Zal binnen dit en enkele maanden wel op punt gesteld worden. :)
En een belbustraject wordt wel apart weergegeven :lol:

Spijtig vind ik de gebrekkige comunnicatie naar de gebruiker van de website toe, NERGENS maar dan ook NERGENS enig bericht te vinden van een nieuwe versie van routeplanner... En ook nergens dat dat ding nog niet helemaal op punt staat.

Grtz,
Maikel

Geplaatst: 25 feb 2007, 00:05
door Joris
Hallo,
Ik mis ook een knopje of je enekl wil reizen met de trein, of ook met de bus.
Ik vind het namelijk vervelend dat hij me steed skomt vragen als ik Lokeren intik of ik daarmee het station bedoel, of een van de vele Lokerse bushaltes...
En welke mens gaat nu elke keer Lokeren intikken?
Een andere oplossing: Als men daar nu eens onderzet: u kan ook terecht bij: http://reiseauskunft.bahn.de/
Btw: daar kan je ook lijsten opvragen met de aankomst en vertrek uren van de treinen in alle stations (ook over de landsgrenzen heen!). Dat vind ik zeer handig om te gaan spotten, ik gebruik het geregeld.
Groeten,
Joris De Mol

Geplaatst: 25 feb 2007, 09:14
door 260689
je kan ook hierop je reis ingeven op
http://plannerint.b-rail.be/bin/query.exe/nn?L=profi&