Pagina 1 van 3
Overheid trekt NMBS voor...
Geplaatst: 05 mar 2007, 20:59
door Raf
2-3-2007
De NMBS wordt door de overheid met voorbedachten rade bevoordeeld. Dat stelt Jeroen Le Jeune, gedelegeerd bestuurder van Dillen & Le Jeune Cargo (DLC). Hij voert aan dat de NMBS sinds kort in België de enige instelling is die treinbestuurders mag opleiden. Een privébedrijf zoals Dillen & Le Jeune Cargo, dat al bijna vijf jaar actief is op het Belgische spoornet, mag dat niet meer en ziet zich daardoor geremd in zijn expansie. De beschikking over voldoende treinbestuurders en locomotieven wordt volgens Le Jeune steeds meer cruciaal om te groeien in de spoorsector. Hij zegt dat er voldoende trafiek is, maar dat DLC opdrachten moet weigeren omdat de fabrikanten de vraag naar tractie niet kunnen volgen en er onvoldoende treinbestuurders zijn. DLC wil de volgende twee jaar honderd treinbestuurders aanwerven, maar de betrokkenen kunnen geen examen meer afleggen omdat het bedrijf geen erkenning krijgt als opleidingsinstituut. Het bedrijf heeft sinds vorig jaar nochtans een aparte vennootschap voor de opleiding van treinbestuurders. DLC overweegt naar de raad van state te stappen om de regeringsbeslissing te laten vernietigen. (MH)
bron: De Tijd
Niet beginnen te bleiten beste Lejeune

Geplaatst: 05 mar 2007, 21:47
door Peche
Njah natuurlijk zijn ze niet goedgekeurd door de staat. Want met de NMBS verdient de staat er nog aan bij exporten van goederen. Maar met DLC niet...
Re: Overheid trekt NMBS voor...
Geplaatst: 05 mar 2007, 22:40
door Sander
Raf schreef:maar dat DLC opdrachten moet weigeren omdat de fabrikanten de vraag naar tractie niet kunnen volgen
Ach, niet huilen: er is op dit moment bij de privébedrijven overal een tekort aan locomotieven en personeel. In Nederland is er dagelijks een structureel tekort van 150 tot 200 machinisten...
Wat betreft de rest: waarom lukt het R4C dan wél?
Geplaatst: 05 mar 2007, 23:08
door Shrek
waarom mogen ze eigelijk niet opleiden? is hun opleiding niet goedgekeurd ofzo?

Geplaatst: 06 mar 2007, 02:26
door Steven
idd wat is de precieze reden dat ze geen opleidingen meer mogen geven als ze het tot nu toe wel deden?
Geplaatst: 06 mar 2007, 12:29
door Sander
Steven schreef:idd wat is de precieze reden dat ze geen opleidingen meer mogen geven als ze het tot nu toe wel deden?
Ik begreep dat die treinbestuurders een opleiding moeten volgen bij de NMBS. Dus als de NMBS zegt dat ze geen opleidingsplaatsen hebben, iser wel degelijk sprake van oneerlijke concurrentie! En van DLC kunnen ze daar helemaal niets aan doen!
Staat trekt NMBS voor
Geplaatst: 06 mar 2007, 18:04
door Braintrain
Kunnen ze dan geen opleiding geven in het buitenland ? Net over de
grens bvb.. Of is dat niet toegelaten?
Re: Staat trekt NMBS voor
Geplaatst: 06 mar 2007, 19:59
door Sander
Braintrain schreef:Kunnen ze dan geen opleiding geven in het buitenland ? Net over de
grens bvb.. Of is dat niet toegelaten?
Het probleem is dat het bedrijf dat de opleidingen wil gaan verzorgen, gecertificeerd moet zijn door de overheid... En niet iedereen wordt zomaar gecertificeerd.
Overigens, binnenkort start het machinistenuitzendburo MEV Benelux met het verzorgen van opleidingen rond het spoor.
Re: Overheid trekt NMBS voor...
Geplaatst: 06 mar 2007, 20:09
door rvdborgt
Raf schreef:2-3-2007De NMBS wordt door de overheid met voorbedachten rade bevoordeeld. Dat stelt Jeroen Le Jeune, gedelegeerd bestuurder van Dillen & Le Jeune Cargo (DLC). Hij voert aan dat de NMBS sinds kort in België de enige instelling is die treinbestuurders mag opleiden.Niet beginnen te bleiten beste Lejeune

DLC moet dat gewoon melden bij de Europese Commissie. Als er echt iets niet klopt, zal die echt niet aarzelen om de belgische staat op de vingers te tikken.
Groetjes,
Rian
Geplaatst: 06 mar 2007, 20:13
door paljas
NMBS is nu ook eenmaal de enige instantie die de nodige infrastructuur ter beschikking kan stellen. Lejeune is een vuile bleiter!!! Get a life DLC and go doppen!
heaumeaux!!!
Geplaatst: 06 mar 2007, 21:23
door Dietrich
Wat is dat nu voor een uitleg.
Het spoor is nu eenmaal vrijgemaakt voor particuliere bedrijven, het is strikt genomen eigendom van Infrabel en niet van de NMBS.
Geplaatst: 07 mar 2007, 02:32
door Steven
de woorden nmbs en infrabel en holding zie je te pas en onpas in verschillende kranten verkeerd gebruikt worden. het is infrabel die een brevt geeft, maar het is nmbs die de opleiding geeft
Geplaatst: 07 mar 2007, 11:20
door RIDCO
Als iemand zich geroepen voelt om treinbestuurders op te leiden en voldoet aan de voorwaarden, waarop wacht men dan. Het is blijkbaar voor de nieuwkomers gemakkelijker alles en nog wat aan te klagen, en ondertussen personeel af te snoepen. Personeel opleiden, een aangepaste infrastructuur voorzien, is ook niet gratis. Dus kandidaat-opleidingsinstituten waarop wachten jullie ?
Re: Overheid trekt NMBS voor...
Geplaatst: 07 mar 2007, 13:10
door K V B
rvdborgt schreef:Raf schreef:2-3-2007De NMBS wordt door de overheid met voorbedachten rade bevoordeeld. Dat stelt Jeroen Le Jeune, gedelegeerd bestuurder van Dillen & Le Jeune Cargo (DLC). Hij voert aan dat de NMBS sinds kort in België de enige instelling is die treinbestuurders mag opleiden.Niet beginnen te bleiten beste Lejeune

DLC moet dat gewoon melden bij de Europese Commissie. Als er echt iets niet klopt, zal die echt niet aarzelen om de belgische staat op de vingers te tikken.
En de Belgische staat zal niet aarzelen om de Europese Commissie gewoon te negeren als dat goed uitkomt...
Wat echter nodig is, is een onafhankelijke treinbestuurders opleiding. In Zwitserland bijvoorbeeld worden treinbestuurders bij de stichting "Login" opgeleid, en die opereert onafhankelijk van de spoorbedrijven.
Geplaatst: 07 mar 2007, 13:11
door Steven
als je opleiding geeft moet je over een degelijke opleiding beschikken,
*degelijke instructeurs die hun stof kennen
*didactisch materieel om de bestuurders vertrouwd te maken met hun werkomgeving
*een simulator
* een boek met de reglementering (voor zover ik kon opvangen bezit dlc deze nog niet of het moet zijn dat hier onlangs verandering in is gekomen, dan telt dit laatste punt niet) => op het boekje dat de nmbs gebruikt voor aan de bestuurders te geven rusten auteursrechten