Pagina 1 van 2

De Croo wil minder geld voor de NMBS

Geplaatst: 10 mar 2007, 12:55
door JPL107
"De spoorwegen krijgen in België veel te veel overheidsgeld", zegt Kamervoorzitter Herman De Croo. "We moeten niet langer de NMBS maar de treingebruiker subsidiëren".

Tarieven
De spoorwegen moeten volgens de VLD'er kostendekkende tarieven aanrekenen. "Via transportcheques betaalt de overheid een deel van de prijs van het treinkaartje of abonnement terug aan reizigers die daarvoor in aanmerking komen, zoals studenten, werkzoekenden, mensen met beperkte mobiliteit, gepensioneerden en anderen", klinkt het.

Kostenbewust werken
De NMBS wordt zo ook gedwongen om efficiënt en kostenbewust te werken, zegt De Croo. De Kamervoorzitter is ervan overtuigd dat niet alleen de spoorwegen maar ook De Post moet worden geprivatiseerd om te kunnen overleven. (belga)

10/03/07 07u40

bron: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_40 ... omArtikels

Geplaatst: 11 mar 2007, 14:03
door e49memling
De Croo zou beter zijn mond houden, hij heeft al bewezen dat hij alleen contraproductief is voor het openbaar vervoer.
Hij heeft al schade genoeg veroorzaakt in de jaren 80 toen hij minister was van verkeer.
Nu nog zitten wij (spoorwegmensen en de reiziger) met de gevolgen daarvan opgeschept.

Geplaatst: 11 mar 2007, 19:13
door Duikbril AM86
Leg eens uit wat is er dan allemaal verkeert gegaan in de jaren 80?
Want ik ken niets van de spoorwegen toen, behalve dat mjn favoriete stelletjes de Breaks dan op de sproren zijn gekomen. :D Met de invoering van de nieuwe NMBS huisstijl van de jaren 80, de bordeau kleur met de sigarettjes onder de klasse. Ik vind dat nog altijd de mooiste huisstijl, beter dan die ingevoerd werd in de jaren 90.

Geplaatst: 11 mar 2007, 20:43
door pietje
Simpel: gedesinvesteerd, en dat is iets dat je met zo'n infrastructuur niet ongestraft doet.
Als noodzakelijk onderhoud uitgesteld wordt ivm besparingen dan wreekt dat zich later. resultaat: om alles terug op een werkbaar niveau te krijgen moet je vele malen meer investeren.

Vergelijk het met het vernissen van de ramen van een huis, als je daarmee te lang wacht moet je de volledige ramen vervangen.
Je kan snel uittellen wat het nadeligste is: een paar potten vernis extra of alle ramen vervangen.

Geplaatst: 11 mar 2007, 21:36
door Jean
Ja en de NMBS moest dure leningen aangaan om verder te kunnen doen

Geplaatst: 12 mar 2007, 10:23
door e49memling
In de jaren 80 heeft een Canadees instituut een doorlichting gedaan van de NMBS. Het zogenaamd SOBEMAP-rapport.

Ze kwamen tot de vaststelling dat de basis goed werk levert, maar de top veel te zwaar is, maw er waren meer directeurs dan arbeiders.
Toen hebben ze Honoré Paeling aangesteld als 'Grote Baas', die begon onmiddellijk te snoeien waar het nodig was, bovenaan.
Bij zijn eerste actie werd hij onmiddellijk op de vingers getikt door de politiek van toen (lees De Croo en zijn bende). Wel saneren, maar onze vriendjes gerust laten was de boodschap.

Paling heeft toen gezegd: 'ik moet het bedrijf gezond maken, dus ik moet kunnen werken zoals het nodig is, zonder dat de politiek dicteert.'
Dit kon hem niet gegarandeerd worden, en hij is opgestapt.

Dan is er iemand anders gekomen, iemand die de politiek meer ter wille was.

En het saneren ging door, maar nu aan de basis, en de directeurs werden gerust gelaten.
Aanwervingsstop (er zijn bijvoorbeeld meer dan 10 jaar geen nieuwe treinbestuurders aangeworven van buiten de spoorweg), minder onderhoud (toestandafhankelijk onderhoud, in plaats van preventief onderhoud met andere woorden, wachten tot het kapot is en dan herstellen, komt goedkoper, maar de klant is de dupe; met een trein in nood vallen was voor de maatregelen van die tijd een uitzondering, vergeleken met daarna), zwaardere diensten voor rijdend personeel en mensen in ploegendienst. enz.

Er lopen nu nog meer (politiek geplaatste) directeurs rond dan vroeger
En van het SOBEMAP-rapport werd niet meer gesproken...

Geplaatst: 12 mar 2007, 11:16
door Patrick
e49memling schreef:(...)
Toen hebben ze Honoré Paling aangesteld als 'Grote Baas', die begon onmiddellijk te snoeien waar het nodig was, bovenaan. (...)
't Is Honoré Paelinck. Ja, ne gladde vis: de politiek had er geen greep op :D

Geplaatst: 12 mar 2007, 13:54
door e49memling
Patrick schreef:
e49memling schreef:(...)
Toen hebben ze Honoré Paling aangesteld als 'Grote Baas', die begon onmiddellijk te snoeien waar het nodig was, bovenaan. (...)
't Is Honoré Paelinck. Ja, ne gladde vis: de politiek had er geen greep op :D
OK met ae en niet met a, is met deze verbeterd
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Geplaatst: 14 mar 2007, 21:26
door Gregske
Herman De Croo is een sympathieke mens. Zijn ideeën zijn niet uit de lucht gevallen en hij toont zich een waardig liberaal. Het is inderdaad van de zotte dat de bedrijven in België te overheidsgemonopolieerd zijn. De overheid wil iedere monopoly waaronder Microsoft het land uitbannen maar iets als de NMBS en De Post blijft heilig? Gewoonweg hypocriet, danwel eigenbelang.

Geplaatst: 15 mar 2007, 11:14
door e49memling
Gregske schreef:Herman De Croo is een sympathieke mens. Zijn ideeën zijn niet uit de lucht gevallen en hij toont zich een waardig liberaal. Het is inderdaad van de zotte dat de bedrijven in België te overheidsgemonopolieerd zijn. De overheid wil iedere monopoly waaronder Microsoft het land uitbannen maar iets als de NMBS en De Post blijft heilig? Gewoonweg hypocriet, danwel eigenbelang.
Informeer u eerst AUB
Zoek de gevolgen van de beslissingen die de (sympathieke) De Croo in zijn politieke loopbaan heeft gemaakt.

Alleen zijn Politiek gunstig gezinde vriendjes zijn er beter van geworden.

Geplaatst: 15 mar 2007, 17:48
door RIDCO
De Croo was destijds de architect "tegen een nieuwe spoortunnel" in de haven. Enkele jaren geleden was hij, tijdens een nieuwjaarsreceptie in Antwerpen, plotseling PRO.
Ondertussen is het station Berchem een knelpunt geworden voor het spoorvervoer. Zijn visie over mobiliteit beperkt zich waarschijnlijk tot in Brakel.
Laat De Croo rustig zijne show geven in de Kamer, maar maak hem nooit meer minister van het even wat, want zijn opvolgers hebben 10 jaar nodig om opnieuwe orde te scheppen.

Geplaatst: 15 mar 2007, 22:11
door KB
Gregske schreef:Herman De Croo is een sympathieke mens. Zijn ideeën zijn niet uit de lucht gevallen en hij toont zich een waardig liberaal.
De Croo is een van de koningen van het dienstbetoon. Een echte liberaal dus!
Edit: Voor de duidelijkheid: ik heb een gloeiende hekel aan de heer De Croo!

Geplaatst: 15 mar 2007, 22:54
door Gregske
KB schreef:
Gregske schreef:Herman De Croo is een sympathieke mens. Zijn ideeën zijn niet uit de lucht gevallen en hij toont zich een waardig liberaal.
De Croo is een van de koningen van het dienstbetoon. Een echte liberaal dus!
8)

Geplaatst: 15 mar 2007, 22:54
door Gregske
RIDCO schreef:De Croo was destijds de architect "tegen een nieuwe spoortunnel" in de haven. Enkele jaren geleden was hij, tijdens een nieuwjaarsreceptie in Antwerpen, plotseling PRO.
Ondertussen is het station Berchem een knelpunt geworden voor het spoorvervoer. Zijn visie over mobiliteit beperkt zich waarschijnlijk tot in Brakel.
Laat De Croo rustig zijne show geven in de Kamer, maar maak hem nooit meer minister van het even wat, want zijn opvolgers hebben 10 jaar nodig om opnieuwe orde te scheppen.
Wie zijn mening en visie niet ter discussie durft te leggen, is voor mij een radicalist. 8)

Geplaatst: 16 mar 2007, 00:12
door Shrek
de croo is in mijn ogen heel goed in het doorvoeren van besparing, en dat is nu net wat openbaar vervoer niet nodig heeft. Maar de croo op financien of defensie zie ik wel zitten eigelijk :P