Pagina 1 van 1
lijn Adinkerke - Bray-Dunes
Geplaatst: 12 mar 2007, 10:51
door JC
Dit weekend verkende ik het uitgebreide duinengebied in Bray-Dunes. Er ligt op de rand van de duinen een lijn die nu stilaan overgroeid raakt. Als het goed heb is dit het verlengde van de lijn 73 van Adinkerke naar Duinkerken.
Heeft iemand hier meer informatie over ? Tot wanneer in gebruik ? Waarom buiten gebruik, te weinig trafiek ?
Geplaatst: 12 mar 2007, 11:14
door SIMPY.be
Op de sectie Adinkerke-De Panne - Franse grens werd het reizigersverkeer opgeheven tussen 1958 en 1960. Wel reden er daarna nog occasioneel toeristentreinen. Internationaal goederenverkeer werd gereactiveerd op 7 december 1999: 's nachts reed een trein met vier wagons die elk 150 ton vloeibaar gietstaal (temperatuur 1400° C) bevatten van het staalbedrijf Sollac in Duinkerke naar de fabrieken van Cockerill-Sambre in Marcinelle bij Charleroi. De trein, die met een Franse diesellok tot De Panne kwam en daar overgenomen werd door een E-lok van de NMBS, reed over de lijnen 73, 66, 75, 94, 96, 117, 124A en 260, dus via Lichtervelde, Kortrijk, Tournai, Ath, Jurbise, Soignies, Ecaussines, Manage, Luttre en Monceau-Vorming. Na een proeftijd zou dit nieuwe project in 2001 uitgebreid worden tot twee treinen per dag (500.000 ton staal per jaar). Het plan heeft echter geen doorgang gevonden en op 15-16 maart 2003 werd het doorgaande spoor De Panne - Bray-Dunes zelfs onderbroken wegens spoorwerkzaamheden in De Panne.
zie
http://users.pandora.be/pk/lijnen.htm#73
Geplaatst: 12 mar 2007, 20:17
door FLV-FGSP
Geplaatst: 13 mar 2007, 08:37
door JC
Het ziet er niet zo goed uit voor die lijn precies. Men heeft bij de uitbreiding van het perron in Adinkerke de verbinding naar Frankrijk doorgeknipt (hoewel dit eigenlijk niet kon).
Als ik zo een beetje rondsnuffel op het internet wordt dit een tweede ijzeren rijn verhaal. Het zou een goede verbinding kunnen zijn met de industrie in Duinkerke, maar blijkbaar wordt er geen werk van gemaakt.
Geplaatst: 13 mar 2007, 10:23
door 't Seinerke
SIMPY.be schreef:Op de sectie Adinkerke-De Panne - Franse grens werd het reizigersverkeer opgeheven tussen 1958 en 1960. Wel reden er daarna nog occasioneel toeristentreinen. Internationaal goederenverkeer werd gereactiveerd op 7 december 1999: 's nachts reed een trein met vier wagons die elk 150 ton vloeibaar gietstaal (temperatuur 1400° C) bevatten van het staalbedrijf Sollac in Duinkerke naar de fabrieken van Cockerill-Sambre in Marcinelle bij Charleroi. De trein, die met een Franse diesellok tot De Panne kwam en daar overgenomen werd door een E-lok van de NMBS, reed over de lijnen 73, 66, 75, 94, 96, 117, 124A en 260, dus via Lichtervelde, Kortrijk, Tournai, Ath, Jurbise, Soignies, Ecaussines, Manage, Luttre en Monceau-Vorming. Na een proeftijd zou dit nieuwe project in 2001 uitgebreid worden tot twee treinen per dag (500.000 ton staal per jaar). Het plan heeft echter geen doorgang gevonden en op 15-16 maart 2003 werd het doorgaande spoor De Panne - Bray-Dunes zelfs onderbroken wegens spoorwerkzaamheden in De Panne.
zie
http://users.pandora.be/pk/lijnen.htm#73
Eens nagevraagd,
ook onze dikke diesels trokken deze treinen.
Mochten alleen vertrekken als de zekerheid bestond dat alle afwaartse seinen openstonden.
Je weet wel, bij stilstand voor een gesloten sein was dat niet echt gezond voor de bovenleiding.
Geplaatst: 23 mar 2007, 22:37
door Trainspotterke
JC schreef:Het ziet er niet zo goed uit voor die lijn precies. Men heeft bij de uitbreiding van het perron in Adinkerke de verbinding naar Frankrijk doorgeknipt (hoewel dit eigenlijk niet kon).
Als ik zo een beetje rondsnuffel op het internet wordt dit een tweede ijzeren rijn verhaal. Het zou een goede verbinding kunnen zijn met de industrie in Duinkerke, maar blijkbaar wordt er geen werk van gemaakt.
De lijn naar Frankrijk is nog niet doorgeknipt, hoor!

Aan het station zelf is de wissel inderdaad weggehaald, maar via de uitwijkbundel kan er nog altijd verder gespoord worden. Althans tot vlak aan de Franse grens, want daar kom je de eerste bomen tegen in het spoor.
