Pagina 1 van 2

Dubbeldekstreinen

Geplaatst: 24 mar 2007, 12:17
door Adler
Ik heb een vraagje over de dubbeldekstreinen. Meestal hangt er vooraan en achteraan een 27 of een 21. Ik heb al gemerkt dat de lok achteraan meestal stroomloos meeloopt maar ook soms meeduwt.
In welke gevallen laat men de achterste lok ook duwen?

Re: Dubbeldekstreinen

Geplaatst: 24 mar 2007, 12:27
door e49memling
Adler schreef:Ik heb een vraagje over de dubbeldekstreinen. Meestal hangt er vooraan en achteraan een 27 of een 21. Ik heb al gemerkt dat de lok achteraan meestal stroomloos meeloopt maar ook soms meeduwt.
In welke gevallen laat men de achterste lok ook duwen?
Gewoon als het technisch mogelijk is.

Geplaatst: 24 mar 2007, 12:44
door Steven
als beide loks ok zijn voor in treinschakeling te rijden en de rijtuigen hiervoor ook voorzien zijn (zeker als het om de originele treinschakeling gaat met de drie kabels)

Geplaatst: 24 mar 2007, 12:50
door Jonathan
Als de IC G in schakeling rijdt, staat de twee locs nooit samen 'aan'. Gaat dat daar niet?

Geplaatst: 24 mar 2007, 12:56
door Steven
Jonathan schreef:Als de IC G in schakeling rijdt, staat de twee locs nooit samen 'aan'. Gaat dat daar niet?
als dat niet voorzien is niet he, de rijtuigen die er voorzien zijn staan meestal te charleroi ingeschreven voor onderhoud, een ander deel behoord toe aan kortrijk

Geplaatst: 24 mar 2007, 13:43
door Adler
Steven schreef:
Jonathan schreef:Als de IC G in schakeling rijdt, staat de twee locs nooit samen 'aan'. Gaat dat daar niet?
als dat niet voorzien is niet he, de rijtuigen die er voorzien zijn staan meestal te charleroi ingeschreven voor onderhoud, een ander deel behoord toe aan kortrijk
Zijn dat de rijtuigen met een rode sticker MUX op ?

Geplaatst: 24 mar 2007, 13:48
door Steven
die zouden idd normaal een aanduiding moeten hebben (ze worden gestest, maar in princiepe zijn alle M6 standaard geschikt voor mux dacht ik)

Geplaatst: 24 mar 2007, 14:44
door Adler
Steven schreef:die zouden idd normaal een aanduiding moeten hebben (ze worden gestest, maar in princiepe zijn alle M6 standaard geschikt voor mux dacht ik)
Maar wat is dan het voordeel van 2 loks met tractie als men toch voldoende vermogen heeft met 1 lok vooraan? Geeft dat niet enkel maar extra slijtage aan de duwende lok en aan de bovenleiding?
Ik veronderstel toch dat men het systeem met 2 loks zal afschaffen eens alle stuurstandrijtuigen zijn afgeleverd?

Geplaatst: 24 mar 2007, 14:56
door Steven
Adler schreef:
Steven schreef:die zouden idd normaal een aanduiding moeten hebben (ze worden gestest, maar in princiepe zijn alle M6 standaard geschikt voor mux dacht ik)
Maar wat is dan het voordeel van 2 loks met tractie als men toch voldoende vermogen heeft met 1 lok vooraan? Geeft dat niet enkel maar extra slijtage aan de duwende lok en aan de bovenleiding?
Ik veronderstel toch dat men het systeem met 2 loks zal afschaffen eens alle stuurstandrijtuigen zijn afgeleverd?
ddi eens de stuurrijtuigen er zijn moet die tweede loc weg, maar momenteel word het zo gedaan omdat de uurregeling tussen brussel en charerloi van die IC treinen nog te krap is (die staat ingesteld om motorstellen :() en het rondlopen in antwerpen centraal niet mogelijk is

Geplaatst: 24 mar 2007, 16:59
door Wover
En er is toch een helling waar een tweede loc nodig is?

Geplaatst: 24 mar 2007, 18:23
door Shrek
ik zie de IC's brussel-antwerpen bijna elke dag en de laatste tijd zijn ze bijna allemaal getrokken en geduwd. ik schat zon 1/4 dat nog met 1 loc in dienst gereden wordt

Geplaatst: 24 mar 2007, 20:11
door Adler
Shrek schreef:ik zie de IC's brussel-antwerpen bijna elke dag en de laatste tijd zijn ze bijna allemaal getrokken en geduwd. ik schat zon 1/4 dat nog met 1 loc in dienst gereden wordt
De IR's naar Turnhout met M6 hebben maar 1 loc, die zal dan in Turnhout omlopen om het op z'n hollands te zeggen.

Geplaatst: 24 mar 2007, 22:13
door Shrek
Adler schreef:
Shrek schreef:ik zie de IC's brussel-antwerpen bijna elke dag en de laatste tijd zijn ze bijna allemaal getrokken en geduwd. ik schat zon 1/4 dat nog met 1 loc in dienst gereden wordt
De IR's naar Turnhout met M6 hebben maar 1 loc, die zal dan in Turnhout omlopen om het op z'n hollands te zeggen.
dat is er maar eentje per dag per richting hoor :wink: de rest zijn M5 of breaks :P ik had het over de IC's op L25 :P

Geplaatst: 25 mar 2007, 01:05
door Steven
Wover schreef:En er is toch een helling waar een tweede loc nodig is?
op de helling tussen luik en ans gebruikt men een opduwloc vanaf het moment een gesleepte trein uit meer dan 8 rijtuigen bestaat, deze duwt enkel tot net voor ans en geeft dan een noodremming omzodoende onmiddelijk voldoende afstand te nemen van de opgedrukte trein (de opduwloc hangt niet vast aan de opgedrukte trein)

Geplaatst: 25 mar 2007, 17:30
door Joris
Hallo,
Maar de ICa drukt men bij mijn weten niet meer op...
Welke locs drukken er eigenlijk nog op? Ik dacht dat dat de 2247-2248-2249 waren, maar de 2247 ben ik al ergens anders tegengekomen dacht ik. Als ik me niet vergis was het een recente foto van ergens rond Charleroi...
Groeten,
Joris De Mol