Pagina 1 van 2

staal

Geplaatst: 24 mar 2007, 15:16
door klaas
als student aan de avondschool smeden te antwerpen ben ik geïntresseerd in alle soorten staal, ik heb al wat geëxpirimenteerd met stukken die ik langs het spoor had gevonden omdat ik me kon inbeelden dat die wel van zeer hoogwaardig staal moesten zijn, en dus zeer geschikt voor messen, beitels etc.
zou iemand me kunnen vertellen wat dit voor een ding is en van welk staal het gemaakt word, als ik het goed heb gezien klemmen ze daarmee de sporen op dwarsleggers. Afbeelding of kent iemand iets meer over de sporen zelf?
met werkstofnummers ben ik het meeste, maar ik ben al blij met wat meer info :)

dankje!
groeten
klaas

Geplaatst: 24 mar 2007, 17:00
door Wover
Waarschijnlijk ben je hier wel iets mee: http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_tracks

Geplaatst: 24 mar 2007, 19:49
door Schaap
Ik dacht chroom-molybdeen staal...

Geplaatst: 26 mar 2007, 21:33
door klaas
die link is wel intressant!
maar ik weeet gewoon dat hier iemand zit die me er meer over kan vertellen :lol: . in afwachting heb ik al eens een mail naar INFRABEL en de NMBS gestuurd. die naar de NMBS is al de derde poging op 3 maanden tijd, erg geintreseerd zijn ze blijkbaar niet in mijn verhaal :P

Geplaatst: 27 mar 2007, 02:01
door paljas
Dat worden varkensstaarten genoemd en dienen om de rails vast te zetten op de betonnen dwarsliggers...

Geplaatst: 27 mar 2007, 11:23
door Steven
paljas schreef:Dat worden varkensstaarten genoemd en dienen om de rails vast te zetten op de betonnen dwarsliggers...
op bepaalde houten dwarsliggers worden ze ook gebruikt hoor al zie je dat niet veel

Geplaatst: 27 mar 2007, 16:14
door Accelerat
Is dit btw een edelmetaal/staal?

Geplaatst: 27 mar 2007, 17:07
door klaas
staal dat voor deze soort doeleinden gebruikt kan worden is geen pisbakkenstaal! daarme ben ik er zo in geïntresseerd. In lier station lag er een hele berg en ik zou het allemaal mogen hebben als ik maar alles in een keer menam :lol:
de mail nar infrabel levert niets op ik zou rechtstreeks contact moeten zoeken. hoe dit mogelijk is word wel niet vermeld...

Geplaatst: 27 mar 2007, 20:57
door Wover
Ik denk dat je best eens aan bv "paljas" een emailadres of telefoonnummer van één van zijn collega's die zich daarmee bezighouden vraagt, want via de algemene emailadressen ga je inderdaad niet ver geraken.

Geplaatst: 27 mar 2007, 21:53
door paljas
Wover schreef:Ik denk dat je best eens aan bv "paljas" een emailadres of telefoonnummer van één van zijn collega's die zich daarmee bezighouden vraagt, want via de algemene emailadressen ga je inderdaad niet ver geraken.
Het enige wat ik mss kan doen is eens vragen aan een collega wiens broer ET/Elm is bij dienst Baan. Maar tzal niet in de eerste 2 weken zijn vooralleer ik hem zie (en als ik het niet vergeet!)

Geplaatst: 27 mar 2007, 22:18
door Wover
paljas schreef:
Wover schreef:Ik denk dat je best eens aan bv "paljas" een emailadres of telefoonnummer van één van zijn collega's die zich daarmee bezighouden vraagt, want via de algemene emailadressen ga je inderdaad niet ver geraken.
Het enige wat ik mss kan doen is eens vragen aan een collega wiens broer ET/Elm is bij dienst Baan. Maar tzal niet in de eerste 2 weken zijn vooralleer ik hem zie (en als ik het niet vergeet!)
Niet teveel pintjes drinken van't weekend dan e ;)

Geplaatst: 27 mar 2007, 23:35
door paljas
1tje met een keer!

Geplaatst: 28 mar 2007, 07:53
door tt44ta46
die bevestiging (leuk varkensstaarten genoemd - eens iets anders dan varkensneuzen) schijnt in officieel jargon Pandrol-bevestiging te heten

greetz

Geplaatst: 28 mar 2007, 09:26
door Adler
tt44ta46 schreef:die bevestiging (leuk varkensstaarten genoemd - eens iets anders dan varkensneuzen) schijnt in officieel jargon Pandrol-bevestiging te heten

greetz
Pandrol is inderdaad de naam van de firma die deze klauwen vervaardigd:

http://www.pandrol.com

Re: staal

Geplaatst: 28 mar 2007, 13:11
door Adler
klaas schreef:of kent iemand iets meer over de sporen zelf?
met werkstofnummers ben ik het meeste, maar ik ben al blij met wat meer info :)
Hallo Klaas,

In ons land worden sporen met de volgende profielen gebruikt:

50E2, 60E1, 50E2T1, 54E1A2 en 60E1A1.

Het eerste getal geeft het gewicht in kg/m, 60E1 of UIC60 weegt dus 60 kg/m.

Het staal is van volgende kwaliteit: R220, R260 of R350HT.