Verboden fietsen te plaatsen

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Adler

Verboden fietsen te plaatsen

Bericht door Adler »

Aan het station van Heide hangt een officieel bordje met de volgende tekst:

Verboden fietsen en bromfietsen te plaatsen (K.B. 31-12-1899)

Blijkbaar had koning Leopold II op de vooravond van de 20ste eeuw dus niets beter te doen dan een wet te ondertekenen dat je geen fietsen mag plaatsen aan het station.

Het is maar dat je 't weet: volgens een wet van 107 jaar oud mag je dus geen fietsen plaatsen aan het station :)
nicken

Re: Verboden fietsen te plaatsen

Bericht door nicken »

Adler schreef:Aan het station van Heide hangt een officieel bordje met de volgende tekst:

Blijkbaar had koning Leopold II op de vooravond van de 20ste eeuw dus niets beter te doen dan een wet te ondertekenen dat je geen fietsen mag plaatsen aan het station.

Het is maar dat je 't weet: volgens een wet van 107 jaar oud mag je dus geen fietsen plaatsen aan het station :)
:lol:
Kalimero

tekort aan fietsstallingen

Bericht door Kalimero »

Vele stations hebben te kampen met een chronisch tekort aan fietsstallingen.
Ikzelf heb er niet veel last van, aangezien ik erg vroeg vertrek, maar dat neemt niet weg dat ik er toch op reageer.

Tegenwoordig maken de beheerders er een sport van om aan de fout gestalde fietsen een briefje te hangen om de eigenaar erop te wijzen dat dit hinderlijk is. Ergens hebben ze gelijk, maar wat doe je als je daar komt aangefietst en alles staat vol ?
Echt bevorderlijk voor duurzame mobiliteit is dit ook niet.
Patrick

Bericht door Patrick »

Dat moet het zijn: Koninklijk besluit van 31 december 1899 - Toegang, verkeer en stilhouden, in de stations, van karren, koetsen en andere voertuigen. 't Is op 7 januari 1900 gepubliceerd in het Staatblad.
Helaas is het in het online Staatsblad niet terug te vinden :D
trainfreak

Re: Verboden fietsen te plaatsen

Bericht door trainfreak »

Adler schreef:

Effe muggenziften :P

De 20ste eeuw begon pas in 1901... :twisted:
Steven

Bericht door Steven »

er staat dan ook vooravond en als dit dit effectief 1899 was , dan is da effectief de vooravond :-), dus niks muggenziften, maar goed lezen :-) :twisted: :twisted:
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Steven schreef:er staat dan ook vooravond en als dit dit effectief 1899 was , dan is da effectief de vooravond :-), dus niks muggenziften, maar goed lezen :-) :twisted: :twisted:
Nie waar he...

De dag erna is het 1 januari 1900, nog altijd niet 1901...

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:er staat dan ook vooravond en als dit dit effectief 1899 was , dan is da effectief de vooravond :-), dus niks muggenziften, maar goed lezen :-) :twisted: :twisted:
Merci Steven :)
En over wanneer nu een nieuwe eeuw juist begint is niemand het eens.
Steven

Bericht door Steven »

Adler schreef:
Merci Steven :)
En over wanneer nu een nieuwe eeuw juist begint is niemand het eens.
jep da onderwerp was al hot in 2000 dus :p schrap da onderwerp al maar of we zijn er binnen 100 jaar nog van bezig :-)
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Het is nochtans pas in 1901 dat een nieuwe eeuw begint, er is pas 100 jaar voorbij wanneer het jaar 1900 afgelopen is.
Steven

Bericht door Steven »

Dietrich schreef:Het is nochtans pas in 1901 dat een nieuwe eeuw begint, er is pas 100 jaar voorbij wanneer het jaar 1900 afgelopen is.
ik nam geen standpunt in over dit onderwerp aangezien ik weet wat voor discussie dit geeft, zodoende wil ik het discusieren hierover vermijden, de vooravond van een eeuw zijn voor mij de laatste vijf jaar van de vorige ongeveer, das al wat ik er van kwijt wil. terug naar het onderwerp, de fietsen dus :-)
Adler

Bericht door Adler »

Het ging er mij eigenlijk over dat de NMBS zich beroept op een KB uit 1899 om het plaatsen van fietsen en bromfietsen voor het station te verbieden.
Het is pas rond die tijd dat de eerste fietsen met luchtbanden verschenen en pas rond 1948 werd de bromfiets op de markt gebracht.
Ik zou dus wel eens willen zien wat er in dat fameuze KB staat. Het zal dus wel iets zijn met koetsen en paarden zoals Patrick zei.
Misschien staat er gewoon in dat iemand zijn paarden niet mocht achterlaten aan het station. :roll:

Het bordje waar ik het over heb is geen antiek geval maar een recent exemplaar.
KB

Bericht door KB »

Adler schreef:Het ging er mij eigenlijk over dat de NMBS zich beroept op een KB uit 1899 om het plaatsen van fietsen en bromfietsen voor het station te verbieden.
Het is pas rond die tijd dat de eerste fietsen met luchtbanden verschenen en pas rond 1948 werd de bromfiets op de markt gebracht.
Ik zou dus wel eens willen zien wat er in dat fameuze KB staat. Het zal dus wel iets zijn met koetsen en paarden zoals Patrick zei.
Misschien staat er gewoon in dat iemand zijn paarden niet mocht achterlaten aan het station. :roll:

Het bordje waar ik het over heb is geen antiek geval maar een recent exemplaar.
Zolang die wet niet veranderd/geschrapt is blijft ze van kracht natuurlijk. En het is niet omdat er toen nog geen fietsen/bromfietsen waren, dat die wet niet op die voertuigen van toepassing is. De vrijheid van meningsuiting geldt toch ook op een recent verschijnsel als het internet?
Adler

Bericht door Adler »

KB schreef:Zolang die wet niet veranderd/geschrapt is blijft ze van kracht natuurlijk. En het is niet omdat er toen nog geen fietsen/bromfietsen waren, dat die wet niet op die voertuigen van toepassing is. De vrijheid van meningsuiting geldt toch ook op een recent verschijnsel als het internet?
Ik twijfel er niet aan dat die wet nog van toepassing is, maar een dergelijk bordje aanbrengen werkt op zijn minst gezegd nogal hilarisch en burocratisch.
Op 2 meter afstand hangt trouwens een ander bordje met de veel klantvriendelijker tekst: 'Gelieve geen fietsen te plaatsen'
paljas

Bericht door paljas »

Als te bedenken is dat de fiets er toen nog ongeveer zo uitzag, kan ik dit verbod wel begrijpen.... :lol: Afbeelding
Plaats reactie